Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Laptop blijft in opstart hangen

Gestart door Nathalie71, vrijdag 05 juli 2019, 15:08:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nathalie71

Ik heb een HP laptop uit 2016. (HP 17-p110nd).
Als ik deze opstart, komt alleen het HP symbool in beeld en dat blijft.
Als ik start en gelijk de F2 intoets (F11 daar reageert de laptop niet op) dan kan ik een scan doen.

Dan krijg ik op het scherm (na een uitgebreide systeemtest te doen dat allesbehalve uitgebreid is)
FOUT-ID: met een heel lange code erachter.

Uitgebreide systeemtest: MISLUKT

Vraag, is de harde schijf stuk (dan zit ik in het verkeerde onderwerp) of zit de fout in Windows 10

Reinier

De kans dat het probleem in de HDD zit is aanwezig maar dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.
Als de laptop intensief gebruikt is / wordt , dan is die kans er zeker.
Het feit dat het HP logo op het scherm blijft staan wijst er op dat het moederbord een probleem heeft met het vinden van de juiste opstartgegevens.
Dat kan betekenen dat de HDD of kapot is of beschadigd is waardoor bepaalde data / bestanden niet ingelezen kunnen worden.

Je moet een opstartmenu op je scherm kunnen krijgen door direct na het aanzetten op een F -toets te drukken, vaak is dat F12 of F10...
Je kunt dan kiezen om te starten van CD-DVD, HDD, USB-stick of netwerk bijv.
Als je dat menu kunt zien kun je op een andere pc die wel werkt, een opstartbare usbstick maken met Win 10 daarop en een herstel uitvoeren.
Mocht de HDD het probleem zijn, dan zal Windows met een foutmelding komen en kun je er wel vanuit gaan dat de HDD het probleem is.

Nathalie71

Met F10 kwam ik in de BIOS (waar is de tijd van DOS gebleven waar ik alleen maar tussen harde schijf en floppy kon kiezen :biggrin1:)

Ik heb een opstart USB stick gemaakt en deze in de laptop gedaan. De laptop startte opnieuw op, las de USB stick en bleef hangen in automatisch herstel uitvoeren. Verder gebeurt er niets.

Nu kan het zijn dat ik in de BIOS iets niet goed heb aangeklikt, want het lukte mij niet om de volgorde van opstarten aan te passen.

In ieder geval, dank je wel voor je reactie

Reinier

Probeer dan een andere F-toets om dat opstartmenu te tonen ( F8..? )
Anders het herstel uitvoeren d.m.v. de usbstick.

Nathalie71

Met alleen de F10 kom ik in de BIOS. Verder reageert de laptop nergens op. Het is of herstel voorbereiden en stopt dan of alleen het logo blijft in beeld. F12 werkt niet, F11 pakt hij niet en F8 geeft alleen herstel aan, maar doet het niet.

Ik moet iets in die BIOS doen om te zorgen dat de laptop alleen de USB stick leest, en dat lukt mij niet (dan begint de laptop te piepen bij het opslaan van de BIOS)

Reinier

Hoe je de BIOS-instellingen aanpast: https://support.hp.com/ie-en/document/c00364979

Meer info over boot-problemen: https://support.hp.com/bg-en/document/c03736054
Waarschijnlijk moet je Secure boot uitzetten en Legacy op "enabled" zetten.
Sla de instellingen op ( F10 save & exit ) en reboot met de usbstick.
Probeer daarna de F-toetsen..?
Als dat niet wil, dan nogmaals de BIOS openen en in de boot-order de usbstick op nr 1 zetten ( 1e link hoe je dat doet ).
Sla ook nu weer de instellingen op en reboot.

Nathalie71

Via F9 kon ik eindelijk de bootvolgorde aanpassen, maar werkte niet.
Na verschillende manieren kreeg ik opeens repairing in beeld en dacht... eindelijk, maar opnieuw liep dat uit op niets. Ik heb de USB opnieuw geformatteerd en opnieuw een boot programma van Windows er opgezet en toen kon ik de USB niet meer vinden tussen de boot volgorde.

Wat ik nog kan proberen is het op een DVD te krijgen, want zowel mijn thuisPC als de laptop heeft een DVD speler erin zitten. Maar dan heb ik ook geen idee meer wat te doen, want al die stappen met de hulp van HP had ik al geprobeerd.

Dank je voor de reacties, als het mij gaat lukken, dan laat ik het weten.
Nogmaals bedankt.

Reinier

Je hebt een usbstick van min. 4 Gb nodig, 8 Gb is beter.
Die sluit je aan op de latop of een andere pc.
Dan ga je naar deze pagina en klikt op de blauwe knop "Hulpprogramma".
Download dat en voer het daarna uit.
Kies in het programma voor "Usb Flashstation" en daarna voor "Installatie-media voor een andere pc ( of zoiets )".
Volg verder de aanwijzingen, het programma zal automatisch de aangesloten stick zien en deze formatteren.
Daarna worden de installatie-bestanden gedownload en op de stick geschreven. Dat kan een tijdje duren !
Als dat klaar is krijg je daarvan een melding.
Vervolgens sluit je het hulpprogramma af, herstart de laptop en druk dan op F9.
De stick moet daar zichtbaar zijn, kies deze en druk op enter en de setup zal starten.
Je kunt dan kiezen uit deze herstel-opties.

Kies degene die je wilt en kijk wat het oplevert, ik zou als 1e de optie "Opstartherstel" kiezen.
Als dat je probleem niet oplost, probeer dan een "herstel met behoud van bestanden" of "de pc opnieuw instellen".
Bij de 2e optie verlies je alle data !!

Als niets helpt kun je Win 10 ook compleet opnieuw installeren, maar laten we hopen dat "Opstartherstel" het probleem verhelpt.

Succes  :icon_good:

Nathalie71

Heb ik allemaal gedaan. Twee keer zelfs, want de eerste keer had ik 64 ipv 32.

De laptop vindt geen USB, maar geeft een andere optie. Als ik die aanklik leest de laptop mijn USB en gaat om een path vragen. Helaas reageert hij op geen enkele path. Dan staat er een andere commando waar hij wel op reageert en komt de laptop in een reparatiemode waar hij dan weer in blijft hangen.

Windows 10 helemaal opnieuw installeren zal dan een andere optie zijn. Het lijkt alsof ik steeds een stapje dichterbij kom, maar dan val ik weer helemaal terug.
Ik ga nu voor die tweede optie... windows 10 compleet installeren.

(Zucht).


Reinier

Als je kiest voor een nieuwe installatie doe dan het volgende:
tijdens de installatie wordt gevraagd je aan te melden met een Microsoft account.....doe dat niet.
Kies voor "overslaan".
In het volgende scherm kun je wederom een aanmeld-optie kiezen...
Kies daar voor "offline account" en laat het wachtwoord-veld leeg.

Door dit te doen hoef je tijdens de installatie niet telkens je wachtwoord in te vullen als de laptop opnieuw wordt opgestart.
Na afloop van de installatie zal de laptop dus gewoon doorstarten naar het bureaublad, je hoeft dan niet in te loggen.

Er is dan ook maar 1 gebruikersaccount, de Administrator en dat ben jij.
Wil je dat account alsnog beveiligen dan kun je onder Geberuikers in het scherm Instellingen een wachtwoord toevoegen.
Je krijgt dan na starten van de laptop als eerste het bekende inlogscherm.
Ik vind dit de makkelijkste en snelste manier voor een her-installatie maar of jij het zo doet is uiteraard je eigen keuze.

Succes  :icon_good:

Nathalie71

Bedoel je installatie op de USB stick? Of als ik dat ga installeren op de laptop. Bij het eerste, welk programma heb ik dan nodig, want ik kom steeds in het hulpprogramma van Windows terecht, bij het tweede, dan heb ik een probleem, want mijn laptop wil wel starten via mijn USB, maar loopt ook dan vast. Dank je voor het meedenken

Reinier

De procedure hierboven beschrijft de Windows installatie op de laptop nadat de laptop is opgestart vanaf de usbstick, en dus niet van de HDD.
Overigens kun je Windows niet installeren op een usbstick, je kunt er hooguit de benodigde installatiebestanden op wegschrijven.

Wat voor scherm zie je dan als die laptop vast loopt..?

Nathalie71

Alleen de HP logo met een cirkeltje eronder. Soms geen tekst, soms herstel voorbereiden en een keer prepair... maar dan wordt het scherm grijs en werkt er niets meer.

Ik heb nu met het hulpprogramma windows 10 op een dvd gezet, maar krijg precies hetzelfde. De laptop vindt de dvd wel, draait deze ook, maar na een minuut of twee scheidt ook deze ermee uit en heb ik alleen het HP logo in beeld.

Heb nu zeven keer het hele proces gedaan vanaf het begin, maar ik kom niet verder. Ik heb het idee dat de fout niet in Windows zit, maar waar dan wel dat weet ik niet.

Bij een check geeft hij een fout aan van de HDD, misschien dat het daar zit en moet er een nieuwe harde schijf in, maar kan er ook helemaal naast zitten.

Reinier

#13
Je hebt een moederbord-probleem.
Dat je het HP logo ziet duidt er op dat de laptop bezig is de BIOS / UEFI te laden en daar gaat iets fout.

Ik zou de batterij er eens uit halen als dat mogelijk is, de lader afkoppelen en daarna 3 x 15 - 20 seconden de Aan / Uit schakelaar ingedrukt houden.
Plaats de batterij terug en zet hem aan, wat gebeurd er dan..?

Nathalie71

Daar was ik mee begonnen, maar dat was ook niet de oplossing. Ik heb het net nog een keer geprobeerd, je weet maar nooit, maar alleen het HP symbool en dat cirkeltje eronder (dat aangeeft te zoeken) blijft in beeld.

Heb alle instellingen weer terug gezet.....

Mocht je nog andere suggesties hebben, dan van harte welkom... anders vrees ik dat ik een ander programma windows ga draaien (lees laptop door mijn draai/kiepraam heen)

Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken, dat waardeer ik enorm.

Groeten,
Nathalie

SMF spam blocked by CleanTalk