Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Harde schijf of misschien moederbord kaduk (aan het gaan)!?

Gestart door MetalMike, donderdag 12 april 2018, 13:14:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MetalMike

Hallo allemaal,

Ik heb denk ik of een probleem met mijn harde schijf, of waar ik misschien eerder bang voor ben, mijn moederbord. Aangezien ik een gebruiker ben en niet een kenner, mijn vraag en probleem van wat er nou aan de hand kan zijn aan jullie voorgelegd.

1: Sinds een week ongeveer heb ik issues bij het opstarten van de pc, ben bang dat het ook mijn eigen fout is. Ik maak eens in de zoveel tijd de binnenkant van mijn kast stofvrij, zoals van het weekend. Ventilator bv ga ik met wattenstaafjes en stofzuiger cleanen. Dan haal ik alle stekkers uit het stopcontact. Deze keer haalde ik het ook in mijn hoofd om met een plumeau (kunststof) "vederlicht" de overige restjes weg te vegen, van waar dan ook in mijn kast. Omdat er geen stroom op stond, dacht ik dat dàt wel kon, maar achteraf ligt daar toch het probleem?
Als ik mijn pc opstart hoor ik geen bliep bij aankondiging (wat ik altijd krijg) als ik het merk van mijn moederbord in beeld krijg, ik meen MSI. Sinds vandaag en gister bijna helemaal niet meer. Mijn blijft scherm blijft dus verder helemaal zwart. Ik krijg mijn aanmeldscherm ook niet te zien. De PC gaat dan ook uit na +/- 5 minuten.

Vanochtend nog wel  1x, maar het scherm bevroor ook meteen bij mijn aanmeldscherm, met hele flinterdunne streepjes dwars over het beeld (waardoor het net een oude tv die kaduk gaat leek). Gisteravond kon ik na 7x opstarten dan eindelijk nog wel inloggen.

2: En mijn tweede onderdeel van de vraag: als het mijn moederbord is, is dan een nieuwe pc (rond de 250 euro) een goedkopere dan wel verstandigere optie dan een ca 5 jaar oude pc te laten repareren?

Kan even duren eer ik op een reactie kan reageren, ik zit op mijn werk en heb geen smartphone. Zal dan denk ik vanavond via mijn kleine tab moeten reageren.


Michael...

Reinier

#1
Download en installeer Crystal Discinfo via deze link en start het daarna.
Wacht even tot het programma klaar is met de analyse van je HDD en maar vervolgens een screenshot van het resultaat en plaats die screenshot.
Die zou er zo uit moeten zien:


Een plumeua is inderdaad niet slim, die rotdingen zijn vaak zo statisch als de pest en de kans is dus redelijk groot dat je hiermee je moederbord beschadigd hebt....
Overigens koop je voor € 250 geen nieuwe pc.....
Afhankelijk van de hardware ( processor / geheugen etc ) kun je overwegen om een ander moederbord te kopen en de boel over te bouwen maar dan moet je eerst zeker weten of het probleem in het moederbord zit, zou ook maar zo eens een probleem met de voeding kunnen zijn.

Eventueel heb ik hier nog wel ergens een AMD systeem in de hoek staan dat niet meer gebruikt wordt.
Exacte specificaties weet ik zo niet, alleen dat er maar 2 Gb werkgeheugen in zit maar ding hoeft ook niet veel te kosten.

Kom eerst maar met de screenshot als je het ding tenminste nog aan de praat krijgt.

MetalMike

Hallo Reinier,

ja achteraf idd niet handig kennelijk. Vroeger wel eens een geheugenbankje geplaatst, die hield ik ook eerst tegen een ander stuk metaal aan Zoals me was aangeraden, had niet verwacht dat een plumeau schade zou kunnen aanrichten, zal het kunststof geweest zijn wat een lading evt heeft gehad.

Deze huidige pc kostte me btw rond de 275 Euro, net als mijn vorige (die gesneuveld is door een kortsluiting helaas). Ik heb als het niet lukt, wel er één op het oog van rond dezelfde prijs als deze ook sneuvelt. Hoeft geen monster van machine te zijn, wel één die hopelijk meer dan 5 jaar mee kan, mijn eerste pc ging bijna 10 jaar mee. Speel simpele spelen als de Monkey Island serie, meest grafische is denk ik Vice City en Grim Fandango. Verder voornamelijk (heel) veel muziek en administratie, met heel af en toe een film.

Ik heb mazzel, startte wonder boven wonder ineen keer op... en ik probeer het programma te starten, maar krijg deze boodschap (zie attachment), gewoon negeren?

MetalMike

Jammer dat ik vanavond niets hoorde, ik ga zo naar bed en ben denk ik pas zondag weer (hopelijk) online. Maar ik neem aan dat iedereen druk is met dingen. Ben allang blij dat er gereageerd is, hartelijk dank daarvoor.

Voor nu, slaap lekker en ik ik hoop zondag dan iets meer te weten!

Reinier

Als er niks interessants op tv is, en dat is meestal zo, lig ik uiterlijk rond half 9 - 9 uur in m'n mandje.
Dat heeft, naast bovengenoemde reden, met name lichamelijke problemen als oorzaak plus het feit dat ik dagelijks rond 5 uur s'morgens al op ben.

De foutmelding die je hebt gepost heeft betrekking op het feit dat je probeert een bestand uit de installatie-map van Crystal Discinfo te kopiëren.
Een screenshot van je bureaublad, en dan specifiek het resultaatscherm van Crystal Discinfo, maak je met een screenshot-programma of d.m.v. de PrtScr-knop op je toetsenbord.
In geval van de 2e methode moet je daarna Paint of Word openen en met Ctrl +V de afbeelding in het document plakken en dat als bijlage bij je reactie voegen.

MetalMike

Vijf uur, pfff ken dat uit de tijd dat ik bij postnl werkte. Idd krijg je dan korte avonden ja...

Ik probeerde alleen de exe waar de link op eindigde, daadwerkelijk uit te voeren. Nu zojuist weer.  Gister piepte smartscreen, voor mij een eerste keer. Vond ik wel raar,  maar ging door,  daarna dus "corrupted file", waardoor ik toch ff stopte. Maar ik kan 'm dus gewoon "negeren" waardoor dat programma zal starten?

Zo ja, weet niet hoelang het scannen duurt, maar ik ben zo naar mijn werk, anders als de PC zondag start, zondag dus.

Reinier

#6
Ach, vroeg op boeit me niks, ben vanaf middelbare school niet anders gewend ( krantenwijk Telegraaf ), daarna voor werk altijd voor de files uit richting randstad en daarna alleen nog veel onregelmatig werk gedaan, ook hele nachten...
Vanmorgen was het 04.15 uur toen ik wakker werd, toen ben ik nog wel een uurtje blijven liggen  :icon_biggrin1:

Het lijkt erop dat jouw download van Crystal Discinfo beschadigd is, download dus deze van mijn Google Drive even en probeer het nog eens ?
Analyse van de HDD duurt hooguit 30 sec tot 1 minuut max.

MetalMike

Nou nou, je neemt het ervan, nog een uurtje liggen :p! Errug vroeg voor mij hoor, ben ook dan wel een avondmens, opstaan is best een crime voor me. Ben totaal niet lui, maar opstaan...

Hoppa gelukt idd met deze link... ik post hem hierbij.

Je schreef al eerder iets over de voeding, die maakt idd nog meer herrie dan normaal. De fan althans... de koelingfan doet het lekker, maar de fan daar waar de voeding "binnenkomt" maakt eigenlijk altijd wel lawaai de eerste minuut ofzo, maar duurt nu (als 'ie opstart) een stuk langer.

Okay, ben nu dus offline, ik lees denk ik zondag wel, of beter gezegd... kan pas reageren op je post als ik zondag thuis ben.

Fijne dag  :zwaai:...

Reinier

HDD is zoals je kunt zien op de screenshot, niet de oorzaak.
Blijft over:
voedingsprobleem ( graag in je volgende reactie merk, type en vermogen van de voeding ( in Watt ) vermelden ? )
Software-probleem...

Dan graag even dit doen:
Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Speccy-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht. Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Ik wacht even tot zondag, dan kijken we verder... :icon_good:

MetalMike

Beetje laat, eigen fout... raakte wat verloren in de muziek. Gister en vandaag ineen keer opgestart. Gister nog wel een tweede keer moeten opstarten, gaf deze boodschap (zie attachment). Toen hij opnieuw poogde op te starten, hoorde ik meen ik twee lage piepjes gevolgd door 4 snelle... opgezocht, veelal een probleem met het moederbord kennelijk, maar goed... om zeker te zijn ben ik überhaupt hier dus. Daarna wat later nog drie snelle piepjes, weer ff later 2 snelle piepjes. Gebeurde verder niets, heb dus handmatig moeten opstarten.

Oh ja, het merk voeding is HKC en er staat 420 Watt max. En met type bedoel je model!? Dan staat er SZ-420R...

Ik ga het programma zo opstarten, ik moet wat ontspannen met sport op tv, onderwijl run ik het...

Reinier

#10
Dit klinkt mogelijk erg bot maar die voeding is een chinees prutding, geen enkele certificering en een rendement van waarschijnlijk 50 - 60% max.
Dat ding zou ik er direct uithalen en met een grote boog de bodem van de kliko laten begroeten.

Het is niet ondenkbaar dat deze voeding je moederbord beschadigd heeft.
Dat laat zich pas vaststellen als je dit prul vervangen hebt door een goede A-merk voeding met minimaal een 80 Plus maar liefst een 80 Plus Bronze certificaat, iets uit dit overzicht.
Uit dat overzicht kan ik deze Seasonic aanbevelen, buiten het feit dat het kwalitatief een toppertje is biedt ook de importeur top-service.

Zou graag nog die link naar het Speccy hardware-overzicht van je krijgen zoals hierboven gevraagd..?

De foutmelding in de screenshot is vrijwel zeker te wijten aan een kapotte / slecht werkende voeding...

MetalMike

#11
Thanks... ik vermoedde al zoiets, heb dit bericht meen ik al eens eerder gehad, denk zo'n haf jaar gelee ofzo. Bot of niet, zie dat niet zo hoor, gewoon open duidelijk, heb je veel meer aan... toch!?
Ik neem je tip zeer ten harte, moet maar eens kijken wanneer ik geld ervoor heb, hopelijk met mijn vakantiegeld dan. Zit niet al te ruim bij kas namelijk.

Oh ja, er hangt nog een modernere harde schijf in, zo'n platte zeg maar (120GB). Die wordt alleen niet herkent. Misschien dat je daar nog wat van terug ziet. Waar je dan ook om vroeg: ik zag geen "bestand" aangeven, dus heb de file gesaved als tekstfile, hoop dat dat afdoende is en wat je dan ook bedoelde... hier is 'ie:

Edit Reinier:
overzicht is niet compleet, daarom verwijderd.
Graag de link plaatsen zoals in de quote is mijn eerdere bericht is uitgelegd..?

MetalMike

Hallo Reinier,

ik lees dit nu pas omdat ik de "Interne Hardware" pagina in de gaten hield qua verversen. Ik zag dus niet dat je een edit had uitgevoerd.
Okay, denk dat ik het nu wel goed heb gedaan. Ik post je de speccy-link wel privé, ivm IP adres wat zichtbaar is, beetje huiverig daarvoor, weet niet of dat nodig, maar zo voelt het.
Je kan eventueel het nodige ivm kopiëren hier als je denk dat mensen er iets aan hebben, om van te leren zeg maar.

Omdat ik het zo laat zag, kan ik denk ik pas zondag weer reageren, ben vanaf morgen niet thuis namelijk.

Btw vandaag deed de pc weer moeilijk, bevroor... zeker 7 keer moeten opstarten voordat 'ie aansloeg...

Reinier

De reden dat ik het geplaatste overzicht heb verwijderd omdat het niet compleet was komt omdat er een max. aantal leestekens in 1 reactie kan worden geplaatst.
Met de link van Speccy heb je dat probleem nl. niet.
Maar oké, ik wacht even op je PM en zal daarna hier, in het forum, daarop reageren, geen probleem. :icon_good:

MetalMike

#14
Je bent top  :icon_good:!

Wel raar btw, ik heb hem, doorgestuurd, maar zal het nog een keer doen dan...

Edit: ik heb nu twee maal opnieuw proberen te verzenden (3x in totaal zelfs), via twee verschillende browsers, krijg steeds het "bericht verstuurd", maar noppes in mijn verzonden berichten.
Ik heb het bericht in mijn email als draft gesaved. Ik kan hem posten morgen, heb rond half 1 pauze... als je dan online bent kan ik posten, maar ivm met privacy (IP), kan je misschien daarna de link verwijderen svp.
Of anders een optie dat je mij aanspreekt en ik daarna antwoord, weet ook niet precies waarom het niet lukt... ik kreeg steeds de verzend bevestiging namelijk...

SMF spam blocked by CleanTalk