Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

laptop is erg traag - mogelijke oorzaken?

Gestart door dbuchli, maandag 15 juli 2019, 19:02:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dbuchli

Hallo lieve mensen, ik heb wat hulp/advies nodig. Mijn kennis over PCs reikt niet veel verder dan de basis, ik hoop dat iemand mij kan adviseren.  :yess:

Probleem: mijn laptop is nogal traag. Hij is ongeveer 2 jaar oud, hieronder de specs:
Lenovo ideapad 320S-14IKB
Processor: Intel Pentium CPU 4415U @2.30Ghz 2.30Ghz
RAM: 4.00 GB
System type: 64-bit operating system

Mijn werk laptop daarentegen is heel snel:
Lenovo Thinkpad L380
Processor: Intel Core i5-8250 CPU @ 1.60Ghz 1.80Ghz
RAM: 8.00 GB
System type: 64-bit operating system, x64-based processor

Ik zie een groot verschil (tussen de 2 PCs) in RAM, is dat de verklaring? En zou ik met een RAM-uitbreiding de snelheid van mijn PC aanzienlijk verhogen?

Het valt me ook op dat mijn trage PC altijd 'aan het werk' lijkt te zijn, ook als ik niets doe. Mijn werk-laptop is de hele tijd stil. Maakt dat nog iets uit? Zo ja, is daar iets tegen te doen?

Alvast bedankt voor reacties! :bedankt:

Reinier

#1
Je praat hier over 2 totaal verschillende laptops met een totaal verschillend prijs- en prestatie-niveau.
Je kunt deze gewoon niet vergelijken.

       
  • verschillende processoren met verschillende kloksnelheden, verschillend cache-geheugen.
  • grootte werkgeheugen verschilt ( 4 tegenover 8 Gb )
  • reguliere HDD in de Ideapad en een PCI-e SSD in de L380
Van meer werkgeheugen wordt een pc niet sneller dus de Ideapad uitbreiden van 4 naar 8 Gb zal je niets opleveren.

Het allergrootste verschil zit hem in het HDD vs SSD verhaall.
Een SSD is zeker 8 - 10x sneller als een HDD omdat er geen bewegende onderdelen in zitten ( motor, lees- en schrijfkoppen ), een SSD is puur elektronisch.
De L380 heeft een PCI-e SSD, dat is het snelste wat er op dit moment verkrijgbaar is, die maakt echt het verschil.

Dan is de Core i5 in de L380, ondanks zijn lagere kloksnelheid, veel sneller als de Pentium processor in de Ideapad.
De Core i5 heeft 6 Mb cachegeheugen in de processor, de Pentium maar 2 Mb..

Als je die Ideapad wat vlotter wilt maken kun je de HDD vervangen door een ( SATA ) SSD.
Je zult dan wel Windows opnieuw moeten installeren maar daarna is het toestel ook fluisterstil, net als de L380 en sneller als toen je hem nieuw uit de winkel kreeg.
Hij zal nooit zo snel worden als de L380 maar het verschil met de huidige snelheid zal je echt verbazen  :yess: :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk