Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

windows defender

Gestart door Willem66, zondag 16 december 2018, 16:08:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Willem66

Ik kan mijn virsbeveiliging van windows defender niet meer in schakelen,zie melding op bijgevoegde afbeelding

Reinier

Heb je toevallig een ander Antivirus programma geïnstalleerd of geïnstalleerd gehad..?

Willem66

Zou kunnen,maar die heb ik verwijderd van C C Cschijf

Reinier

Blijkbaar is dat niet helemaal goed gegaan en zijn er restanten achtergebleven, anders zou Defender zichzelf automatisch weer moeten inschakelen.

Installeer Ccleaner als je dat nog niet gebruikt ( Stel eerst de taal in rechtsboven en klik daarna op "aanpassen",let op de meeliftende software, haal het vinkje weg bij Google Chrome installeren ! )
Daarna opstarten, klik op "Gereedschap" => Opstarten en maak van dat scherm een screenshot en plaats die.
Die zou er zo uit moeten zien:


Zorg er voor dat de afbeelding dusdanig is dat de toepassingen ( 3e kolom ) goed zichtbaar en leesbaar zijn.Voeg de afbeelding als bijlage toe aan je volgende reactie?

Willem66

Heb ccleaner gedownload,maar zie die 4 browsers er niet opstaan.
Verder bij tab gereedschappen/opstarten staat windows defender niet bij???

Reinier

Waar is de screenshot..?
De afbeelding boven is een voorbeeld, het gaat daarbij om de knoppen "Gereedschap" en "Opstarten", meer niet.
In het rechter deel hoor je i.p.v. die browsers alleen een kolom "Windows", "Geplande taken" en "Context-menu" te zien.
Als je daar Windows kiest zie je alles wat er opgestart wordt als je de pc aanzet.
Het gaat daar niet om Windows Defender maar een vermelding van een oude / de vorige virusscanner.

Ik zou dus graag alsnog die screenshot zien..

Willem66

Heb online hulp gehad,maar microsoft komt tot de conclusie dat mijn laptop niet geschikt is voor windows 10,ik moet maar terug naar windows 8,dan is ie ook sneller.
Werk al jaren met windows 10,nooit geen ellende gehad.
Vreemde conclusie van microsoft???

Hans

Onzin is dat Willem van Microsoft als je laptop op Win 8 werkt werkt die ook op 10.
Volg de aanwijzingen van Reinier en dan zal het goed komen.

Gerrit

Citaat van: Willem66 op maandag 17 december 2018, 17:01:52
Heb online hulp gehad,maar microsoft komt tot de conclusie dat mijn laptop niet geschikt is voor windows 10,ik moet maar terug naar windows 8,dan is ie ook sneller.
Werk al jaren met windows 10,nooit geen ellende gehad.
Vreemde conclusie van microsoft???

zoiets heet afpoeieren

Reinier

#9
Er wordt inderdaad nog iets opgestart van een oud antivirus-programma en wel de interface van Avast.
Dat is de reden dat Windows Defender niet wil inschakelen...
Zie afbeelding in de bijlage.

Klik in Ccleaner na het starten op "Gereedschap", dan op "Programma's deïnstalleren" en kijk in de lijst in het rechter scherm of daar Avast nog tussen staat.
Zo ja, selecteer die en klik vervolgens in het rechter menu op "De-installeren".
Wachjt tot dat proces is afgesloten.
Daarna de pc opnieuw opstarten.

Start daarna Ccleaner opnieuw.
Klik dan in het linker menu op "Register" en vervolgens op de knop "Scannen" links onder het rechter scherm-deel.
Als dat klaar is klik je rechts onder het rechter scherm op "Fouten herstellen".
Je krijgt dan de vraag of je de wijzigingen wilt opslaan in een backup bestand.
Doe dat ( klik dus op JA ) en kies en map om die backup op te slaan en klik OK.
Herhaal dit proces net zo vaak totdat er geen fouten meer worden gevonden.

Herstart daarna de pc nogmaals en daarna ook Ccleaner.
Ga nogmaals naar het scherm "Opstarten" en kijk of de regel van AvastGUI.exe weg is of er nog staat.
Als'ie weg is, is het goed.
Staat die regel er nog, klik er dan 1x op en klik in het rechter menu voor "Uitschakelen".

Hierna zou het probleem, na een herstart,  opgelost moeten zijn en Windows Defender dus weer actief moeten zijn.
Succes  :Kicon_good:


Willem66

Ik heb wel sinds gister avast free geinsralleerd!
Gr willem66

Willem66


Willem66

Als ik avast deinstalleer,dan wordt defender icoon weer rood kruis

Reinier

Voor alle duidelijkheid:
Windows Defender is Microsofts eigen Antivirus-programma en dat wordt altijd automatisch uitgeschakeld als er een "extern" antivirus-programma wordt geïnstalleerd.
Je kunt dus geen 2 antivirus-programma's tegelijk gebruiken.
Ook al zou dat wel kunnen, dan nog wordt het sterk afgeraden omdat 2 dezelfde soort programma's elkaar "dwars" gaan zitten bij de bescherming waardoor je pc dus kwetsbaarder.wordt.
Je moet dus een keuze maken voor de 1 of de ander.
Ik zou ervoor kiezen om Avast eraf te mikken en gewoon Defender te gebruiken, dat is minder belastend voor de pc en geeft minder "false positives" ( valse meldingen ) dan Avast, Avira en AVG.
Maar dat is maar een advies uiteraard, het blijft jouw keuze.

Willem66

Als ik avast laat zitten is het icoon van defender in de taakbalk groen,als ik avast deinstalleer,dan komt er een rood kruisje in??

SMF spam blocked by CleanTalk