Hoofdmenu

opstarten zeer traag

Gestart door piet1, dinsdag 29 oktober 2019, 11:47:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

piet1

hallo zou u me mischien kunnen helpen of weet een u nog een tip
sinds een week is mijn pc extreem traag met opstarten windows 10 het duurt 6 min voordat ik wat kan.eerst krijg ik een min of 4 dat rondraai cirkeltje van windows dan gaat hij naar startscherm kan ik inloggen maar dan duurt het nog een aantal min voordat ik naar internet kan bijv .alleen avast start bij mij op meer heb ik niet ingeschakeld bij het opstarten .ook al virus progjes laten draaien maar helemaal niks ,ik weet het niet meer waar ik het moet zoeken zou u aub nogwat weten

mvg piet

Reinier

Download en installeer Crystal Discinfo.
Na installatie het programma starten en even wachten totdat het scherm volledig geladen is.
Heb je meer dan 1 HDD, kies dan de juiste in het dropdown-menu.
Maak vervolgens een screenshot van Crystal Discinfo ( leesbaar ) en plaats deze in je volgende bericht..?
Voorbeeld-plaatje van hoe het er uit zou moeten zien :

piet1

hoi reinier dankje voor je reactie toppie ,maar durf het bijna niet te vragen maar hoie maak ik een screenshot

grt piet

piet1


Reinier

Zoals je op je eigen screenshot kunt zien staan er 2 gele waarschuwingen bovenin.
Het betreft schijf F en "Disc 3"...
Dit is vrijwel zeker de reden van het trage systeem, de schijf ( schijven ) zijn beschadigd en de data is dus moeilijk uitleesbaar.
Daarom heeft Windows extra tijd nodig.
Deze schijf / schijven moeten z.s.m vervangen worden.

Wil je eens een screenshot plaatsen van je schijfbeheer waarop alle schijven zichtbaar zijn..?
Dat zou er zo uit moeten zien:


Als je direct van het trage opstarten af wilt moet je betreffende schijf / schijven afkoppelen.

Praten we trouwens over een desktop of een laptop met meer dan 1 schijf..?

piet1

ojee das ook wat had niet verwacht dat het daar aan zou liggen maar goed dat u het zegt nu is er mischien nogwat te redden
het is een gewone pc reinier

hierbij het gevraagde


Reinier

OK, da's niet best, 2 schijven op de rand van de afgrond.
De waarschuwing komt uit de S.M.A.R.T - info van de schijven.
In dit geval betekent het dat de beschikbare reserve-sectoren van de schijven zijn opgebruikt.
Als er op 1 van beide schijven nog 1 of 2 sectoren kapot gaan of onbruikbaar worden zal de gele waarschuwing veranderen naar rood, hetgeen betekent schijf zo snel mogelijk vervangen.

Punt is dat niemand je kan vertellen hoe lang het duurt voor de volgende sector kapot gaat.

Die herstelpartitie van 153 Gb op schijf 3 heb je niks aan, herstellen doe je vanuit Windows zelf of d.m.v. een opstartbare installtie usbstick van Win 10.
De 1 Tb schijf ( F ) die FAT32 geformatteerd is zou ik backuppen, tenminste, hetgeen wat daarop staat wat je wilt bewaren.
Daarna beide schijven eruit mikken en voor een paar tientjes een nieuwe 2 Tb schijf kopen als je zoveel opslagruimte nodig hebt.
Die kun je daarna desnoods in 2 partities van 1 Tb opdelen.

Dat is mijn advies, doe er je voordeel mee.

Onder deze link een overzicht van 3,5 "HDD's van 1 en 2 Tb....
Mijn voorkeur gaat uit naar schijven van WD maar wat je uiteindelijk als vervanger aanschaft is uiteraard aan jezelf.
Omdat er geen besturingssysteem van draait, je gebruikt hem immers als opslag, is een schijf van 5400 Rpm voldoende, deze zijn ook stiller en worden minder warm.
Deze WD van 2 Tb voor € 60 is een goede keuze  :icon_good:

piet1

hoi reinier dankjewel ik ga kijken voor een andere schijf .maar nog een vraagje wat moet ik met die 153 gb kan die weg of beter van niet.heb nog 2 screensh gemaakt en nu zegt die dat schijf g goed is tenminste dat denk ik haha maar hij geeft nu ok een Hitachi schijf aan maar die heb ik helemaal niet volgens mij . en welk progje kan ik het best gebruiken voor backup

grt piet

Reinier

Je screenshot laat het duidelijk zien:
Disc 3 is de Hitachi en de gele waarschuwing staat bij "her ingedeelde sectoren".
Dat betekent het aantal defecte sectoren die zijn vervangen door reserve-sectoren op de HDD.
Omdat deze reserve-sectoren op een andere plek op de HDD staan als de defecte spreekt men van "her ingedeeld" ( je kunt ook "verplaatst" lezen).
Ik vermoed dat de F-schijf ( de FAT32 schijf ) dezelfde waarschuwing zal laten zien, dus "her ingedeelde sctoren" met een gele stip ervoor.

De G-schijf ( Milano ) is in orde, dat is ook een 1 Tb schijf.

Die 153 Gb herstelpartitie kun je weg doen, die dateert nog uit de periode dat de laptop nieuw uit de winkel kwam en bevat herstelbestanden van de Windows-versie die er vanaf de fabriek op stond.
Daar kun je nu niks meer mee dus weg ermee....

Als backup programma heb je keus uit vele mogelijkheden, o.a. :

EaseUS Todo Backup Free
FBackup
Macrium Reflect 7  Free
AOMEI Backupper

Persoonlijk gebruik ik Acronis maar dat is helaas niet gratis, bovenstaande tools wel.
Macrium Reflect is daarvan 1 van de beste maar ook EaseUS en Aomei zijn goed.


piet1

hoi reinier

dat is nog eens een uitleg waar je wat mee kunt super
maar nu het volgende heb nu de c schijf er alleen aanhangen maar de opstart tijd blijft hetzelfde helaas .als hij bij het beeldscherm komt waar alle icoontjes staan duurt het nog een aantal min voordat ik wat kan .rechtsonder in taakbalk duurt het ook allemaal erg lang voordat erwat zichtbaar word ,en heb alleen avast wie mee opstart

dankje nog voor de link waar ik de schijf kan bestellen scheelt een heel gezoek en voorral als je niet weet waar je moet zoeken haha

en hoe verwijder ik die 153gb waar ik niks aan heb ,hopelijk is het nog te volgen .en Milano heb je helemaal goed

grt milano

Reinier

#10
Die 153 Gb schijf is rot, dus die hoef je niet te verwijderen, die kun je gewoon afkoppelen, uit de pc halen en de bodem van de kliko laten zien  :schater: :icon_good:
Dat geldt overigens ook voor de F-schijf ( FAT32 schijf ).
Formatteren helpt niet, deze beschadigingen op beide schijven zijn fysiek en dus niet te repareren.

Dat de pc nog steeds traag is verbaasd mij eigenlijk niet.
Jouw C-schijf is volgens mij 320 Gb en volgens de screenshot van schijfbeheer zit deze schijf helemaal vol.
Daarom wordt de F-schijf ( die dus rot is ) gebruikt om het wisselbestand van Windows op weg te schrijven.

Ik zou dus eerst eens beginnen met "Schijfopruiming" uit te voeren.
Volg daarvoor deze instructies, met name het 2e deel ( systeembestanden ).

Als vuistregel kun je aanhouden dat Windows graag minimaal 10% van de totale schijfruimte als "vrije ruimte" heeft, in jouw geval dus ongeveer 32 Gb.
Als je dat voor elkaar hebt zul je merken dat Windows aanzienlijk sneller is geworden...
Mocht dat niet lukken dan is vervanging van deze HDD door een 512 Gb SSD wellicht een optie.
Daarmee wordt de pc sneller als toen deze nieuw uit de winkel kwam  :yess: :icon_good:

piet1

hoi reinier

de Hitachi heb ik eruit gegooid wist helemaal niet dat die erin zat hehe
maar je hebt het over de c schijf volgens mij is daar toch nog voldoende ruimte op toch?
de schijfopruiming heb ik gedaan maar ook niks uitgekomen helaas

heb je nog een screen erbij gedaan hoe schijfbeheer ernu uit ziet


Reinier

Waarom heb je die F-schijf nog niet afgekoppeld..?
Die is ook rot en Windows gebruikt die schijf nu voor het wisselbestand....dat maakt de zaak ook traag...

piet1

hoi reinier

ik had die in een eerder stadium al afgekoppeld maar het werd erniks sneller van helaas
maar nu het volgende heb nu een hdd van 1,5 tb die wil ik dan gaan gebruiken voor de f schijf.nu geeft die 3 stations aan hoe krijg ik er een van reinier

Reinier

OK, er staan dus 3 partities op die 1,5 Tb schijf.
Dat kun je doen via Schijfbeheer, de partities verwijderen, vervolgens een nieuw volume maken met de max. grootte van de schijf en deze daarna formatteren.
Als je dit artikel volgt komt het goed en heb je straks 1 schijf van 1,5 Tb  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk