Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Moederbord voor I7 6700 ondersteuning

Gestart door RenX, maandag 01 februari 2021, 20:07:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RenX

Heren,

Het is nu 2 jaar geleden dat ik mijn I7 gebouwd heb, maar als ik nu op sites zoals Alternate kijk, voelt het alsof ik al een oer-oude pc heb in middels. :icon_rolleyes:
Ik wil namelijk eigenlijk mijn moederbord vervangen om 2 redenen.

-Dit moederbord heb ik per ongeluk des tijds verkeerd uit gezocht, door dat het bord aan de kleine kant is, zitten mijn Noctua cpu koeler en mijn videokaart wel erg krap op elkaar. Vond ik toen niet erg, ik kon toen persee niet wachten.
-M.2 ondersteuning mis ik volgens mij en eigenlijk wil ik dat wel gaan gebruiken.

Ik zat al naar een Z270 chipset te kijken, maar het is gewoon nergens meer te vinden nieuw.
Hebben jullie nog ideeen waar het nog wel beschikbaar is?
Een nieuw type moederbord zelf vind ik niet zo erg maar er gelijk een nieuwe CPU bij moeten kopen vind ik ik iets te veel van het goede.
Alvast bedankt

Gerrit


Reinier

Wat is het merk & type moederbord...?
Heb hier zelf een Gigabyte bord, met 2x M2 en een i7 6700 K erop met exact dezelfde Noctua koeler erop...

RenX

Gerrit , dat is zeker een goed idee, alleen is het slot onder mijn videokaart ontoegankelijk om dat mijn videokaart in de weg zit

Reinier, ik heb hier een Asus B150M-Plus.

Als ik deze op zoek zie ik op de 1 dat ie het wel heeft, en op de ander dat hij het weer niet heeft.
Ik kan het ook niet zien op mijn bord , juist omdat het allemaal zo krap op elkaar zit. :emo:

Reinier

Bord zou 1 M.2 (PCI-e 3.0 x2), en 6x SATA-600 poorten moeten hebben.
Website van Asus zelf is al geruime tijd offline, waarom is mij niet bekend....

Overigens is het "gemis" van een M2 slot heel erg relatief... d.w.z.:  wat je niet gebruikt mis je ook niet.
Daarbij nog de opmerking dat je geen wereldverschil in snelheden moet verwachten t.o.v. een SATA 600 poort.
Lees deze test van Hardware-info er maar eens op na: https://nl.hardware.info/artikel/7484/3/pcie-vs-sata-ssds-het-nut-van-nvme-in-de-praktijk-testprocedure-14-praktijktests
Met name de pagina's 4 ( snelheidstests ) en 5 ( Conclusie ).

Wil je na het lezen alsnog investeren in een M2 SSD, kies dan een type van 1 Gb, mijn ervaring is dat kleinere snel vol zitten.
In dat geval zijn de Kingston A2000 (link ) en de Crucial P1 ( link ) goede keuzes  :icon_good:

Wat moederbord betreft: zelf heb ik deze Gigabyte.
De vraag is alleen of zo'n bord in jouw kast past want dit is een full ATX bord, jouw Asus is een Micro-ATX (µATX) en dus veel kleiner....
Met een Micro-ATX (µATX) bord heb je altijd het probleem dat de aparte onderdelen op elkaar gepropt zitten, daarom kies ik altijd voor een normaal ATX bord.
Dat komt ook de airflow, en dus de koeling van componenten als chipset etc, ten goede.

Overzicht van nog verkrijgbare moederborden voor de i7 6700 hier:
ATX formaat => link
Micro-ATX (µATX) =>link.
Deze moederborden hebben allemaal PCI-e 3.0 x4 sloten die iets sneller zijn als het PCI-e 3.0 x2 op jouw bord....

Of het de investering waard is, een nieuw moederbord..?
Ik zeg nee maar het is jouw portemonnee.
Persoonlijk zou ik niet meer investeren dan hooguit een M2 SSD, meer niet.
De verschillen en voordelen zijn te klein om zo'n uitgave goed te praten...  :icon_biggrin1: :schater: :icon_good:

RenX

Duidelijke info, dank je wel.
Dus dat Gigabyte bord ondersteund dus een I7 6700 processor? Ik begreep uit specificaties van diverse nieuwere borden met dat chipset  dat ze enkel 8&9 gen processoren ondersteunen.
Tjah, investering, ik doe erg lang met een pc en koop niet om de 2 jaar iets compleet nieuwers.
Dus opzich wil ik dit dan nog wel doen. En lijkt mij dat Gigabyte bord wel iets.
Mits hij dus mijn CPU ondersteunt.

Geeft de componenten ook wat meer ruimte van elkaar.
Ik heb een Cooltek AntiPhon kast overigens

Reinier

Excuus, in mijn overhaaste reactie heb ik het verkeerde moederbord aangegeven... :redface: :redface:
Mijn bord is deze Gigabyte.....
Er zijn vrijwel geen moederborden meer verkrijgbaar met een Z170 chipset, vond er nog 3 maar voor absurde prijzen dus eigenlijk geen optie.

Wat betreft de chipset, dat klopt, je hebt gelijk.
De i7 6700 past wel in de socket van dat moederbord maar het systeem zal niet willen booten omdat de chipset indd. alleen de 8e en 9e gen processoren herkent.

Overigens past een ATX bord wel in jouw kast, de Cooltek AntiPhon heeft ruimte voor ATX (Standard), Micro-ATX (µATX), Mini-ITX.

Bij mij gaan de pc's ook lang mee, de vorige heeft van 2009 t/m 2020 gedraaid waarvan de laatste 3 jaar als backup systeem ( i7 870 met 8 G ram )
De huidige draait hier sinds januari 2017 zo'n 12 u / dag gemiddeld ( i7 6700K met 16 Gb op dat Gigabyte bord ) en deze moet nog zeker minimaal een jaar of 4 mee.
Dus, was is wijsheid...
Zou er dan een M2 SSD indrukken en de rest mooi laten zoals het is...


RenX

Ik heb die test resultaten van jullie eens even door genomen, maar dat ziet er inderdaad telleurstellend uit.
Zet mij ook inderdaad in een positie om toch niet over te stappen naar m.2, gezien je rustig 100-130 euro betaald voor zo'n kaart.

In dat geval allen bedankt voor de informatie. :respect:

SMF spam blocked by CleanTalk