(hoe aanmaken?)VPN in windows of extern? En welke?

Gestart door Kees, vrijdag 16 maart 2018, 11:44:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kees

Hoi

Ik ben benieuwd hoe ik VPN verbinding tot stand kan brengen. Via Windows 10 zie ik wel VPN staan en ook 'in windows' vpn maar verder dan dat ben ik niet gekomen.

Wat doen we met vpn en wanneer gebruiken we dat? Ik zou graag een willen aanmaken, eerst om te leren (ik ben namelijk bezig om het maximale uit win10 te halen) en daarna om veelvuldig mee te werken/gebruik van maken.


Reinier

Het gebruik van een VPN heeft totaal niks te maken met "het maximale uit Win 10 halen".
Een VPN kun je op elke willekeurige computer gebruiken, of dat nu Windows, Linux of iOS / MacOS is.

Wat een VPN is en waar je deze voor gebruikt en hoe je het instelt lees je op deze pagina en ook op deze.
Hierbij nog de aantekening dat een gratis VPN vaak traag is en er in veel gevallen toch logbestanden worden bijgehouden waardoor jouw identiteit toch achterhaald kan worden.
Wil je een vlotte, goed werkbare VPN-verbinding, dan moet je een betaald abonnement nemen bij een aanbieder van VPN-serers.

Kees

Oke bedankt. Leesvoer!  :yess:

Ik heb hierover vraag gesteld omdat ik denk dat surfen op Waterfox incognito toch niet helemaal anoniem is. Ook slaan ze gegevens op om bijvoorbeeld treintickets duurder te maken. Denk ik

Reinier

#3
Ach, totaal anoniem ben je tegenwoordig niet meer op internet.
Als je echt vrij anoniem wilt surfen waarbij je identiteit redelijk goed beschermd is dat moet je een combinatie van VPN en een Tor-browser gebruiken..
Dan wordt het echt een uitdaging voor opsporingsdiensten of adverteerders om jouw identitiet te achterhalen.

lucas

Klopt tot dat justitie een hack doet op het darkweb. Net weer drugscriminelen opgepakt.

Kees

Citaat van: Reinier op vrijdag 16 maart 2018, 15:22:55
Ach, totaal anoniem ben je tegenwoordig niet meer op internet.
Als je echt vrij anoniem wilt surfen waarbij je identiteit redelijk goed beschermd is dat moet je een combinatie van VPN en een Tor-browser gebruiken..
Dan wordt het echt een uitdaging voor opsporingsdiensten of adverteerders om jouw identitiet te achterhalen.

Cool!  :ohyeah:

Ik vind WIN10 leuk!  :schater:

Veng

Met Windscribe free (https://nld.windscribe.com/download) kun je 10 GB vrij downloaden. Via een andere procedure kun je dat blijkbaar ophogen naar 50 GB.
Zelf heb ik de betaalde versie genomen omdat ik die 50 GB route niet snel genoeg kon vinden (was waarschijnlijk toch te laag).
Windscribe is best snel. Met de NL server bv. gaat mijn download omlaag van 60 Mb naar zo'n 55 Mb.
Ze houden geen logs bij.
Let wel op. Als je een email client gebruikt kan/zal versturen van email via VPN een probleem zijn. Dit omdat veel providers een VPN blacklisten omdat ze spammers niet afzonderlijk kunnen aanpakken. Webmail lost dat probleem dan op of je VN even uitschakelen.
Ga niet met je mail zitten spelen met verschillende servers van VPN terwijl je daarvandaan ook emailtjes verstuurt. Dit leverde mij een email block van mijn provider op:
"Uw e-mailadres is geblokkeerd omdat erop ingelogd werd vanaf een bekend botnet ip adres"
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Hans

Ik zelf gebruik PIA die houden geen logs bij en de snelheid merk je weinig aan dat zal een paar % schelen.
Voordeel van PIA vind ik dat je die eventueel kan delen met nog 4 anderen.
Klik

Veng

Citaat van: Hans op zaterdag 17 maart 2018, 11:39:34
Voordeel van PIA vind ik dat je die eventueel kan delen met nog 4 anderen.
Klik
@Hans: Volgens mij heeft Windscribe geen beperking op het aantal gebruikers.
Wat betreft de snelheid op de NL server verlies ik 10%. Daarbij de opmerking dat Windscribe de Belgische server beter geschikt vindt voor mijn locatie. Ik gebruik die echter niet om emailproblemen te voorkomen. Nu kan ik nl gewoon vanuit mijn email client mailen zonder er telkens aan te moeten denken mijn VPN eve uit te schakelen. Al is dat maar een muisklik in mijn scherm. Mogelijk dus dat het sneller zou kunnen. Ik meen dat ik € 39 betaalde voor een jaar.
Echter lijkt er een aanbieding te zijn van € 41 voor 5 jaar! https://nl.pepper.com/aanbiedingen/windscribe.com Die heb ik dus zelf gemist. Ik zou nu dus een nieuw account voor 5 jaar aan kunnen maken. Dan heb ik omgerekend toch 3 jaar voordeel. Lijkt me echter niet slim. Dan zit ik er wel aan vast. Wie dan leeft wie dan zorgt.
Overigens hebben ze in de VS een aparte server voor Netflix. Hierdoor zou je volgens mij Netflix VS moeten kunnen kijken (mits je een abo hebt natuurlijk).
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Hans

#9
Dan moeten die gebruikers wel bij jou thuis zitten want er staat duidelijk bij Windscribe dat het verboden is terwijl dat bij PIA wel mag ik deel al meer als een jaar met 2 vrienden in andere delen van het land.
En met de mail heb ik nog nooit problemen gehad.


Als je een ip uit de USA gebruikt word het natuurlijk wel allemaal een stuk trager bij mij staat die standaard op Nederland maar landen die dichtbij liggen gaat ook prima, kortom hoe verder het land weg ligt hoe trager je download word.

Veng

#10
Dan moet ik PIA ook eens gaan bekijken  :icon_biggrin1:
Overigens wat betreft die lage prijzen, mogelijk dat dit gebruikte licenties zijn. Zo heb ik ook goedkope licenties van Office gekocht.
Wat betreft die mailproblemen: Die liggen niet bij de VPN maar bij mij en mijn ISP (Ziggo). Ik had nl een mail vanuit de NL server verstuurd, omgeschakeld naar de Belgische server en weer direct een email verstuurd. De software van Ziggo zegt dan blijkbaar: zo snel kun jij je niet verplaatsen, dus dit moet foute boel zijn. Als er dan een gebruiker bij zit die ook nog eens in een geactiveerde botnet is opgenomen is de reactie van Ziggo begrijpelijk.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Hans

Daarom gebruik ik geen Ziggo mail, Ziggo staat er om bekend dat ze hele slechte mailservers hebben en daarbij komt als je een keer wisselt van ISP ben je dat mail adres kwijt.
Ik gebruik alleen maar GMail en Protonmail.

Veng

#12
Citaat van: Hans op zaterdag 17 maart 2018, 12:27:24
daarbij komt als je een keer wisselt van ISP ben je dat mail adres kwijt.
Ik gebruik alleen maar GMail en Protonmail.
Dat is voor mij idd een belangrijke beperking om te wisselen. Ik gebruik meerdere accounts, email adressen en aliassen. Dat is historisch zo gegroeid. Waarschijnlijk ook omdat ik niet wist dat ik Gmail ook via een cliënt kan benaderen. Ik wil nl niet rechtstreeks webmail gebruiken.
Overigens lees ik dat het aantal gebruikers bij PIA beperkt is tot 5 en bij Windscribe onbeperkt is. Ze monitoren wel kortstondig de hoeveelheid data, maar zolang dat niet excessive is kun je volgens mij ook wel andere gebruikers toelaten. Al lijkt 5 mij ruim voldoende.
Wat betreft de betrouwbaarheid van de mailservers van Ziggo. Toevallig dat we onlangs een storing hadden, maar verder heb ik eigenlijk zelden klachten. Maa ja. Een kinderhand is immers snel gevuld :icon_biggrin1:
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Hans

Ja maar de gebruikers bij Windscribe moeten hetzelfde ip adres gebruiken bijvoorbeeld je vrouw en kinderen die nog thuis wonen, maar delen met vrienden die in een ander deel van Nederland wonen mag dus niet.
En bij PIA is dat geen probleem.

Veng

Kun je aangeven waar ik dat kan terug vinden zodat ik het zelf even kan nalezen want ik heb idd een andere locatie mijn inlog gegeven. Al wordt dat volgens mij nog niet gebruikt
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

SMF spam blocked by CleanTalk