Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Zelf gebouwde PC verscheidene problemen

Gestart door Richard, woensdag 30 mei 2018, 21:10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richard

Hallo,

Eind vorig jaar heb ik besloten zelf een pc in elkaar te zetten. Na lang uitzoeken wat de beste prijs kwaliteit verhoudingen waren, wat ik nodig had en waar ik op moest letten heb ik gewoon gekocht wat ik graag wou hebben in plaats van moeilijk te gaan lopen doen. Nu na een half jaar dagelijks gebruik vallen mijn verwachtingen van dit systeem eigenlijk heel erg tegen en probeer ik er via deze weg achter te komen of ik een fout heb gemaakt met de aanschaf van bepaalde onderdelen die bijvoorbeeld niet goed samenwerken of er ergens een softwarematige fout in het systeem zit of dat mijn verwachtingspatroon simpelweg te hoog ligt (iets wat ook zomaar een optie kan zijn)

Specificaties:

Moederbord:      Asus ATX Maximus IX Formula WIFI (Softwareversie 0701)
Processor:       Intel Kaby Lake Core I7 7700k 4.20 GHz 8 mb
Koelpasta:      Arctic MX-2-AC-03
Videokaart:      Asus GeForce GTX 1080TI ROG Strix OC 11 GB (Softwareversie 397.93)
Werkgeheugen:   G.skill Trident Z 16 GB DDR4-3000 (2x8 GB 4x past helaas niet koeler te groot)
Processorkoeling:    NZXT Kraken X62
Voeding:              Corsair RM850x 850W Modulair
SSD:                 Intel 730 240 GB
HDD:         Western Digital Blue 1 TB
Besturingssysteem: Windows 10 Home 32/64-bit
Behuizing:      Phanteks midi tower Enthoo EVOLV eATX
Monitor:              ASUS ROG Swift PG384Q 3440x1440 Quad HD

Voor de ventilatoren heb ik gebruik gemaakt van degene die meegeleverd zijn met de behuizing en de processorkoeler, deze zijn als volgt gemonteerd:

Voorzijde behuizing:   2x 140mm airflow van buiten naar binnen
Bovenzijde behuizing:   2x140mm airflow van buiten naar binnen (Radiator tussen bovenzijde behuizing en ventilatoren in. Deze had ik liever omgedraaid maar de radiator is hier te breed voor en blokkeert dan het werkgeheugen)
Achterzijde behuizing:   1x 140mm airflow van binnen naar buiten

De problemen die ik tegenkom als volgt:

De software die de temperaturen in de gaten houd (CAM Kraken X62 software) geeft geregeld aan dat mijn processor temperatuur boven de 81 graden uitkomt als ik vervolgens ga checken via ditzelfde programma wat mijn maximum temperatuur is geweest komt deze niet boven de 75 graden uit, weliswaar fluctueert de temperaturen tussen de core's enorm en is 1 core ooit bijna 20 graden warmer dan de rest (geen idee of dit normaal is)
De temperatuur ligt naar mijn zin ook veel te hoog, als ik aan het gamen ben en verder niets anders op de achtergrond heb draaien springt de temperatuur al gauw omhoog naar 60~75 graden. Ik had vele malen beter verwacht van dit koelingssysteem, kan het zijn dat ik hier zelf iets fout heb gedaan met montage of ligt mijn verwachtingspatroon hier te hoog en zijn deze temperaturen normaal? De koelpasta heb ik overigens om deze reden al een keer vervangen maar helaas tot geen verbetering.

In veel games ervaar ik FPS drops dit kan ik bij online spellen verwijten aan server lag maar dat is niet waar ik op doel, hieronder wat voorbeelden:
World of tanks:      Alle settings gemaximaliseerd      Gemiddeld:    90 FPS
                                                        Laagste:             7 FPS
World of Warcraft:      Alle settings gemaximaliseerd      Gemiddeld:   50 FPS
                                                        Laagste:           32 FPS
No Mans Sky:         Alle settings gemaximaliseerd      Gemiddeld:   60 FPS
                                                        Laagste:           12 FPS
Borderlands 2:        Alle settings gemaximaliseerd      gemiddeld   75 FPS
                                                        Laagste:           22 FPS

Nu is de gemiddelde FPS natuurlijk niks om over te klagen alhoewel ik van een 1080TI veel meer verwacht had. Kan dit te verwijten zijn aan de monitor ? Deze staat overigens op 100Hz en is aangesloten via de displayport kabel.

Tevens vind ik het beeld niet haarscherp, er lijkt een soort van waas over het gehele scherm te hangen wat alles er uitgesmeerd uit laat zien, dit is heel overdreven gezegd maar de enige manier waarop ik het kan omschrijven. Ik begrijp dat dit lastig te checken is en wellicht kunnen jullie er niks mee maar aangezien ik nu toch bezig ben.

Het zou echt geweldig zijn als ik deze problemen zou kunnen verhelpen, heb er flink de balen in na zoveel geïnvesteerd te hebben in een systeem en dan niet 100% tevreden te zijn. Jullie hulp word zeer gewaardeerd!

Ik hoop dat ik hier de juiste sub categorie te pakken heb maar zo niet dan kan iemand me vast wel verwijzen naar de juiste.

Met vriendelijke groet,
Richard 

Gerrit

lees u verhaal nog eens goed betreffende uw fan's.........klopt niet :icon_rolleyes:
of is het door u fout opgeschreven?

Richard

Wat klopt er niet aan dan?

2 ventilatoren voorin de behuizing die de lucht de behuizing in blazen.
2 ventilatoren aan de bovenzijde van de behuizing tegen de radiator aan die de lucht de behuizing in blazen.
1 ventilator aan de achterzijde van de behuizing die de lucht de behuizing uitblaast.

Dit is hoe het nu geconfigureerd staat in ieder geval.

Reinier

#3
De grootste fout in dit systeem is de plaatsing van de radiator die had je beter aan de achterzijde, buiten de behuizing kunnen plaatsen.
Als dat niet mogelijk is heb je een niet zo handige behuizing gekozen.
Ik ben persoonlijk van mening dat het plaatsen van dit high-end systeem in een "midi-tower" geen handige keuze is, zelf had ik voor een "full tower" gekozen, al was het alleen maar voor de extra ruimte...mijn systeem zit in een Fractal Design Define R5.

Wat er nu gebeurd is dat je de warmte van de processor niet afvoert maar juist de kast in blaast en de nare eigenschap van warme lucht is dat het opstijgt en dus boven in je kast gaat zitten.

Je lucht huishouding / luchtstroom klopt dus aan geen kant.
Daarbij is de luchtverplaatsing van buiten naar binnen veel te hoog in verhouding met de afvoer van lucht van binnen naar buiten.
Je moet niet vergeten dat geen enkele behuizing luchtdicht is, in geval je de verhouding anders zou leggen, dus 2 fans die lucht de kast uitblazen en 1 front-fan die lucht aanvoert
zul je een lichte onderdruk opbouwen die wordt opgevangen doordat er door kieren en andere openingen lucht wordt "aangezogen" door die onderdruk.

Nu bouw je een "overdruk" op die voor een groot deel bestaat uit warme lucht, da's niet slim zeg maar.

Je "idle"-temperatuur is ook veel te hoog, ik heb een Core i7 6700K op mijn bord zitten met een ordinaire lucht-koeler ( Noctua NH-D14 ) en mijn idle-temp. komt nooit boven de 34 graden, op "full stress" is 58 graden mijn max. temperatuur.

Daarnaast vraag ik mij geregeld af wat voor een ander de doorslag gevende factor is ( geweest ) om te kiezen voor vloeistof-koeling.
Een vloeistofkoeler hoeft niet per definitie beter te koelen of stiller te zijn dan een luchtkoeler.
Het is wel stoer om te kunnen zeggen dat je pc "water gekoeld" is natuurlijk maar dat zou voor mij nooit een reden zijn.

Voeding is ook redelijk "over the top" voor dit systeem wat vermogen betreft maar over het geheel is het een mooie, kwalitatief uitstekende,
hardware setup waar veel meer uit te halen moet zijn.

De "soort van waas" over je scherm kan ik niet goed plaatsen, eerste gedacht zou zijn "ghosting" maar daar heb ik zelf nog niet mee van doen gehad.
Mijn scherm(en) draaien via HDMI omdat beide geen display-port hebben, mijn grafische kaart wel ( GTX 960 ) maar mijn systeem is ook geen game setup.

Laatste BIOS voor jouw bord is v 1301 dus die zou ik in elk geval updaten.

Belangrijkste echter is en blijft de koeling van het systeem, zorg dat je de radiator buiten de kast krijgt of monteer hem dusdanig dat de fans van de radiator de warme lucht naar buiten afvoeren i.p.v. de kast in blazen, anders krijg je het nooit goed, maar dat is mijn mening.

Bijgaand een screen van Speccy van mijn systeem na 1,5 uur draaien in een ruimte met airco bij 22 graden omgevingstemperatuur..

Gerrit

de spijker op zijn kop :smokin:
maar moest even vragen of het wel juist opgeschreven was......klonk zo ongelofelijk  :icon_confused:

Richard

Ik sta heel erg van je antwoord te kijken Reinier maar zal mijn motivaties voor de keuzes zo juist mogelijk aangeven. Voornamelijk komen de keuzes zoals behuizing en waterkoeler neer op het feit dat ik dit het mooiste vond. De kast is juist een Midi kast omdat je anders erg veel loze ruimte overhoud en dat is iets wat ik wou vermijden. Een waterkoeler in plaats van een luchtkoeler komt voornamelijk ook weer neer op het feit dat ik dat simpelweg een stuk mooier vind dan een lomp blok wat aan het moerbord hangt. Daarnaast zijn de grootste beweegredenen voor een AIO koeler geweest dat 1. het budget met een custom waterkoeling loop echt te hoog opliep en 2. dat ik daar ook niet genoeg vertrouwen in mijn eigen kunnen in had om daaraan te beginnen aangezien dat nogal slecht af kan lopen.

Wellicht is het ook handig om te vermelden dat deze pc als "showcase" langs de monitor staat en dus niet onder een bureau weg is gestopt, de looks hebben dus bij ieder component een hele grote rol gespeeld.

Je uitleg over de luchtstroom is erg aannemelijk en dit is inderdaad iets waar ik al bang voor was maar tevens iets waarvan ik niet weet hoe ik dit op kan lossen. De radiator past op geen enkele andere plek dan bovenin de behuizing. Je geeft aan dat ik de radiator eigenlijk buiten de behuizing zou moeten plaatsen maar buiten het feit dat dit natuurlijk nooit gaat lukken met een AIO lijkt me dat ook erg onconventioneel, iets wat ik ook nog nooit eerder gezien heb. Als ik de lucht naar buiten zou laten blazen door de ventilatoren die aan de radiator zitten zou dat inhouden dat ik de warme lucht uit de kast door de radiator heen blaas wat het water weer opwarmt in plaats van afkoelt iets wat ook niet wenselijk is.
Aan de voorkant van de behuizing is plaats voor twee ventilatoren en aan de achterkant van de behuizing is er plaats voor één hier kan ik dus niet veel in omgooien, maar als ik je goed begrijp zou ik deze dus om moeten zetten als volgt:

Voorkant behuizing 2x ventilator van binnen naar buiten
Achterkant behuizing 1x ventilator van buiten naar binnen
De ventilatoren van de radiator laat ik dan nog even in het midden aangezien dat verhaal me nog niet helemaal duidelijk is.

Daarnaast dacht ik dat een overdruk juist goed was om ervoor te zorgen dat het systeem weinig tot geen stof verzameld, maar dit weegt dus totaal niet op tegen het feit dat er teveel warme lucht in de kast blijft hangen als ik je goed begrijp.

De voeding is inderdaad "over the top" hier heb ik bewust voor gekozen mocht ik er in de toekomst nog een tweede videokaart bij willen zetten, wellicht zit ik zelfs dan nog te hoog maar volgens mij kan dat niet zoveel kwaad toch?


Ik ga van het weekend in ieder geval even aan de slag met wat van je tips, de BIOS updaten en met de ventilatoren spelen tot ik een beter resultaat heb. In het ergste geval misschien ook wel op zoek naar een andere behuizing  :icon_frown:

Ik zal de verschillen hier posten dan kun je daar ook eens overheen kijken.

Ontzettend bedankt voor je reactie in ieder geval! Niet wat ik wil horen maar wel wat ik waarschijnlijk gewoon moet horen.


Gerrit

tja dat is altijd zo je komt dingen tegen die je moet oplossen, in dit geval is de kast niet geschikt door de door u gekozen hardware.
en daar kom je altijd tijdens het bouwen achter, je gaat bezuinigen maar altijd kom je zelf tegen......
bouw al sinds 1988 en stoot nog vaak mijn neus :ohyeah: :ohyeah: en altijd omdat het mooi uitziet maar slecht werkt met de rest :redface:

Reinier

#7
Richard:
ik begrijp je beweegredenen om voor bepaalde componenten te kiezen, laat dat duidelijk zijn.
Dat je bepaalde keuzes hebt gemaakt omdat "het oog ook iets wil" is duidelijk en zeer persoonlijk.
Mij persoonlijk boeit dat voor geen meter, ik kies onderdelen op basis van prestatie en functionaliteit en op optische lichtsignalen in de vorm van RGB-verlichting etc. zit ik al helemaal niet te wachten.
Ik hou van strak, tijdloos en gesloten met goede stoffilters. Mijn pc staat wel onder het bureau, ik kijk op m'n scherm, niet naar de pc-kast  :lachnee:

Je geeft aan dat je loze ruimte in je behuizing wilde vermijden maar juist die ruimte helpt bij een stabiele luchtstroom en het minder snel opwarmen van het systeem.
Meer ruimte geeft lucht de mogelijkheid zich beter te verplaatsen, hoe kleiner de ruimte, hoe hoger de gemiddelde temperatuur.

In jouw situatie zou ik er voor kiezen de 2 case-fans bovenin de kast weg te halen en de fans van de radiator om te draaien zodat deze de lucht de kast uit blazen.
De videokaart blaast zijn lucht als het goed is ook naar buiten en het waterblok van de cpu straalt niet zoveel warmte, daarom heb je vloeistofkoeling.
Ik denk dat je daarmee al voor een groot deel je warmte-probleem verhelpt.
Op die manier breng je ook evenwicht in je lucht-circulatie: 2x intake fan de kast in en 1x exhaust plus 2x radiator-fans de kast uit...

Je moet uiteraard niets maar ik weet vrijwel zeker dat je met deze "aanpassing" een mooi resultaat moet kunnen behalen.
De processor zou in "idle" een temperatuur van tussen de 35 en 45 graden moeten hebben, dat is normaal, boven de 50 graden is voor "idle" te hoog.

Je moet er rekening mee houden dat het systeem gaat "throttelen" ( terugklokken ) op cpu of gpu als de temperaturen tot boven de 90 graden oplopen en gezien jouw opgegeven fps-resultaten ben ik bang dat dit in de huidige situatie aan de orde is waardoor je dus ook de prestaties van het systeem niet haalt die je mag verwachten.

De meeste games draaien nog altijd prima op 8 Gb maar de honger naar geheugen neemt toe, 16 Gb volstaat vrijwel altijd maar mocht je , afgezien van gamen, behoefte hebben aan meer geheugen ( bijv. bij 3D CAD of video-renderen ) kun je er altijd nog voor kiezen om low profile geheugen bij te koipen dat wèl onder de koeler past...?

Richard

Na de hele ochtend bezig te zijn geweest ben ik nog tot flink wat conclusies gekomen. Heb de behuizing compleet uit elkaar geschroefd en wat blijkt, de ventilatoren die de lucht door de radiator heen blazen krijgen bij lange na niet voldoende lucht aanvoer door het paneel wat bovenop de behuizing zit. Dit heeft geresulteerd in een gigantische stofophoping in de radiator wat niet zichtbaar is als niet alle panelen van de bovenzijde van de behuizing verwijderd worden.

De ventilatoren die meegeleverd zijn met de waterkoeling zijn ook standaard airflow ventilatoren en geen static pressure ventilatoren wat het probleem alleen maar verergerd (iets wat me niet opgevallen is bij de oorspronkelijke montage).

De ventilatoren die met de behuizing meegeleverd zijn zijn gelukkig wel static pressure ventilatoren deze heb ik dus omgewisseld en de setup ziet er nu als volgt uit:

2x voorzijde behuizing intake (airflow ventilatoren)
2 x bovenzijde behuizing exhaust door de radiator (static pressure ventilatoren)
1x achterzijde behuizing exhaust (static pressure ventilator)

Na de pc een uur op idle te hebben laten staan is de temperatuur niet boven de 41 graden uitgekomen en na 15 minuten Heaven Benchmark op full settings te draaien is de temperatuur van de processor niet boven de 67 graden gekomen en die van de videokaart niet boven de 78 graden. Er is dus inderdaad een groot verschil te merken qua temperatuur.

16Gb aan geheugen is momenteel nog meer dan voldoende en tegen de tijd dat ik er meer bij wil gaan zetten komt er een andere koeler en ga ik me misschien zelfs wel wagen aan een custom waterloop eerst maar eens oefenen zonder componenten van honderden euros in de buurt.

De Heaven Benchmark gaf een score van 1709 en een gemiddelde FPS van 67.5 met een minimale FPS van 31 dit vind ik nog steeds erg laag en verwacht echt meer van een 1080TI zelfs met de lagere temperaturen zit daar dus nog geen verschil in met voorheen. Dit zou dus niet te verwijten kunnen zijn aan throttelen lijkt me of er zit ergens anders nog iets niet goed...


Reinier

CPU temp. is nu in elk geval keurig, daar kun je in de huidige situatie niets van zeggen.... :icon_good: :icon_good:
De voeding is zoals eerder gezegd overbemeten voor de hardware dus sluiten we die ook uit.
Je kunt nogmaals controleren of beide 8 Gb ram-modules in de juiste sloten zitten, resp. A2 en B2 voor gebruik in dual-channel-mode ( dubbele geheugen bandbreedte ).
Dit is nl. van grote invloed op het aantal fps wat je haalt.

Dan blijft er weinig anders over dat een driver-probleem of instelling in het Nvidia control-panel....met name de instellingen van de Intel grafische drivers.
Nvidia moet de volledige controle over de driver hebben..

Gerrit

#10
ik vertrouw het niet komt de temps doordat het systeem omlaag klokt , dit gebeurd vaak als het belast word.
cpu-z en gpu-z kunnen u laten zien wat ze beide doen.
het kan zijn dat u nog niet genoeg airflow heeft in de kast.
helaas bestaan er geen goede om uw noordbrug van uw moederbord te monitoren want als die erg heet word heb je ook problemen.
al met al weet u wat zelfbouwen inhoud en waar je allemaal rekening mee moet houden :icon_good:
mijn kast heeft 2x 140 en 2x80 voorzijde 1x140 bodem 2x 140 boven zijde 1xachter 140 en dan nog gaat de cpu omlaag vanwege de temp maarja is wel een amd fx 140watt kachel :ohyeah:

Richard

Heel het weekend hier nog aan gespendeerd en ik begin het vreemder en vreemder te vinden...
de benchmark programma's die ik gebruik spreken elkaar gigantisch tegen:
Cinebench geeft me 155.7 FPS
UserBenchmark geeft me 367 FPS (op directx10, directX11 pakt ie om de een of andere reden niet)
Heaven Benchmark geeft me 67.5 FPS (bij 1 test zelfs 60.6 FPS)

De FPS in games is wel iets verbeterd met om en nabij gemiddeld 10 FPS. weliswaar blijf ik last houden van willekeurige framedrops. Als dit gebeurd zie ik overigens geen enkel verschil in de processor temperatuur of kloksnelheid die blijft aardig gelijk en nu zelfs onder de 75 graden ingame! (hier ben ik al heel erg blij mee!) De temperatuur van de videokaart blijft ingame ook hetzelfde en fluctueert tussen de 68~78 graden, de kloksnelheid van de videokaart blijft ook netjes tussen de 1950~1999

Ik heb ook nagekeken of de geheugenkaarten goed zaten en die zitten inderdaad in de sloten A2 en B2 en ook in de BIOS staan deze op XMP dus hier zou ook geen fout in moeten zitten. de videokaart zelf heeft 11GB aan werkgeheugen dus ik zou het gewone werkgeheugen daar niet mee moeten kunnen throttelen lijkt me...

De driver voor de videokaart heb ik overnieuw geïnstalleerd via de GeForce Experience applicatie maar dit leverde voor de benchmarks in ieder geval geen verschil op en ook ingame blijf ik op dezelfde FPS hangen.

Wat je exact bedoeld met de instelling van de Intel grafische drivers begrijp ik niet helemaal zover ik kan zien word er maar 1 videokaart herkend. En heb ik niet eens de optie om voor "onboard"grapichs te kiezen.

@Gerrit: Het enige vreemde wat ik bij gpu-z kon zien was dat PrefCap Reason de videokaart nogal veel terugviel naar Vrel maar na wat zoeken blijkt dat normaal te zijn en houd dat alleen in dat de videokaart op dat moment geen "taak"te verrichten heeft en dus geen gebruik hoeft te maken van de aangeleverde voltage. Maar het kan zijn dat ik erlangs zit dat word me namelijk wel erg technisch ...

Reinier

CiteerDe driver voor de videokaart heb ik overnieuw geïnstalleerd via de GeForce Experience applicatie

Dat Geforce Experience is bagger.
Ik heb daar zelf ook flinke problemen mee gehad.
De oplossing voor mij was alle Nvidia-software verwijderen m.b.v. DDU.
Daarna de laatste driver bij Nvidia downloaden en de setup starten.
Let op !
Kies niet voor express-installl maar advanced / geavanceerd.
Je krijgt dan een overzicht van alles wat geïnstalleerd wordt.
Verwijder nu alle vinkjes behalve die van de driver, dus geen PhysX, Feforce Experience of 3D Vision, alleen de driver aangevinkt laten en dan volgende...
Kijk eens wat dat voor je oplevert..?

SMF spam blocked by CleanTalk