Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Backup van laptop met 2 drives

Gestart door Frederiko, maandag 01 oktober 2018, 13:11:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frederiko

Ik heb redelijk veel gelezen over het maken van backups, maar nergens vind ik iets over het backuppen van een laptop met zowel een SSD (256GB) als een normale HD (1TB). Heb je dan ook dubbele backup-HD's nodig en kan het backuppen ook met het ingebouwde systeem van Windows 10? Het zou fijn zijn als iemand mij daarover kan informeren. Alvast reuze bedankt.

Reinier

Dat hangt er helemaal vanaf wat je wilt backuppen en hoe je dat doet ( met welk programma bijv. ).
Ik maak normaliter een schijf-image van mijn C-schijf die ik, in geval van brokken, met gebruik van een opstartmedium, binnen 30 minuten kan terugzetten zodat ik weer een werkend systeem heb.
Daarnaast kun je ook eerst een volledige backup maken van mappen en bestanden die je veilig wilt stellen om daarna een "incredimentele" backup te maken waarbij alleen nieuwe en gewijzigde bestanden gebackupd worden...
Dat laatste scheelt aanzienlijk in de hoeveelheid benodigde schijfruimte.

Zelf gebruik ik Acronis ( 2011 ) maar ook de gratis versie van Macrium Reflect heeft veel opties.
De vraag is of het alles in de gratis versie biedt wat jij nodig hebt of denkt nodig te hebben.

Het wordt lastig om een backup te maken als je de Windows-installatie over 2 schijven hebt verdeeld door bepaalde mappen en bestanden te verplaatsen.
Als die 1 Tb HDD een "normale" schijf voor opslag is ( en dus geen installatiebestanden van Windows bevat ) moet je dus ook aparte backups maken, 1 voor je OS-drive en 1 voor die 1Tb drive.

SMF spam blocked by CleanTalk