Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Te weinig opslagruimte

Gestart door ArnPen, dinsdag 11 september 2018, 13:46:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ArnPen

Hallo,

Ik heb een Asus Notebook T100T, ook te gebruiken als tablet. Dit apparaat beschikt over een C: schijf van standaard 32GB. Voor de opslag van documenten, muziek e.d. heb ik een extra geheugenkaart (Samsung 64GB) geplaatst. Het apparaat werd geleverd met Windows 7 en is later geüpdatet naar Windows 10.
Bij een grote update van Windows vorig jaar, kreeg ik de mededeling dat er te weinig ruimte op schijf C was. Door het aansluiten van een USB stick is de update toch gelukt. Ik heb toen bestanden verplaatst naar de extra geheugenkaart. Ik krijg nu echter weer de mededeling dat er weinig opslagruimte is op schijf C:. De capaciteit is 27,7 GB, 25,6GB is gebruikt en 2,11GB is beschikbaar.
Ik heb gekeken naar mogelijkheden om ruimte vrij te maken. Bij de programma's zou alleen verwijdering van Microsoft Office 2013 voor Thuisgebruik en Studenten qua omvang zoden aan de dijk zetten. Dit programma stond bij aankoop op het apparaat geïnstalleerd en ik beschik niet over een installatieschijf waarmee ik het naar mijn andere laptop zou kunnen verplaatsen.* Ik wil dit programma graag behouden.
Als ik verder kijk zie ik enkele mappen van meerder GB's grootte met de naam AppData.

Mijn vraag is of er een, liefst eenvoudige, manier is om ruimte op mijn C: schijf te maken.

Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.


* Op die laptop gebruik ik een in een zeer grijs verleden aangeschafte versie van Microsoft Office 2003. Daarvan heb ik wel installatie cd's.

Groet, Arn.

derkdejong

je kan via de verkenner, rechtsklik op c:, schijfopruiming instellen, met de keuze om ook de systeembestanden en oudere versies mee te pakken.
zie je onder c: geen map windows.old dan scheelt zo'n opruiming wellicht 1 of twee gieg, en sta je in de kortste keren weer voor dit probleem.
een grotere schijf plaatsen lijkt me de enige oplossing.

Reinier

#2
Lees dit eens door...?
Uiteraard kun je zelf ook schijfopruiming uitvoeren en daarbij kiezen om ook "systeem-bestanden" op te schonen ( o.a. de backups van Windows updates ).
Dat zou het nodige op moeten leveren.
Overigens heeft de T100T geen schijf maar een op het moederbord gesoldeerde eMMC flashchip van 32 Gb die niet te upgraden is voor zover mij bekend.
Ik zou overwegen om een 256 Gb micro SD-kaart aan te schaffen en daar een nieuwe installatie van Win 10 op te zetten want dit gezeur krijg je telkens weer bij elke grote upgrade van Win 10, de volgende komt er binnenkort aan ( voor einde 2018 ).

ArnPen

#3
Hartelijk dank voor de reacties.

Oude Windowsbestanden heb ik niet gevonden. Misschien omdat bij mij de optie "Slim opslaan" aan stond? Schijfopruiming had ik al gedaan. Ik beperk me dan tot de standaard aangevinkte onderdelen. Als ik alles selecteer, kan ik nog 0,2GB besparen. Niet echt de moeite dus.

Nog iets over de micro SD-kaart. Ik klap de Asus vaak alleen dicht zonder helemaal af te sluiten. Na enige tijd is de micro SD-kaart niet meer zichtbaar in Verkenner. Na opnieuw opstarten verschijnt die dan weer.

Is een 256GB micro SD-kaart mogelijk? Ik heb daar nergens iets over kunnen vinden.

Het advies van Reinier is ongetwijfeld goed. Ik heb echter geen idee hoe ik een nieuwe installatie van Win10 op een geheugenkaart zou moeten zetten. :redface:
Groet, Arn.

Reinier

Micro SD-kaarten zijn er tegenwoordig tot 512 Gb, voor jouw gemak hier een overzicht van merken en prijzen.

Een waarschuwing is echter wel op z'n plaats.
Laat je a.u.b. niet verleiden door allerlei wazige Chinese aanbieders op eBay en andere sites als Alibaba etc waar 256 Gb kaartjes en usbsticks worden aangeboden voor rond de € 30 -35 want die zijn gegarandeerd nep.
Koop een merk als Samsung o.i.d., dan ben je zeker van een degelijk product èn garantie.

Of jouw laptop een kaartje van 256 Gb ondersteunt weet ik zo niet, verwacht van wel maar voor de zekerheid zou je een mailtje kunnen sturen met deze vraag naar de Asus support-desk.

Beschikt deze notebook niet over een ruimte in het toestel waar een extra HDD in kan, want die uitvoering is er nl. wel, 2 zelfs...
Normaal gesproken is het mogelijk om Windows te installeren op een schijf die naast de 32 Gb flashchip aanwezig is...
Je zou die 32 Gb chip dan als ruimte voor het wisselbestand of cache-geheugen moeten configureren maar ik ken het toestel en de aanwezige BIOS ( en de opties in die BIOS ) verder niet dus daarmee kan ik je niet verder helpen...

ArnPen

#5
Wederom mijn dank.

Ik denk niet dat een hdd mogelijk is, daarvoor is het apparaat te plat: +/- 0,5cm.
Voorlopig verander ik maar niks. Bij een grote update van Win 10 sluit ik een usb stick aan. Dat  is tot nu toe goed gegaan en zolang dat gaat, vind ik het prima. Mocht het nodig zijn, kom ik met de vraag hoe ik Win 10 opnieuw kan installeren.

Kun je nog iets zeggen over
Citaat van: ArnPen op woensdag 12 september 2018, 16:26:21
Nog iets over de micro SD-kaart. Ik klap de Asus vaak alleen dicht zonder helemaal af te sluiten. Na enige tijd is de micro SD-kaart niet meer zichtbaar in Verkenner. Na opnieuw opstarten verschijnt die dan weer.
?
Ook geen onoverkomelijk probleem, maar als het gemakkelijk is op te lossen ..... Het is een micro sd-kaart van Samsung, dus wel een betrouwbaar merk. Overigens ben ik van de leeftijd die nog het liefst naar een winkel gaat en als pensionado heb ik daar ook tijd genoeg voor. Dus twijfelachtige spullen uit China zijn sowieso niet aan mij besteed.  :icon_wink:




Groet, Arn.

Reinier

#6
De meest waarschijnlijke oorzaak van dat gedrag is dat bij het sluiten van het scherm, de laptop in de sluimer- dan wel slaapstand wordt gezet en de sd-kaart daarbij "niet veilig wordt verwijderd".
Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij usbsticks die een paar keer uit de pc / laptop getrokken worden zonder deze eerst "veilig te verwijderen" via de icoon rechts-onder in de systeembalk ( bij de klok dus ).
Hierdoor kan data-corruptie ontstaan als er, op het moment van afsluiten / verwijderen, data-uitwisseling plaats vindt tussen Windows en stick / kaart / ext. media.
Dit kan zelfs beschadiging of defect aan de controller op het ext. medium veroorzaken waardoor dat medium daarna niet meer zichtbaar is binnen Windows of in het geheel niet meer benaderbaar is en er dus sprake is van data-verlies en een onherstelbaar medium.

In elk geval vind ik het geen optimale oplossing of manier van opslag uitbreiding als dit zich voor doet, de kans op beschadiging van de sd-kaart is naar mijn mening reëel.

Je kunt in de instellingen binnen Energiebeheer aangeven dat de laptop, bij het sluiten van de deksel / scherm niet in slaap- of sluimerstand moet gaan maar moet afsluiten.
Daarmee zou dit gedrag / verschijnsel opgelost moeten zijn omdat Windows dan correct wordt afgesloten.
Het Energiebeheer in Win 10 is reeds sinds het uitkomen van deze Windows-versie een probleemkind, het heeft nooit betrouwbaar gewerkt, het internet staat vol met allerhande problemen die met Energiebeheer te maken hebben......
Persoonlijk zou ik er dus voor kiezen om de slaap- en sluimerstand in Energiebeheer helemaal uit te schakelen en de laptop gewoon volledig te laten afsluiten als je de klep / scherm sluit.

Hoe je deze instellingen aanpast lees je op deze pagina  :icon_good:

ArnPen

Bedankt. Ik ga de Asus voortaan na gebruik op een correcte manier afsluiten en niet langer in de slaapstand laten staan.
Groet, Arn.

Reinier

Goed, ik hoop dat dit jouw probleem oplost, ga er van uit dat dit zo is.
Mocht het niet het geval zijn, meld dat dan even, stuur even een PM naar 1 van de Admins, dan wordt kouw topic weer geopend en kijken we verder.
Voor dit moment zie ik het als opgelost en sluit jouw vraag.
Succes  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk