Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Voeding waardes.

Gestart door RenX, maandag 18 januari 2021, 11:15:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RenX

Goeiemorgen heren.

Zou iemand mij kunnen/willen vertellen wat de voltage waardes van de voeding moeten zijn in bios?
Het stond ooit op het forum, maar ik kan het nu niet meer zo snel terug vinden.
Ook op internet kom ik er niet veel wijzer uit.

Dit omdat ik op mijn werk een pc heb die vanmorgen niet meer wou booten, volgens mijn werkgever "blaaste" hij niet hard genoeg, maar toen hij de stekker er uit en er in deed, boote de pc weer met beeld.
Ik wil controleren of de voeding niet toevallig aan het overlijden is in de dit systeem.

Mijn dank zal zoals altijd zeer groot zijn. :bedankt:

Pearl

Met een universeelmeter doormeten onder belasting zegt meer.
https://pinouts.ru/Power/atx_v2_pinout.shtml
En in een bios staat het er gewoon meestal voor welke waarde er wordt gemeten en die staan dan rechts.

Over welk merk en type moederbord/PC gaat het?
En wat is het merk en type van de voeding?

Reinier

Een veelal gehanteerde regel is dat de spanningen niet meer dan 5% mogen afwijken van de specificaties.
Deze spanningen zijn:
12V  => + of - 5% geeft dus grofweg 11,4 - 12,6 V
5V => + of - 5% geeft dus grofweg 4,75 - 5,25 V
3,3V => + of - 5% geeft dus grofweg 3,135 - 3,465 V

Indien de spanningen van de 12, 5 en 3,3 V rails tussen zwart gedrukte waarden liggen is het erg onwaarschijnlijk, doch niet onmogelijk, dat het probleem uit de voeding komt.
Het kan ook een spanningsregelaar of condensator op het moederbord zijn die dit probleem veroorzaakt.
Het is dus ook wel prettig te weten om welk moederbord het gaat, hoe oud het systeem is en niet te vergeten:  merk, type & vermogen van betreffende voeding.

RenX

Heren,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb nog geen flauw idee, ik ga zo hier alle pc's onder de bali vandaan trekken om ze even schoon te maken.
Ik zal dan even kijken wat voor moederbord het betreft.

Alle pc's op die van mij na worden hier nooit uit gezet en het is een oude HP, dus het zou  mij niks verbazen als er nu iets in de pc de geest gaat geven.


Gerrit

stekker in en uit dan wel werken.......diode kan niet naar aarde afvoeren......aarde probleem maar vaker de voeding en dan altijd een defecte condensator die veroorzaakt een "vervuilde stroom die de diode afvoerd naar de aarde"
defect snoer komt ook voor
wcd is niet goed cq ingebrand
dikke elco's op het moederbord (komt ook vaak door de slechte voeding)
en soms komt het nog voor dat de pc niet eens aangesloten is op wcd met randaarde.....
al met al leuke onderzoekjes en u komt verrassende dingen tegen :yess:

RenX

Ik kon vandaag de pc niet los koppelen omdat hij functioneerd als server.

Wel heb ik in de bios kunnen kijken. Alleen daar zijn geen voltages te vinden.
Ook als ik software matig met Speedfan wil kijken naar de voltages, kan Speedfan geen voltages ontdekken :nee2:
En dat is jammer want nu zal ik met een multimeter aan de gang moeten denk ik.
De pc is aangesloten op rand-aarde.

De pc is een HP Pro 3120 van 9 jaar oud
Moederbord is een : Pegatron Corporation 2A94

Voeding weet ik nog niet
Ik moet de pc sowieso nog even openen om het stof er uit te halen, dus dan ga ik zien wat voor voeding er in zit.

Gerrit

#6
en als u de F9toets gebruikt....... :smokin: bij oude hp's nieuwe is de F2 toets de systeem toets

ach maar een bioslinkje gaat om de functie toetsen

RenX

Probleem opgelost, kon de waardes nergens uitlezen. Er zwerven daar genoeg oude pc's rond dus uit eindelijk uit 1 een voeding uitgehaald.
Wat resulteerde in een weer goed opstartende server. :yay:


Reinier


SMF spam blocked by CleanTalk