Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Harde schijven vaak niet zichtbaar

Gestart door petertraag, dinsdag 10 juli 2018, 09:12:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

petertraag

Hi,

Mijn PC vertoont al langer het probleem dat de harde schijven niet zichtbaar zijn. Ik maak dan de kast open, blaas het stof er uit en ontkoppel en koppel alle stekkertjes dan. Daarna werkt alles weer normaal, maar het probleem lijkt met grotere regelmaat terug te komen.

Gister echter leek alles helemaal vast te zijn gelopen, onduidelijk voor mij is wat nu de oorzaak was. Ik kreeg iig de volgende melding (zie bijlage).

Het zou fijn zijn als dit probleem zich minder, of liever nog helemaal niet meer, zou voordoen. Is dit op te lossen? Nieuw moederboard?

Bijgevoegd ook nog een speccy, mocht dat wenselijk zijn: http://speccy.piriform.com/results/8C5EfdfG7LxbTDGKhfG6OJK

CrystalDiskInfo geeft iig geen problemen weer...

Alvast bedankt!

Groet,

Peter




Reinier

Ik denk dat het verstandig is om de volgende zaken eens bij te werken:

       
  • BIOS => jouw BIOS is v 1.3 en dateert uit 2012. De laatste BIOS voor jouw moederbord is v 1.9 uit september 2013, download hier.
  • Controleer de firmware van je 840 Evo SSD en update naar de nieuwste versie indien een update beschikbaar is.
Het feit dat hij komt met de melding "herstellen' wijst erop dat er data niet juist of beschadigd wordt weggeschreven.
Daarom zou ik ook de rest van de drivers controleren op mogelijke updates, bij MSI en eventueel bij de fabrikant van betreffende chip ( audio, LAN etc ) indien bij MSI niet beschikbaar.
Herstart daarna de pc en kijk of er verbetering is.

petertraag

Hi Reinier,

Lichte paniek hier. Update bios uitgevoerd via live update, nu al 10 minuten een zwart scherm... Normaal? Grt Peter

Reinier

Sorry, was naar een condoleance bij een oud collega.. :redface:

Nee, dat hij niet wil rebooten na een BIOS-update is niet normaal.
Reset-schakelaar al geprobeerd..?


petertraag

reset heeft in die zin gewerkt dat alles wel weer werkt, maar de update niet uitgevoerd is...

Reinier

#5
Probeer dan de update via Mflash uit te voeren ( tool uit de BIOS / UEFI ).
Hoe je dat doet staat in dit pdf-bestand uitgelegd, incl. afbeeldingen.
Enige wat je daarbij nodig hebt is een usbstick....

Vergeet ook de firmware van de SSD niet...wellicht kun je die als 1e uitvoeren en kijken of het probleem daarmee is opgelost.
Heb zelf ook zo'n 840 Evo en de oude fabrieksfirmware gaf ook bij mij problemen als onverwachte BSOD's met verschillende foutmeldingen die wezen naar problemen met de voeding, werkgeheugen en videokaart.
Achteraf bleek de firmware-update alles op te lossen...

petertraag

Dank Reinier,
Ik ben er nog niet achter waar ik de ssd kan updaten... Heb je daar nog een gouden tip voor?

petertraag


Reinier

Samsung Magician downloaden via deze link en de firmware daarmee te updaten..

En dan kun je nog hiervoor kiezen:

Hoe je de firmware update staat in dit pdf-bestand uitgelegd...ook hier een usbstick nodig en een programmaatje om de ISO op de usbstick te zetten...

petertraag

Hi reinier, me again.

Ik heb alle firmware geupdate, alsook de drivers voor het MB. Toch blijft de schijf wegvallen. Kan het zijn dat hij simpelweg kapot aan het gaan is? Zag dat dit ook best vaak gebeurd nl. Zit te denken om een nieuwe harde schijf aan te schaffen. Tips? Wel of geen samsung? Andere harde schijf werkt nog prima.

Groet,

Peter

Reinier

Volgens je Speccy hardware-overzicht geeft de SMART-info van beide schijven aan dat deze in orde zijn...
Je kunt nog eens proberen de schijven te "re-seaten" , d.w.z. de SATA-kabels eruit halen en opnieuw aansluiten, op zowel moederbord als OS-schijf.

Had je nog een BIOS-update uitgevoerd..?

De SSD's van Samsung zijn 1 van de beste en snelste in de markt, maar de Crucial MX-serie zijn ook vlot en scherp geprijsd.
Zou wel voor een 250 Gb type of groter gaan ( heb zelf 2 x 500 Gb Samsung aan boord ).



SMF spam blocked by CleanTalk