Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Trojan Dynamer/AlphaPlayer 2e keer

Gestart door MetalMike, zondag 22 maart 2020, 16:39:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MetalMike

Na het een tijdje gelden te hebben ervaren, nu dus weer. Betrokken items wederom mijn cd/dvd player. Zelfde verhaal als waar ik het eerst postte:
https://www.pchelpforum.nl/index.php?topic=1209.msg10781#msg10781

Überhaupt in deze tijd mijn buik vol van virusberichten, maar ik vat het even niet. Ik heb zoals de vorige keer weer gescand ook met de Kaspersky tool (veilige modus met netwerk optie), geeft een groen licht. Net als Defender en free Mallwarebytes in eerder. Defender gaf dus eerst het probleem aan en even later dat ze het geblokkeerd had (foto 2).

Maar waar ligt het nu aan, mijn player? De cd's die ik online koop? Ook deze kocht ik online, heb hem meen ik zelfs al eens eerder in de speler gedouwd, maar nu deze keer een probleem. Moet ik ook deze cd weggooien? Ik durf geen cd's meer af te spelen op de pc nu.
Toevallig wel dezelfde artiest, ligt het daaraan  :biggrin1:!


John

Heb je de stap die Reinier adviseerde in die post ook weer uitgevoerd :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Reinier

#2
Meer info over deze infectie: https://howtofix.guide/trojanwin32-dynamerrfn/
Zou maar geen cd's meer kopen via internet, tenminste, niet als het gaat om Marktplaats-meuk etc.
Koop je bij BOL, BCC, Expert etc. dan mag dat geen probleem opleveren.

Het kan uiteraard ook een zgn. false positive zijn..., anders gezegd, een valse melding.
Dat komt af en toe voor hoewel er AV-programma's zijn die daarom bekend staan zoals het hyperventilerende AVG om er maar 1 te noemen.

MetalMike

Twee maanden geleden had ik dit ook inderdaad, als je bedoelt met die stap "Het is aan te bevelen de pc op te starten in Veilige Modus met netwerk-mogelijkheden en dan de scan uit te voeren." dan ja, die heb ik dus uitgevoerd.

In eerste instantie de c-schijf met Windows Defender gedaan, daarna met de gratis versie van Malwarebytes. Daarna weer Kasperky gedownload, heropgestart in de veilige modus met netwerk-mogelijkheden, gescand met die tool. Geeft dus groen licht, maar vraag me nu gewoon af, ligt het nou wel aan die cd's!? Heb wel wat aangepast in WMP in het cd menu voor het afspelen: de featured artist weggehaald. Raakt "het" daardoor van slag? Ik ga maar wat extra info, wie weet helpt dat.

MetalMike

Cd ligt nu in de prullenbak, kreeg bijna de neiging om hem weer erin te stoppen om te kijken of het daaraan ligt (want ik weet bijna zeker dat ik hem al eerder afgespeeld heb), maar gelukkig kon ik me inhouden.

Thanks voor de link, flinke leespost, ik sla hem voor nu even op. Ben een beetje in de war vanwege het bovenstaande. Fijne avond!

MetalMike

Windows Defender reageerde deze keer trouwens ook pas bij het afspelen van het 3e nummer.

Hoe het ook zij, dank voor het meedenken en de hulp jongens!

Reinier

Welk programma gebruik je om cd's en / of dvd's af te spelen..?

MetalMike

Tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar WMP. Ik heb wel een oudere "invoegtoepassing"/plugin er afgepleurd nu, misschien is die verlopen en kwetsbaar (gebruik ik eigenlijk ook niet meer).
Lijkt me een veilige zet an sich...

Reinier

Ik gebruik KMPlayer voor het afspelen van audio- en videobestanden, dat bevalt mij goed...

MetalMike

Een keer switchen kan nooit kwaad, heb ook nog een versie van WinAmp, is dat nog veilig?

Reinier

#10
Wat is veilig..?
Ligt eraan wanneer je die versie opgehaald hebt..
De laatste dateert van 2018 voor zover mij bekend maar geen idee of het volledig en zonder conflicten werkt onder Win 10.
Dit is wat ik er over vond: https://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/winamp-muziekspeler

Anders is misschien deze wel wat voor je, die kan ook met WinAmp skins overweg dus kun je hem aanpassen  :icon_biggrin1:
https://audacious-media-player.org/download

lucas

Die Trojan Dynamer/AlphaPlayer kan een false positief zijn. Wat voor virus scanner gebruik je? Komt die ook met een melding?

MetalMike

Lucas: de melding komt binnen via de Windows scanner, geeft 'ie aan dat het onvolledig verwijderd is, een minuut later dus is de bedreiging geblokkeerd. En steeds (2e keer) dus is mijn cd/dvd-drive de boosdoener omdat ik daar een cd in stop. Tweedehands gekocht ook deze cd, maar ik meen dat ik 'm al een 14 dagen eerder na ontvangst ook al afgespeeld heb. Ging nu ook liggen gillen pas bij het 3e nummer. Daarom ben ik lichtelijk gefrustreerd.
Daarna ontkoppel ik even mijn losse schijf en ga mijn c-schijf scannen met de windows scanner en Malwarebytes. Nu dus ook weer de Kasperky tool erover heen gehaald, net als de eerste keer.

Thanks ook Reinier, ik heb nog een heel oude, maar die delete ik maar, gebruik 'm toch al jaren niet meer. Dacht ook dat het niet meer officieel bestond en er dus ook geen updates van kwamen, laat staan nieuwe uitvoeringen.

SMF spam blocked by CleanTalk