Hoofdmenu

PC start niet meer op

Gestart door Dtox, maandag 28 september 2020, 14:48:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dtox

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn (oude) PC.
Vorige week wilde ik mijn oude PC voorzien van een nieuwe SSD, maar na opstarten liep hij vast en deed het toe niet meer. Hij piepte en viel daarna weer uit en dat zo'n 5x achter elkaar. Na te hebben gegoogeld geprobeerd het moederbord te resetten, maar ook zonder resultaat.

Nu dacht ik dat het aan het moederbord lag dus heb ik op marktplaats zo'n zelfde moederbord kunnen vinden voor weinig.
Vandaag het moederbord ontvangen en alles weer netjes in elkaar gezet. Toen ik de computer aanzette startte hij weer op, gelukkig dacht ik. Ik kreeg ook (kort) weer beeld te zien. Maar toen gebeurde er een tijd niks, hij stond wel 'aan', maar ik kon er niks mee. Ik heb de computer toen door middel van de knop op de voeding uitgezet, nadat ik hem weer aan had gezet deed hij precies hetzelfde als toen met mijn oude moederbord.
Hij start nu 1 seconden op en valt weer uit om vervolgens weer 1 sec op te starten en weer uit te vallen etc etc.

Ik ben ten einde raad! Wie kan mij helpen? Of is het einde oefening?


Reinier

Vrijwel zeker een defecte voeding gezien het 1sec aan en daarna uitvallen....
Zou er eens een andere voeding aanhangen... ( mag er 1 zijn met een lager vermogen als die er nu in zit, is alleen om te testen )
Ben er vrijwel zeker van dat het probleem dan opgelost is.
Succes  :icon_good:

Dtox

Ok, daar heb ik ook nog heel even aan gedacht. 
Maar zou mijn moederbord daar nu een defect aan hebben onder vonden? Of denk je dat hij het hierna weer gewoon doet?
Omdat toen ik hem voor de eerste keer aanzette hij wel gewoon door startte en nu niet meer.

Reinier

Die kans bestaat in het geval er meer dan 12V op het bord heeft gestaan als gevolg van het defect maar dat verwacht ik niet.
Meestal als een voeding defect raakt valt er een complete voedingslijn weg, meestal is dit de 12V lijn, maar soms ook de 5V lijn.
Gewoon proberen met een andere voeding...die gaat er niet stuk van als het moederbord dat wel zou zijn maar dan weet je in elk geval waar het probleem zit, moederbord of voeding.

Dtox

Ok, ga ik proberen!
De voeding die er nu in zit is 520W, is er een manier om er achter te komen hoeveel ik minimaal nodig heb?
Ik kan om te testen een oude voeding van m'n vader gebruiken, maar ik heb geen idee hoeveel watt dat is en of ik hem dan ook kan blijven gebruiken.

Reinier

Belangrijkste zijn je processor en de videokaart....van beide kun je het gebruik opzoeken via Google.
Als de huidige 520 Watt is kun je gerust testen met een 350 Watt voeding...
Het gaat erom of hij dan wel opstart en blijft werken.
Daarbij komt het systeem nooit op volle belasting dus niks aan de hand.
Blijkt de voeding het probleem, dan een nieuwe aanschaffen van hetzelfde vermogen en een A-merk ( 1 van deze dus ).
Kies een voeding met minimaal een 80 Plus Bronze certificaat, beter mag ook maar die zijn uiteraard duurder.

Dtox

#6
Vandaag nieuwe voeding gekocht en erin gezet.
Helaas geen verandering, zou het moederbord zo'n opdonder hebben gehad dat hij is overleden? :icon_frown:
Of is er nog iets wat ik kan proberen?

Reinier

Systeem zo kaal mogelijk opstarten, en wel als volgt:

Verwijder het geheugen, de videokaart, cdrom en HDD van het moederbord.
Geheugen en videokaart eruit halen, de rest de SATA-kabels loskoppelen.
Sluit een pc speaker aan op het moederbord als die er nog niet aan zit ( System Panel Connector ), zie afbeelding.

Als je, met aangesloten speaker, de pc inschakelt zou je minimaal 2 of 3 korte, of een lange, aanhoudende biep moeten horen omdat het moederbord geen geheugen ziet..
Is dat zo..?

Dtox

Ik heb alles eraf gehaald op de volgende dingen na:
- CPU
- 24 pins connector
- 8 pins connector
- en een kabelboom die vanuit de voorkant komt (zitten 4 stekkertjes aan met tekst: 1394, USB en HD audio het andere stekkertje is volgens mij van de resetknop etc, dit zijn meer losse stekkertjes bij elkaar.

Maar hij blijft hetzelfde doen, 1 seconden starten en weer uitvallen om weer opnieuw 1 seconden te starten.

In de bijlage zit een klein filmpje wat hij precies doet.

Gerrit

kunt wat foto's plaatsen van het moederbord....kan een dikke elco zijn of lekkende

Dtox

Ja hoor. Laat maar weten als je van een bepaalde plek foto's dichterbij wilt zien oid

Gerrit

ziet er perfect uitteetje wat mooi schoon die van mij zit al behoorlijk onder stof :smokin:
nu wat is wel eens meegemaakt heb en toch wel regelmatig is als je de draden die verbinden met de behuizing loshaalt zoals reset en enkel de start laat zitten hij vaak wel opstart.
kan wezen dat een knop "hangt"

Dtox

#12
Ook net geprobeerd... Helaas!
Wel een kleine verandering hierna. Nadat ik die stekkertjes eruit had gehaald en er weer in startte hij maar 1x op en viel na een seconde weer uit, hierna startte hij niet meer uit zichzelf weer, maar reageerde vervolgens nergens meer op.
Na de voeding weer uit te hebben gezet en toen weer aan deed hij weer wat hij daarvoor ook deed. 1 sec opstarten en uitvallen, 1 sec opstarten en uitvallen etc etc.

Edit:
Ik zie dat ik je bericht niet helemaal goed gelezen had.
Ik weet niet zo goed welk stekkertje voor alleen het opstarten is, dus ik had ze er allemaal uit gehaald en daarna weer allemaal in terug gedaan.

Gerrit

https://www.asus.com/Motherboards/P5Q_PRO/HelpDesk/
daar staat de handleiding dus ook hoe aan te sluiten  ....
waarom denk ik van knopje hij start op en vervolgens gaat uit, en vandaar mijn tip om de aansluitingen even los te laten

Gerrit

en de extra voeding van de cpu heeft slechts 1 gele draad?????
of zie ik dat niet goed op de foto?
zit er op de voeding geen stekker met 2 zwart en 2 geel ?

SMF spam blocked by CleanTalk