Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

HDD gecrasht

Gestart door miljow, vrijdag 17 april 2020, 13:00:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

miljow

Ik had wat problemen met windows denk ik
waardoor ik een blue screen kreeg en daarna met het opstarten de pc in Preparing Automatic repair loop bleef hangen
ik heb met veel moeite windows ge installeert op me ssd

ik kan de hdd niet meer openen in Deze PC

in disk managment staat hij als unknown en not initialize en krijg een pop up (screenshot)
als ik dan op OK druk krijg ik device doesn't excist

Reinier

En je krijgt dezelfde melding als je voor MBR i.p.v. GPT kiest..?
Zo ja, dan eens met een recovery-programma kijken of de schijf daar wel zichtbaar is, GetDataBack bijv,.

miljow

ik had het al met disk drill geprobeert maar daar verscheen alleen mijn ssd
ik zal het nu met getdataback proberen

miljow

daar in is ook alleen mijn ssd te zien

derkdejong

unknown wil nog niet zeggen dat de schijf definitief gecrasht is.
als ie onder windows niet wordt herkend, is het altijd de moeite waard om het even onder Linux te proberen.
ik gebruik doorgaans Ubuntu, haal hier https://www.ubuntu-nl.org/download/ de versie geschikt voor je pc en start daarmee op, en komt de keus voor installeren of uitproberen dan kies je uiteraard de laatste optie.

miljow

Citaat van: derkdejong op vrijdag 17 april 2020, 13:48:13
unknown wil nog niet zeggen dat de schijf definitief gecrasht is.
als ie onder windows niet wordt herkend, is het altijd de moeite waard om het even onder Linux te proberen.
ik gebruik doorgaans Ubuntu, haal hier https://www.ubuntu-nl.org/download/ de versie geschikt voor je pc en start daarmee op, en komt de keus voor installeren of uitproberen dan kies je uiteraard de laatste optie.
als ik op download 64-bit klik boven aan krijg ik pagina not found

Reinier

Hier hetzelfde....download-link werkt niet.

John

Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

miljow

hoe werkt dat als ik al windows op me pc heb?

Gerrit

het is zg on the fly
je dwingt je pc om op te starten van de usb dit moet je wel kiezen anders installeert hij het op de schijf.(on the fly)
neem aan dat u wel in de bios heeft gekeken of de schijf daar zichtbaar is cq uw instellingen kloppen........een lege bios batterij doet wonderen......ook blauwe schermen :yess:
hoor wel weer van u :icon_good:

miljow

Citaat van: Gerrit op vrijdag 17 april 2020, 22:49:43
het is zg on the fly
je dwingt je pc om op te starten van de usb dit moet je wel kiezen anders installeert hij het op de schijf.(on the fly)
neem aan dat u wel in de bios heeft gekeken of de schijf daar zichtbaar is cq uw instellingen kloppen........een lege bios batterij doet wonderen......ook blauwe schermen :yess:
hoor wel weer van u :icon_good:
ik heb geen idee hoe ik dat doe

Reinier

Je moet met het gedownloade bestand een opstartbare usb-stick maken waarvan je dus Ubuntu kunt opstarten, net zoals je een opstartbare usb-stick maakt om Windows te installeren.
Hoe je zo'n stick maakt staat hier keurig uitgelegd.

Starten vanaf die stick doe je door op de toets F12 ( of een andere F toets, afhankelijk van merk computer en / of maker van de BIOS ) te drukken en het usb-station te kiezen als opstart-bron.
Aks Ubuntu opstart krijg je de optie om Ubuntu te proberen of installeren.
Kies voor proberen, Ubuntu wordt dan volledig in het geheugen geladen.

Gparted is de "schijfbeheer optie" van Ubuntu ( Linux ), het kan alleen veel meer dan de Windows-versie.
Hoe je dat installeert en gebruikt lees je hier.

Schijven worden in Linux getoond als sda ( sda1, sda2 etc. ).
Als beginner met Linux is het daarom aan te raden om alleen de Windows-schijf en de probleem schijf aan te sluiten en andere schijven vooraf af te koppelen, dit om verwarring te voorkomen.
Als je Gparted opent en de probleemschijf is niet zichtbaar kun je Ubuntu afsluiten en de pc opnieuw opstarten, tussentijds verwijder je dan de usb-stick.

miljow

Daar is de hdd ook niet te zien. Screenshots

Offf topic nu probeer ik me pc weeer optestarten maar staat nu al 5 minuten op het asrock logo met draaiende ding
Zie laatste screenshot

miljow

Na een hard reset
Krijg ik nu weer het preparing automatic repair scherm naar een zwart scherm.
Zoals ook gebeurde bij deharde schijf die niet meer zichtbaar is

Reinier

Usb stick met de Windows 10 installatiebestanden maken m.b.v. het hulpprogramma op deze pagina.
Als de stick klaar is, pc rebooten en van de stick opstarten en daarna Opstartherstel uitvoeren.

SMF spam blocked by CleanTalk