Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Stroomprobleem Adapter

Gestart door Arno, maandag 15 juni 2020, 22:56:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arno

Beste,

afgelopen week viel mijn laptop (Asus N751JK) plots uit na intens gebruik. Ik kreeg geen enkel teken van leven meer. Mijn adapter had het begeven, heb hem getest met een multimeter. Ik heb dan een nieuwe adapter besteld die compatibel is voor mijn laptop. Spijtig genoeg blijkt nu dat de nieuwe adapter de laptop niet kan voeden, nog steeds geen enkel teken van leven. Om te testen of dat mijn computer überhaupt nog werkt, heb ik ook een nieuwe batterij gekocht. Mijn vorige was namelijk al een jaar geleden versleten, heb deze toen ook uit de laptop verwijderd. Met de nieuwe batterij wou de laptop wel opstarten, ik ondervond geen enkel probleem. De adapter kan de nieuwe batterij wel niet opladen. Dus nu weet ik zeker dat de laptop nog werkt maar dat hij niet gevoed kan worden met de adapter.
Daarop heb ik de computer opengemaakt voor interne testen. De stroom vanuit de adapter komt toe via de power jack tot op het moederbord. Ik heb dan zoveel mogelijk componenten één voor één losgekoppeld van het moederbord en telkens gecontroleerd of de laptop wou opstarten, maar tevergeefs.
Uiteindelijk heb ik mijn moederbord gecontroleerd voor zichtbare beschadigingen en ik vrees dat ik deze ook gevonden heb. Op het moederbord is er een niet zo opvallende, bruin geblakerde vlek net naast de toevoer van de adapter. Ik heb zelf geen verstand van moederborden noch de interne componenten ervan, maar een component waar A5 GND 2ROSO4 op staat, lijkt verbrand (zie bijlage). Deze beschadiging is waarschijnlijk ontstaan toen mijn adapter het begaf.

Zou mijn voedingsprobleem zijn opgelost als ik dit laat vervangen door een professioneel persoon?
Misschien zie ik iets anders over het hoofd en ligt het niet aan mijn moederbord?

Persoonlijk vrees ik dat het misschien einde verhaal is voor mijn laptop ondanks ik met zekerheid weet dat hij nog werkt als hij gevoed wordt door de batterij, maar deze kan niet opladen met de adapter.

Hopelijk hebben jullie nog advies, alvast bedankt.

Gerrit

met de originele of de chinezen namaak?
ps ik zie niets vreemd op uw foto.
ik volg meestal de lijntjes vanaf de voeding dus vermoed dat het eerder in de buurt van de contacten bij de accu zit......maar met een imitatie voeding ga je het niet vinden zonde geld

Reinier

De linker 8-polige chip op de foto is inderdaad behoorlijk verkleurd, die is knap warm geweest.
Er zit echter geen gat in, behalve deze verkleuring is er niks aan schade zichtbaar.
Chips als deze scheuren vaak of er springt en fragment uit waardoor er een gat ontstaat in geval van kortsluiting of sterke warmte-ontwikkeling.
Zo met het blote oog valt dus niet te zeggen of deze chip stuk is of nog werkt.

Normaliter zou de laptop met de nieuwe lader, zonder de batterij, ook moeten opstarten.
Op die manier kun je in elk geval controleren of de lader de capaciteit heeft om in elk geval de laptop van stroom te voorzien, buiten het laden van de batterij.

Geef de links eens naar de websites van de lader en batterij die je gekocht hebt..?

Arno

De laptop start niet op met juist de lader, zonder de batterij. Hij wou wel opstarten met juist de batterij of met zowel de batterij als de lader, maar ondertussen is de batterij plat en start hij hoe dan ook niet meer op.

Link nieuwe batterij: https://viadennis.nl/accu/asus/n+series/n751+series/n751jk/
Link nieuwe lader: https://www.hardwarecity.nl/asus-ac-adapter-19v-6-32a-120w.html

Bedankt voor de snelle respons.

Reinier

De batterij lijkt mij solide en van de juiste specificaties en kwaliteit.
Over de lader heb ik echter zo mijn bedenkingen...
Waarom niet bij dezelfde leverancier als de batterij, deze lader besteld..?

kijk eens of je hier iets mee kunt..?
https://thefixsolutions.com/blog/asus-laptop-battery-not-charging/

SMF spam blocked by CleanTalk