Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hardware upgrades

Gestart door VisserC, vrijdag 15 juni 2018, 15:48:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

VisserC

Beste PCHelpforum.

In het verleden heb ik vaak gebruik gemaakt van dit forum als ik problemen met mijn PC had. Ik werd altijd super goed geholpen!

Nu ik mijn scriptie heb ingeleverd, vind ik dat ik nieuwe onderdelen voor mijn pc mag aanschaffen om weer een paar jaar te kunnen gamen. Ik zou graag van jullie advies willen hebben als dat kan. Mijn kennis van onderdelen is niet van een zeer hoog niveau, maar vind het wel leuk om me er in te verdiepen.
Ik zal mijn huidige systeem en mijn wensen even op een rijtje zetten.

Windows 10 pro 64-bit
Intel core i7 950 @ 3.07GHz
16,0GB Dual-Channel DDR3 @532MHz
Gigabyte Technology Co. Ltd. X58A-UD3R (socket 1366)
MSI RX480 Gaming X 8gb
232GB Crucial SSD
Noctua NH-L12
Corsair SPEC-01
CS550M

Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord + processor. Ik heb hier echter het minst ervaring mee. Welke passen goed bij elkaar en wat is een best buy? Ik zat wel te denken aan een Ryzen of gewoon Intel.
Voor mijn moederbord vind ik het belangrijk dat er een ingebouwde fancontroller in zit. Ik wil mijn casefans zo kunnen instellen dat ze gewoon niet draaien als mijn pc niet under load is.
Voor de rest mag het best een krachtig systeem zijn en ben bereid er wel een paar honderd euro voor neer te tellen.

Ik heb voor mijn gevoel prima RAM erin zitten. Wat is jullie advies als ik besluit om van processor en moederbord te wisselen?

Mijn SSD zou ik misschien wel willen vervangen, maar ben er nog niet over uit. De games worden steeds groter en na 1,5 game zit die schijf al weer vol.

Ik zit zelf te denken aan de Fractal design define c kast. Deze is stil en compact. Precies wat ik zoek. Ik ben namelijk de SPEC01 zat, omdat hij totaal niet stil is. Dat raampje hoeft van mij ook niet meer. Airflow is ook belangrijk, omdat de RX480 vrij warm wordt.

Ik ben tevreden met mijn videokaart, PSU en mijn processorkoeler. Deze wil ik dan ook niet vervangen. Wel ben ik me bewust dat niet alle processorkoelers passen op alle sockets. Volgens mij biedt Noctua wel hier tussenstukken voor.

Bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,

Visser

Reinier

Het is wellicht goed om te weten dat de huidige serie processoren niet idioot veel sneller zijn of beter presteren als jouw huidige, 1e generatie Ci7 950.

De nieuwe moederborden hebben allemaal DDR4 ram, dus je huidige geheugen kun je daarop niet gebruiken...
Daarbij de opmerking dat ram-geheugen momenteel schreeuwend duur is.

Wat betreft de SSD zou ik bij het nieuwe moederbord een NVMe SSD kiezen en de huidige Crucial als opslagschijf inzetten of hem als OS-drive in je oude pc laten zitten.
Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om gewoon een 1 of 2 Tb schijf ( 7200 Rpm ) bij te plaatsen om de games op te installeren..

Je koeler ( NH-L12 ) past ook op een socket 1151 processor....dus dat mag geen punt zijn als je tenminste de betreffende bevestigings-materialen nog hebt.

Die Corasair-voeding is niks mis mee, die kan gewoon over.

Fractal design Define C is een mooie, strakke, stille kast met goede airflow  :icon_good:

Als ik, met oog op de toekost, iets aan dit systeem zou moeten upgraden voor zo weinig mogelijk budget dan trapte ik die RX 480 eruit.
Het is een flinke stroomvreter.... in dit overzicht zie je die kaart ergens met een score van 8100 of 8300 punten..
Er zijn kaarten die een stuk zuiniger zijn en aanzienlijk beter presteren zoals de GTX 1070 / 1070 Ti.

Naar mijn mening kun je niet goedkoper upgraden dan de videokaart vervangen en eventueel een "normale" schijf erbij te hangen als opslag.
Daarmee haal je de grootste vooruitgang tegen de laagste kosten.
Hier draait nog een Ci7 870 met Win 10 op een OCZ SSD en die gaat nog steeds als een speer ( Bj 2009 )....




VisserC

Bedankt voor je duidelijke uitleg Reinier! Ik wist niet dat mijn processor nog zo hoog aangeschreven stond.

Welk ander moederbord zou je dan adviseren? Ik begrijp dat het dus geen zin heeft mijn processor te vervangen, omdat deze nog goed genoeg is.
Omdat er DDR4 op zit moet ik dan idd ook nog andere ram kopen. Is het geen optie een DDR3 bord aan te schaffen, een wat nieuwere versie?

Ik ben niet meer zo'n fan van draaiende schijven, nadat ik mijn SSD had gekocht. Zijn die schijven inmiddels goed verbeterd en zijn ze snel? En kan je zomaar zware spellen zoals BF1 op een ssd of schijf installeren waar niet je OS (windows) op staat? Ik dacht dat je dan de spellen niet kan afspelen  :redface:

Wat betreft mijn koeler: Daar heb ik alle bevestigingsmaterialen nog van.

Mijn RX480 vervangen zie ik nu nog niet zo zitten. Vind het persoonlijk een fijne kaart en buiten dat heb ik hem pas een jaar ongeveer.



Reinier

Ik zou het moederbord dus niet vervangen, want dat betekent ook automatisch een nieuwe processor.
Jouw i7 950 heeft een socket 1366 en de nieuwe borden zijn allemaal socket 1151, 2011, 2011-3 of 2066 ( als het om Intel gaat ).
Of je zou een compleet andere keuze moeten maken en voor een AMD Ryzen processor moeten kiezen, dan praten we over een AM4 socket.
Wat de keuze ook wordt, jouw huidige i7 950 past op geen enkel ander nieuw bord met bovengenoemde sockets.

Niet alleen voor een nieuw moederbord zou je DDR4 geheugen moeten aanschaffen....dat geldt ook voor de i7 950, die ondersteund nl. geen DDR4 maar alleen DDR3.
Dat wil dus zeggen dat, zelfs als je de processor had kunnen overplaatsen op een nieuw bord, het evengoed niet gewerkt zou hebben.

Het grootste voordeel van een SSD is dat je besturingssysteem snel opstart en taken snel worden uitgevoerd, bij games maakt dat niet zo heel veel uit omdat het aantal lees- en schrijfacties niet dusdanig groot is dat gamen daarmee onmogelijk wordt, het meeste wordt toch in het ram-geheugen geladen...
Je moet dan wel een 7200 Rpm type hebben en niet zo'n 5400 Rpm "eco"-schijf.

Als je de grafische kaart niet wilt vervangen blijf je, wat prestaties betreft, toch achter lopen, zelfs als je toch een nieuw moederbord, processor en geheugen zou kopen maar dat is uiteraard hoe ik tegen de zaak aankijk.
De kosten van een nieuw moederbord, geheugen en processor zijn naar mijn mening gewoon te hoog voor de prestaties die je ermee wint.

Wellicht is een "upgrade"-kit iets voor je...?
Deze als voorbeeld...?

VisserC

Sorry, dan had ik het toch verkeerd begrepen.
Het is me duidelijk. Ik kan beter niet mijn moederbord & processor upgraden.
Laatste vraag hier over: Kan mijn processor nog de komende tijd mee dan? Ik bedoel, de games worden steeds zwaarder en 'Can you run it' begint al aan te geven dat het z'n beste tijd heeft gehad.

Op dit moment heb ik nog een 320gb HDD thuis liggen. model: HD321KJ. Deze is ook 7200rpm, maar ik kan me herinneren die er juist uitgehaald te hebben omdat die zo traag was. Hij is dan ook wel 10 jaar oud ongeveer. Raad je nog een bepaald merk aan welke HDD ik het beste kan aanschaffen? Ik wil echt voorkomen dat de boel hierdoor vertraagt als ik games erop ga zetten namelijk.

Ik zal er over nadenken mijn videokaart te vervangen! Van te voren had ik namelijk echt niet gedacht dat dit de bottleneck zou zijn.




Reinier

#5
Dat ligt er een beetje aan hoe je "de komende tijd" interpreteert...over welke tijdsperiode praten we dan, 2 jaar of 6 jaar bijv..?

De problemen die er spelen zijn de volgende:

       
  • Door de voortdurende ontwikkelingen komen er jaarlijks nieuwe, een fractie snellere en zuinigere processoren en videokaarten op de markt.
    Met name de videokaarten zijn de laatste jaren in hoog tempo aanzienlijk verbetert en ik verwacht daarin van AMD nog wel 1 en ander.
  • Dit heeft ook tot gevolg dat game-ontwikkelaars steeds de grenzen van de beschikbare hardware opzoeken ( alsof iedereen een up-to-date game-systeem heeft
    of bereid is daar elke 2 jaar een paar honderd Euro in te investeren )
  • Tot voor 2 jaar geleden ongeveer kon je vrijwel elke nieuwe game op Ultra draaien met een moderne Core i5 , 8 Gb ram en een goede videokaart.
    Die tijd is geweest, BF1 op Ultra vraagt inmiddels op een Core i7 , meer dan 8 Gb ram en een dikke videokaart ( minimaal een GTX 1070 ) om een leuke framerate te realiseren.
  • Tel daarbij op dat steeds meer games beter gaan presteren omdat er meer van meerdere processor-cores gebruik gemaakt wordt, hoewel dit lang niet bij alle games zo is.

Deze zaken te samen maken het erg lastig om een punt aan te geven waarop je met bepaalde hardware in de problemen komt om nog acceptabel en plezierig te kunnen gamen.
Uiteraard kun je een "redelijk" toekomstbestendig nieuw systeem bouwen maar dan moet je wel uitgaan van een prijs die de € 1000 stevig te boven gaat.
In dat geval zou je dus processor, moederbord, geheugen, videokaart en behuizing moeten vernieuwen, je voeding zou je zonder omkijken of twijfel kunnen "her-gebruiken".

Ik stel mij altijd op het punt dat voeding en moederbord de meest belangrijke onderdelen zijn voor een goed en stabiel draaiend systeem,
zaken waarop je dus absoluut niet dient te bezuinigen  :eusa_naughty:
Jouw voeding is, zoals eerder al opgemerkt, niks mis mee en voldoet met z'n Gold-certificering ruimschoots aan die eis.

Bij de keuze van een nieuw moederbord ga je ook voor een A-merk, mijn voorkeur gaat uit naar Asus, Gigabyte en ASRock, ik gruwel van MSI moederborden ( persoonlijk ).
Kijk naar je randapparatuur, welke aansluitingen je daarvoor nodig hebt op een nieuw moederbord ( hoeveel en welk type usb-poorten, aantal netwerk-aansluitingen, eventueel video-uitgangen etc ), deze zijn nl. gebonden aan de chipset op het moederbord.

Als je voor een nieuwe Intel-processor kiest , dan kun je kiezen een een "normale" of een K-versie.
De K-versie kun je overclocken als je dat wilt maar daarvoor heb je dan wel weer een high-end moederbord-chipset nodig en die zijn altijd een stuk duurder.
Maar je kunt ook een K-versie processor in een moederbord gebruiken waarvan de chipset niet geschikt is om te overclocken.
Je profiteert dan wel van de hogere klok-frequentie van de K-processor, die is altijd hoger dan van een "normale" processor. :yess:

Wat de HDD betreft: er zijn niet zoveel fabrikanten meer over na de laatste overnames en fusies.
Zelf koop ik vrijwel uitsluitend HDD's van Western Digital ( WD ). Echt slechte HDD's worden er eigenlijk niet meer gemaakt.
Sommige merken en types kennen wel een hogere uitval dan andere, je kunt dat in dit overzicht van BlackBlaze terugvinden.

Misschien is het handig als je deze "guide" even leest, dan krijg je een goed beeld van wat er nodig is om fatsoenlijk te kunnen gamen.
Uiteraard kun je onderdelen aanpassen of weglaten wat ook de prijs beïnvloed.  :icon_good: :icon_good:

VisserC

Reinier bedankt voor je duidelijke uitleg

Ik blijf nog maar even bij mijn huidige systeem.
Wel ga ik een stillere kast kopen.

Eén laatste vraag nog over die HDD schijf: Loont het nog om ipv een HDD een SSD erbij te kopen voor de games? Op dit moment staan mijn games op mijn SSD waar ook de OS op staat. Je gaf aan dat de lees- en schrijfacties niet zo groot zijn bij games. Maar ik wil gewoon dat als ik games op die D drive zet, dat het niet de boel vertraagt.

Bedankt!

Reinier

Snelheidsverschil tussen een SSD en een HDD zullen altijd blijven om de simpele reden dat een elektronische manier van data opslaan op chips altijd sneller is en zal zijn als data opslaan op een bewegend medium d.m.v. bewegende delen.
De vertraging binnen een SSD is vele malen kleiner als die binnen een HDD, ongeacht het toerental van betreffende schijf.

Als je de max. snelheid wilt binnen je systeem dan zou ik een extra SSD bijkopen, bijv. van 500 Gb of 1 Tb en deze puur voor de installatie van games gebruiken.
Zelf heb ik 2 samsung SSD's van 500 Gb elk in mijn systeem, 1 daarvan draait een Win7 Ultimate OS, de ander is in gebruik als opslagruimte voor Usenet downloads.
Ik heb 1 Samsung 850 Evo van 500 Gb ( jan. 2017 ) en een vrij recente Samsung 860 Evo van 500 Gb ( maart 2018 ), beide met 5 jaar garantie.
Daarnaast nog een Samsung 950 Pro NVMe SSD van 256 Gb ( draait Win 10 Pro op ) en een Crucial MX300 van 275 Gb ( draait Win 7 Pro op ).

Zelfs een 10.000 Rpm HDD kan niet tegen een SSD op of je moet de goedkoopste van de goedkoopste kopen, dan heb je ook de langzaamste die er te krijgen is....
Maar dan nog zal deze sneller zijn als de HDD... :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk