Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Laptop blijft in opstart hangen

Gestart door Nathalie71, vrijdag 05 juli 2019, 15:08:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank

Het HP logo met daaronder het cirkeltje dat ronddraait kan kloppen. Windows kan namelijk het bootscherm aanpassen zodat je de computerfabrikant logo als startscherm ziet.
Wat dat betreft denk ik niet dat het probleem zozeer in het moederbord zit, de laptop is dan namelijk al door de POST heen en bezig Windows te starten.

Als er al aangegeven wordt dat er een probleem met de harde schijf is, dan is dat inderdaad best aannemelijk.
In dit geval zou het vervangen van de harde schijf en Windows 10 installeren het probleem op moeten lossen en heb je weer een werkende laptop.

Nathalie71

Ik denk dat de harde schijf inderdaad vervangen moet worden. Ik heb dan een andere vraag, maar dan ga ik wel off topic.
Er zit nu een HDD schijf in, deze moet vervangen worden en dan lijkt het mij slim deze voor een SSD te vervangen, maar hoe krijg ik Windows 10 er dan weer op. Zit er op een nieuwe harde schijf een programma dat de computer start? Of moet dat dan weer via de BIOS?

(Mocht ik erg off topic gaan, mag je deze vraag verwijderen :))


Reinier

#17
Als je de HDD vervangt door een SSD wordt de laptop een stuk sneller als toen hij nieuw uit de winkel kwam, dat is 1 ding wat zeker is.

Een nieuwe HDD / SSD heeft geen programma dat de computer start.
Afhankelijk van het merk SSD is er wel software waarmee je de HDD kunt kopiëren naar de SSD maar dat is niet het beste idee, wel het snelste en makkelijkste.
Daarvoor heb je echter wel een speciale kabel nodig, een usb naar SATA adapter ( klik )

Het beste is een schone Windows installatie, die kun je gewoon uitvoeren vanaf een usbstick ( min. 4 Gb ).
De installatiesoftware van Win 10 kun je gewoon direct bij Microsoft downloaden, en wel hier ( hulpprogramma downloaden en starten )

Nathalie71

Ik heb een SSD besteld, de oude is eruit en nu afwachten.

Dank jullie wel voor de ondersteuning een alvast een heel fijne vakantie toegewenst!

Reinier

Insgelijks, ook jij een fijne vakantie en kom goed en gezond weer thuis  :icon_good: :icon_good:
Ik laat jouw vraag nog even open om te horen of het allemaal gelukt is met de SSD en de laptop weer goed ( en sneller als nieuw ) werkt  :yess:

Nathalie71

Nieuwe schijf zit erin, start razendsnel op, heb boot op cd gezet en die is gaan draaien, maar nou vindt de computer de SSD niet. Ik  heb een stuurprogramma nodig voor hij verder gaat met het installeren van Windows

Reinier

Wazig hoor, ik heb een half jaar geleden een 12 jaar oude laptop van mijn zus voorzien van een SSD en daarop Win 10 ge":installeerd en die vroeg nergens om dus ik ben benieuwd welke melding je dan krijgt of hoe het scherm eruit zien wat je tijdens de installatie krijgt..?
Kun je daar eens een foto van maken en deze als bijlage plaatsen..?
Mogen er ook meer zijn dan 1..

Nathalie71

Heb twee keer geprobeerd foto's te sturen, maar krijg dit op het scherm:

Deze pagina werkt niet www.pchelpforum.nl kan dit verzoek momenteel niet verwerken.
HTTP ERROR 500

John

Klik ff onderaan het reactiescherm op bijlagen en andere opties, en blader dan naar de foto toe op je pc/laptop, en selecteer de foto en daaronder bij (meer bijlagen) kan je meer foto's toevoegen eventueel, klik dan op verzenden en je foto's gaan met je bericht mee :yess: :icon_good: :smokin:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Nathalie71

Ik probeer het te omschrijven:

Laptop start op via USB, ik krijg een windows embleem in beeld en dan een scherm met Windows set up. Ik moet de taal etc. instellen. Ik klik op volgende en krijg dan een set up scherm waaruit ik kan kiezen Installeren of Uw computer herstellen. Ik klik op Installeren.

Een groot blauw scherm met daaronder de tekst: setup wordt gestart (so far so good)

De scherm met de licentiebepaling komt, ik vink die aan en klik op volgende

Er komt een scherm waarbij ik kan kiezen tussen upgrade of aangepast (alleen windows installeren geavanceerd) de upgrade pakt hij niet dus moet ik sowieso de tweede optie nemen.

Daar gaat het fout:
Op het volgende scherm staat: waar wilt u windows installeren, 
Daar onder een lege lijst met daaronder de opties vernieuwen of stuurprog. laden. De overige opties zoals formatteren kan ik niet aanklikken.

onderin een geel driehoekje met de tekst: Er zijn geen stations gevonden. Klik op Stuurprogramma laden als u een stuurprogramma voor opslag wilt downloaden.

Ik klik op stuurprog. laden en dan komt er een nieuw schermpje met de melding:

Als u het apparaatstuurprogramma voor het staion wilt installeren, plaatst u het installatiemedium met de stuurporogrammabestanden en klikt op OK
Opmerking: het installatiemedium kan een cd-rom, dvd of USB-flashstation zijn.

En daar haalt hij nou net zijn Windows vanaf... zover kom ik. Bij de prompt zie ik alleen schijf X: (Boot) en C: (USB). (en cd station D:) SSD is nergens te bekennen. Omdat de laptop nu wel opstart (althans een poging doet) had ik het idee dat de SSD wel goed was aangesloten...  maar ik stam nog uit het floppy en DOS tijdperk waar een interne harde schijf een luxe was :icon_biggrin1:

Nathalie71

Citaat van: John op vrijdag 12 juli 2019, 19:01:48
Klik ff onderaan het reactiescherm op bijlagen en andere opties, en blader dan naar de foto toe op je pc/laptop, en selecteer de foto en daaronder bij (meer bijlagen) kan je meer foto's toevoegen eventueel, klik dan op verzenden en je foto's gaan met je bericht mee :yess: :icon_good: :smokin:


Dat heb ik twee keer geprobeerd, maar dan krijg ik jullie foutmelding :icon_biggrin1:

John

Heb je de SSD goed aangesloten, en wordt die gezien in de bios :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

John

Kijk ff dit filmpje hoe je de SSD schijf plaatst in een laptop :icon_o_O: https://youtu.be/bjC3K3cPEpE
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Nathalie71

De schijf zit er goed in, zit bij mij alleen een kabeltje tussen (platte strook) die ik opnieuw moest vastzetten, en die zit vast.
Ik kan niet in de BIOS komen, althans, dat is mij tot nu toe niet gelukt. Dus weet ik niet of de schijf daar te zien is.

John

Tik tijdends de opstart (het zwarte scherm) regelmatig maar rustig een paar keer op F10, dan zou je in de bios moeten komen :yess: :icon_o_O:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

SMF spam blocked by CleanTalk