Hoofdmenu

Juiste geheugen?

Gestart door MetalMike, dinsdag 07 april 2020, 14:31:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MetalMike

Ehm... ik denk dat het misschien verstandig is als ik mijn oude geheugen er weer inzet: ik draaide net Specy weer even om iets te checken (onderbuikgevoel).
Bij geheugen en moederbord geeft 'ie nu 80° of meer aan. Mijn onderbuikgevoel kwam ik ook bij omdat bij het verwisselen van ram geheugen, ze best warm aanvoelden.
En de pc lijkt langzamer te reageren soms, maar dat kan ook andere oorzaken hebben, pas automatisch gezocht naar updates zag ik. Anyway... ik lees morgen wel of er gereageerd is.
Weltrusten voor straks!

MetalMike

#16
Ik zie het al, fan werkt niet meer. Zei het al: het zit mee...


Edit: fan iets minder strak aangedraaid, weet niet of dat de oorzaak was, maar hij werkt weer.

In Almelo is soms niets te doen kennelijk, hier is voldoende gaande...

MetalMike

#17
Tweede geheugen er weer in nu, loopt echt wel beter. CPU spiket nog Naar 100%, maar zakt ook redelijk vlug weer. Hij wordt dus inderdaad ontlast.
Even genoeg zenuwen gehad, misschien ga ik straks nog aan de update BIOS beginnen. Anders volgende week. Ik laAt hier weten hoe dat verlopen is.
Lag dus kennelijk aan de fan die niet draaide. Nu wel, ik houd hem wel in de gaten.

Reinier

Waarschijnkijk een slecht contact geweest door het wisselen van de geheugenbankjes...kan gebeuren, is mij ook wel gebeurd  :icon_biggrin1:
Laat maar weten wanneer je er aan toe bent.
Fijn weekend en blijf gezond.. :icon_good:

MetalMike

Okay zojuist mijn poging gewaagd, denk dat het gelukt is. Eerst even de schrik omdat hij Checksum BAD gaf (wat dat ook is, maar bad klonk uh, bad). Daarna rustig gelezen wat er stond. F2 gedrukt voor standaard instellingen en gewacht, startte gewoon op. Hoe controleer ik nu of het inderdaad gelukt is? Juiste BIOS. Weet even niet meer waar ik moet kijken zoals bij mijn eerste foto... zal mijn adrenaline zijn  :biggrin1:
Leek eerst even langzaam, maar reageert nu gewoon...

Reinier

BIOS, kijken wat hij daar aangeeft als geïnstalleerd geheugen..
Of naar instellingen => systeem => in linker menu kiezen voor info en dan laat het rechter deel zien welke processor en hoeveel geheugen er in zit..?

MetalMike

Geheugen wordt herkend hoor, ook in BIOS zie ik 8 Gb aangegeven staan. Hoop dat het gelukt is, wat ik bedoelde was Systeeminformatie. Daar staat trouwens nog altijd dat de BIOS verouderd is (ook daar staat de 8Gb aangegeven btw). Wel staat daar "BIOS-versie/datum American Megatrends Inc. V17.17, 22-4-2015" wat volgens mij toch de laatste is? In ieder geval recenter dan de 2012 versie. Geeft ook aan dat het de HH versie is, ipv HD de oudere versie.

Dus het lijkt me okay... of!? Was wel tricky, als je geen BIOS gewend bent, is het moeilijk navigeren.

Reinier

Ja, dan is het voor elkaar....
Dat hij nog steeds mekkert over een verouderde versie ga je niet oplossen, domweg vanwege de release-datum en overall leeftijd van het moederbord.
Maar ach, lekker boeien toch..?
Het werkt en je hebt nu 8 Gb ter beschikking, dus gefeliciteerd... :icon_biggrin1: :icon_good:

Normaliter kom je als normaal gebruiker nooit in de BIOS, alleen als je problemen krijgt met het systeem en je last hebt van onverklaarbare crashes,
rotte HDD's, geheugen zoals in jouw geval etc..
Draait hier een i7 systeem uit 2009 met een Asus moederbord en daar zit nog steeds de originele BIOS in.
Ding draait Win 10 Home van een 120 Gb SSD, 8 Gb ram en 3 reguliere HDD's ( tot. 4 Tb opslag ) en nog steeds probleemloos dus het kàn wel... :ohyeah:

MetalMike

Ja dat idee had ik idd ook! Gewoon de datum an sich! Precies, als het werkt, werkt het, het doet wat het moet doen... jatoch niedan!
Ik ben zelf van 1970, mijn geluid en beeldkaart functioneren nog, moederbord nog geen update nodig (houen zo) en doorgaan met de geit!
Super bedankt weer! Eventueel misschien met vakantiegeld nog een fan kopen, temperatuur is wel gewoon te hoog, maar dat zien we dan wel weer!

Fijne zondag nog en toedels  :bedankt: :eusa_dance:

Reinier

Beetje processor-koeler kost rond de € 40 en misschien is een extra kastventilator een idee..?
Heb er zelf 4 in gebruik, 2 die in de kast meegeleverd werden en heb er zelf nog 2 Noctua's bij geplaatst, deze.
Moet jouw kast daar wel ruimte voor hebben uiteraard..
2 van de 4 blazen lucht de kast in, de andere 2 de lucht eruit.

Ben, net als een voetbalclub, opgericht, in '63 en heb intussen wat revisie ondergaan waaronder een volledige heup-prothese door een breuk vorig jaar augustus...
Processor, video, geluid en moederbord in prima conditie, geheugen kan wel een update gebruiken, met name het korte termijn deel  :ohyeah: :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk