Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Gpu fan begrenst op 56%

Gestart door Marineman1973, woensdag 03 februari 2021, 23:31:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marineman1973

Ik ben in het bezit van de Gigabyte GeForce GTX 1650 D6.
Als mijn pc draait, dan staan de 4 fans stil en draait de waterpomp op 900 rpm.
De gpu, die 0% belast wordt draait op 1650 rpm en kan niet lager gezet worden. Ik heb verschillende programma's geprobeerd maar de instellingen zijn alleen mogelijk tussen 1650 en 2950rpm. Het lijkt wel een stofzuiger zo'n lawaai maakt het. Het draait dus op 1 constante snelheid.

Ik wil het volgende proberen. De gpu fan connector loskoppelen en met een fan verleng kabel koppelen aan, of mijn nzxt fan/RGB controller, of direct op het moederbord op een case fan connector plaatsen om vervolgens de fan via nzxt cam of via de bios fan controller te regelen op temperatuur met een curve instelling.

Is mijn idee uitvoerbaar?
Heb ik een specifieke kabel daar voor nodig?
De fan connector is volgens mij drie pins en de Mb connector vier. Maar is volgens mij wel aan te sluiten met drie pins.

Laat het even weten als je hier ervaring mee hebt.

Alvast bedankt voor de reacties

Reinier

CiteerBasic Differences

A three pin connector is basically power (5/12 volt), ground, and signal. The signal wire measures how fast the fan is moving without any controls for the fan's speed. With this type, fan speed is typically controlled by increasing or decreasing the voltage over the power wire.

A four pin connector is a little different than the three pin connector since it has the extra (fourth) wire used for controlling and sending signals to the fan, which likely has a chip on it that tells it to slow down or speed up (in addition to the other wires the three pin connector has).

Three Wire and Four Wire Fan Connectors

Chassis and processor fans use either a three wire or four wire connector. The three wire connectors are for small chassis fans with lower power consumption. The four wire connectors are for processor fans with higher power consumption.

Ik denk dat, wat jij wilt, niet gaat werken omdat de werking van een 3 pin fan anders is ( voltage regeling over + en - 12V ) als die van een 4 pin fan....

Maar wellicht dat Gerrit er meer over weet of een oplossing heeft, dat is een echte hobbyist ...  :ohyeah: :ohyeah:

Gerrit

we gaan niet aan symptoom bestrijding doen toch?
maar de oorzaak opzoeken!
vaak is het in het geval wat u beschrijft de oorzaak de pci-e aansluitingen niet volgens de beschrijving van de fabrikant aangesloten.
het is eigenlijk een gepimpte kaart die normaal standaard enkel pci voeding nodig heeft, door een paar mhz op te krikken moet deze kaart extra voeding hebben.
vandaar dat in uw geval de kaart lijkt te werken.......maar schijn bedriegd
ohja zal een plaatje toevoegen welke u van de voeding moet gebruiken soms maak je ook een vergissing lijken erg op elkaar :icon_good:

Marineman1973

Beste Gerrit,

Het gaat om het volgende model videokaart: GeForce® GTX 1650 D6 OC 4G (rev. 1.0)
Als je kijkt bij de specificaties heeft deze kaart geen pci-e aansluiting maar wordt rechtstreeks in het slot geduwd.

De cpu kraken x53 waterkoeler (3 pins)  is trouwens op de gpu opt (4 pins) aangesloten door drie pinnen te bedekken.

Ik heb wel gelezen dat mensen de bios van de grafische kaart hebben aangepast, dat gaat mij te ver. Ik heb de huidige bios niet eens geüpdatet omdat de pc goed werkt.

Het is wel erg vervelend zoveel lawaai terwijl de gpu niet eens belast wordt.
Trouwens het antwoord van gigabyte op de vraag van iemand of de fan snelheid niet aan te passen is onder de 56% was:
Je kan proberen je kaart weer in te ruilen of je accepteer de 1900 toeren als standaard.
Wat een waardeloos antwoord zeg...

Gerrit

#4

Marineman1973

#5
Nogmaals Gerrit, dit is niet het model wat jij bedoelt...

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N1656D6-4GD-rev-10/sp#sp

Kijk eens bij power connectors....

Heb wel de aorus engine geïnstalleerd en de gpu overklokt en gekeken of de fan daar onder de 56% te tunen was, helaas, wel sneller, niet langzamer

Marineman1973


Gerrit

#7
 :icon_confused: nog een spinoff maar geen standaardkaart moedloos word ik hiervan uitkleden en dan wetende dat dingen niet goed werken......exact dezelfde kaart en zonder pci-e voeding.....dit zou ik absoluut niet accepteren en terug brengen, en meteen om de echte kaart vragen ......dit word niks en zal nooit wat worden slechts ergenis :icon_mad:
zal wel een kaart wezen die origineel niet bestemd was of is voor de Europese markt parallellen inkoop dus......ben nog netjes normaal zou ik zeggen scam :icon_help1:
zou sterk reclameren  :eusa_naughty:

Marineman1973

Laten we eerlijk zijn, voor €200,- vind je niet echt een betere kaart.

Of heb een idee welke kaart stiller/beter/instelbaar zou zijn?
De amd kaarten zijn een stuk duurder.
Mijn vrouw zegt al" anders koop je maar een andere kaart" deze maakt een herrie :icon_eek1:

Iemand anders nog een idee?

Ik heb tussen de installatiebestanden wel drie..ini bestanden gevonden, daar worden ook fan rpm getallen vernoemd.
Valt hier nog winst te behalen door die aan te passen of "brick" ik dan mijn videokaart?

Reinier

Als het gaat om "stille" kaarten blijkt uit elke review telkens weer dat de top 2 daarin bestaat uit MSI en Asus ( ROG Strix modellen )
Howel beide vaak erg goed scoren in de reviews ziiten de Asus kaarten wat prijs betreft wel in het hogere segment.
Mijn gok zou zijn dat je met een MSI kaart de meeste kans maakt op een stille en prijstechnisch interessante vervanger.... :icon_confused:

Wat betreft de aanpassingen van de .ini files: proberen kun je het altijd maar ik denk dat de BIOS van de kaart dat niet accepteert...

Gerrit

#10
dat denk ik wel de kaart die u nu bezit is echt een scam kaart belachelijk gewoon de fans krijgen geen goede voeding want de regeleenheid word niet gevoed daar komt nog bij dat de kaart een over geklokte kaart is en meer trekt dan de pci poort geeft nl 85 watt en de poort geeft 70 watt.
het verschil met de 1050 is minimaal en die heeft zich al bewezen
u heeft zelf gezien dat de juiste kaart wel een pci-e voeding heeft maar alsnog zeg ik koeling is echt minimal deze gepimpte kaarten zou ik mijden

mooie kaarten

Marineman1973

Het probleem heb ik opgelost, kost me misschien € 5,00  :yay:

Ik heb een drie pins fan uit mijn vorige pc gehaald. Deze heb ik aangesloten op mijn NZXT rgb/fan controller. Was even puzzelen welke fan waarop hoorde en welke splitter waarbij hoorde :biggrin1:

De losse fan aangesloten op de controller terwijl de GPU gewoon lekker door snorde.
Temperatuurcurve ingesteld en een game opgestart. De fan reageerde perfect op de temperatuur van de GPU.
De extra fan weer losgekoppeld en de kabelmanagement weer in orde gemaakt.

Nu een drie pin verlengkabel man/vrouw bestellen en de bestaande fan connector middels de verlengkabel aan de rgb/fan controller koppelen en klaar is kees.

De GPU werkt namelijk prima voor wat ik er mee wil doen, foto en videobewerking, gamen is mooi meegenomen en dat gaat ook nog eens op ultra met gemiddeld 50/60 fps. voor mij prima genoeg. Heb er nog nooit zoveel plezier van gehad :1love:

Bedankt voor jullie meedenken en comments!

Groet Marc

Reinier

Kijk, dat zijn berichten....
Ja, je moet er maar aan denken en natuurlijk heb je het voordeel van de fan uit je vorige pc...
Top, veel plezier ermee en geniet van de rust, fijn weekend  :icon_good: :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk