Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

mijn laptop schakelt langzaam achter elkaar mijn  interne apparaten uit.

Gestart door jasper4bergen, woensdag 04 juli 2018, 00:44:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jasper4bergen

Ik heb een hp envy 15 ae 121nd en is geupgrade van Windows 8 na 10.
Er zit geen herstel software op van Windows 10 dus na fabriek instellingen lukt niet.

Sinds een aantal weken schakelt mijn laptop langzaam achter elkaar mijn  interne apparaten uit.
Dit betekent dat hij geen geluid afspeeld ook niet met oortjes , SD kaartjes niet pakt en tot slot de vingerafdrukscan niet reageert.
Dit wordt alleen maar meer.

Nu kan ik de apparaten die niet werken zien in Apparaatbeheer, daar staan ze bij verborgen apparaten en als je ze aanklikt staat er code 43,
De stuurprogramma's zijn up-to-date ,daar gebruik ik het programma driver easy voor.

De interne apparaten zijn:

een vingerafdruk scanner - validity sensors

Interne cardreaders, dit zijn verschillende apparaten. van verschillende merken.

En de audio (realteck en Microsoft)

Nu ben ik bang dat er steeds meer dingen uit worden geschakeld.

Wat kan dit zijn ?
Iets met het moederbord ?
En wat kan ik nu het beste doen ?

Alvast bedankt voor de hulp.

Reinier

Heb je vraag iets gegroepeerd zodat het overzichtelijker en beter leesbaar is  :icon_good:

Deze laptop beschikt over 1 enkele SD-kaart lezer, er kan dus geen sprake zijn van meerdere apparaten van verschillende merken.
Driver Easy is niet de juiste manier om aan stuurprogramma's te komen, die download je nl. van de website van HP ( bij voorkeur ) of de website van de fabrikant van betreffende hardware ( Intel, Broadcom, Realtek etc ).

Het gevaar van een programma als Driver Easy ( en meer van dat soort driver-update programma's ) is dat er drivers worden aangeboden die ( nog ) niet door Microsoft gecertificeerd zijn voor Win 10 en daardoor mogelijk problemen / onvoorspelbaar gedrag vertonen.

Alle beschikbare stuurprogramma's voor Win 10 64 bit voor deze laptop vindt je op deze support-pagina van HP.

De foutcode 43 die je krijgt in Apparaatbeheer is een zeer algemene foutcode die er echter in 98% van de gevallen op duidt dat er een driver-probleem voor betreffend apparaat bestaat.

Naar mijn idee heb je 2 opties:

a) je voert een herstel uit naar de standaard-instellingen van Win 10 ( d.m.v. de herstelopties in Win 10 )
of
b) je doet een schone her-installatie van Win 10 d.m.v. installatie-medium ( dvd / usbstick ).
Maak in dat geval een backup van alles wat bewaard moet blijven ( documenten, afbeeldingen, mail etc ).

Een opstartbare usbstick voor installatie en uitvoeren van een herstel naar standaard-instellingen kun je maken m.b.v. dit hulpprogramma ( blauwe download-knop ).
Je hebt hiervoor een lege usbstick van minimaal 4 Gb nodig. Sluit deze aan vóór je het hulpprogramma start.

Het downloaden van de Win 10 bestanden en voorbereiden van de stick duurt even dus neem er de tijd voor.

Vóór je gaat installeren download je eerst alle stuurprogramma's voor je laptop van de eerder gelinkte support-pagina van HP, neem de meest recente versies als er meerdere drivers staan !
Zet de gedownloade drivers uitgepakt op een 2e usbstick zodat je deze na herstel / her-installatie probleemloos kunt installeren indien nodig.
Activeren van Win 10 gaat automatisch als de internetverbinding weer werkt  :icon_good:
Succes  :icon_good: :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk