Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Dubbele vermelding NAS in netwerk

Gestart door Yurigo, maandag 15 maart 2021, 15:11:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yurigo

Dag Allen,

Ik ben nieuw op dit forum. Hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende issue.

Al enige tijd heb ik een nieuwe WD-NAS (MyCloudEX2Ultra) aangesloten op mijn router van Ziggo (Technicolor TC7210).

Op mijn (bekabelde) Desktop krijg ik de NAS echter dubbel vermeld onder "netwerk" in mijn verkenner.
En dan bedoel ik dus niet onder "deze PC", maar echt onder "netwerk".
Op mijn laptop via WiFi wordt de NAS overigens slechts eenmaal vermeld.

Ik werk op mijn Desktop onder Windows 10.
Alle updates zijn binnengehaald.

Heb al vele sites (zowel Nederlandstalig als Engelstalig) over dubbele drivevermelding nagelezen en de oplossingen uitgeprobeerd (zoals via regedit registersleutels verwijderen ed).
Helaas blijft de dubbele vermelding van de NAS in stand.
Ik heb het idee dat de door mij gelezen oplossingen allen handelen over hoe Windows softwarematig omgaat met een drivevermelding.
In mijn geval lijkt het wel of de NAS zich op 2 manieren aanmeldt in het privé-netwerk.
De gedeelde mappen van de NAS zijn via beide vermeldingen in de verkenner benaderbaar. IP-adres wordt via DHCP uitgegeven (niet statisch).

Wat kan ik nog proberen om dit te fixen ?
Heeft iemand dit al eens meegemaakt of misschien een idee in welke richting ik de oplossing moet zoeken (heb al zitten denken aan het feit dat de NAS 2 schijven in RAID-1 heeft en die misschien als 2 aparte apparaten worden gezien ?
Misschien iets met de UPnP wijze van verkeer vanuit de router ?
Of zowel een melding via bekabeld EN Wifi tegelijk ?).
Ik zit door mijn oplossingen heen. Help...........AUB.

Edit moderator:
Zoals je wellicht ziet heb ik je vraag wat beter leesbaar gemaakt door wat alinea's in te voegen.
Probeer daar in het vervolg op te letten, hoe duidelijker en begrijpelijker de vraagstelling, hoe eerder je een antwoord / mogelijke oplossing krijgt aangedragen.  :icon_good:

Reinier

Een aantal vragen:
Draaien zowel de desktop als de laptop Win 10..?
Zo ja, zitten deze beide op dezelfde versie..?
Zijn op beide pc's de instellingen van "Map-opties" in de verkenner hetzelfde..?
Zijn op beide pc's de instellingen van "delen" hetzelfde ( netwerkdetectie, wachtwoord, openbaar / privé netwerk etc ) ?

Heb je de gebruikersmachtigingen / groepen op de NAS gecontroleerd..?
Zitten zowel desktop als laptop in dezelfde gebruikers-groep met exact dezelfde machtigingen..?

Citeerhet feit dat de NAS 2 schijven in RAID-1 heeft
In een RAID1 zijn beide schijven hetzelfde, dat wordt ook wel een mirror-array ( spiegel-array ) genoemd en kan dus in feite niet de oorzaak zijn van de dubbele vermelding.

De Technicolor van Ziggo ken ik niet, zit ( gelukkig ) bij een andere provider maar ik heb ook UPNP in mijn eigen router ( Fritzbox )  aan staan en mijn beide ( Synology ) NASsen zijn maar 1x zichtbaar onder "Netwerk" dus ik kan mij niet voorstellen dat dat de oorzaak is.
CiteerOf zowel een melding via bekabeld EN Wifi tegelijk ?
Ook dat is niet mogelijk, de desktop kan niet gelijktijdig zowel via LAN als WiFi werken, het is het één of het ander.

Wellicht heb je ergens iets ingesteld als dat de NAS ook als Media-apparaat moet worden gezien op de desktop..?
Hoe zijn de instellingen van het SMB protocol op zowel desktop als laptop..?
Voor zover ik heb kunnen achterhalen gebruikt WD nog het oude en als "onveilig" bestempelde SMB v1 protocol.
Dit moet je zelf activeren omdat Microsoft dit bij een grote update verwijderd / uitschakelt.

Verder zou het fijn zijn als je even aangeeft welke mogelijke oplossingen je intussen geprobeerd hebt ( zoals die register-aanpassing etc ) zodat helpers geen dubbel werk hoeven doen..?

Yurigo

Dag Reinier,

Allereerst excuses voor de onoverzichtelijke (en in de ogen van een kenner - jij dus - waarschijnlijk onduidelijke en onvolledige) manier van vraagstelling. Over het algemeen waag ik mij niet eens aan zo'n vraag op een forum. Heb daar eigenlijk veel te weinig kennis voor. Dat blijkt maar weer. Maar had de stap nu toch maar gezet.

Afijn. De vraagstelling moet intussen iets worden aangepast en er zijn enkele ontwikkelingen die ik niet begrijp. Wat is er intussen aan de hand ?

Waar eerst de dubbele vermelding van mijn NAS in het netwerk (in file explorer) alleen gebeurde op mijn desktop, verscheen gisterenmiddag dezelfde dubbele melding ook op mijn laptop. Aan de ene kant consistent (en logischer ?!), aan de andere kant voor mij nog steeds onbegrijpelijk. Maar het wordt nog iets onbegrijpelijker na mijn volgende actie.

Omdat we het over het al dan niet uitzetten van uPnP hebben gehad, ben ik in mijn Ziggo router eerst eens gaan zoeken naar die instelling. Die heb ik gevonden en stond op enable. Na het vinkje aldaar te hebben weggehaald, de router een aantal minuten te hebben uitgezet en vervolgens weer te hebben opgestart "bleef de dubbele vermelding van de NAS uit". Op beide PC's. In mijn enthousiasme heb ik na een uur de instelling uPnP in mijn router weer op enable gezet, router uit, opnieuw opgestart ed. Dit in de veronderstelling dat de dubbele melding weer direct terug zou zijn. Niet dus. Ook met uPnP aan bleef de melding nu (schijnbaar) ook weg. Hoera zou je denken. De instelling uPnP aansluitend toch weer uitgezet. Ondanks dat kwam na ongeveer een half uur op beide PC's de dubbele melding weer terug. Heel raar. En dus weer niet echt consistent. Uit pure nijd PC's vannacht maar uitgezet.

Vanmorgen na het opstarten van de beide PC's blijft de dubbele melding echter vooralsnog uit. We zijn nu bijna twee uur verder. Onbegrijpelijk (of het moet iets van een geheugen zijn wat nu is gewist > noemen jullie kenners geloof ik cache). Dus ik blijf enige hoop hebben. Begrijp het echter in het geheel niet.

Wil toch nog even zo goed als mogelijk op je eerdere vragen over systemen en instellingen terugkomen. Verdien je ook. Je doet niet voor niets al die moeite voor mij:
- beide PC's werken op Windows 10,
- in beide systemen zie ik versie 20H2 staan met een build 19042.867. Beiden volledig up-to-date,
- installatiedatum van beide systemen 23-11-2020 (dus vrij recent),
- mapopties zijn identiek,
- deelinstellingen van beide PC's zijn hetzelfde (particulier netwerk, netwerkdetectie aan, printerdeling aan en in openbare mappen delen op inschakelen,
mediastreaming uit, wachtwoord beveiligd delen uit en 128 bits versleuteling),
- desktop en laptop zitten beiden in dezelfde gebruikersgroep (dat blijkt volgens mij ook wel nu de dubbele melding zich toch voordoet/voordeed op beide PC's).
- over gebruikersmachtigingen in de NAS kan ik niet zoveel zeggen. Ik ben de enige gebruiker (volgens mij met alle machtigingen).

Hetgeen ik zelf nog heb geprobeerd is het volgende. Omdat ik enige tijd geleden de "computerbijbel Windows 10" van Menno Schoone had aangeschaft en daar een hoofdstuk in vond over "dubbele vermelding van schijven in file explorer", heb ik gekeken of ik registersleutels kon vinden (eerlijk gezegd voor mij abacadabra en duidelijk heel gevaarlijk) die ik in verband met de dubbele vermelding kon verwijderen. Ik ben geraakt tot aan het verwijderen van de Mountpoints2, maar die bleven toch terugkomen (ook weer een soort van geheugen ?). Eerlijk gezegd denk ik dat dit alleen een oplossing zou kunnen zijn indien schijven onder "mijn PC" dubbel zouden zijn vermeld. En dat is in mijn geval dus niet zo.

Eerlijk gezegd zou ik je niet meer dan dit kunnen vertellen Reinier. Heb je enig idee waar de oorzaak van de dubbele vermelding in het netwerk vandaan komt of is gekomen. Ik zal vandaag in ieder geval in de gaten houden of de dubbele vermelding toch weer terugkomt (fingers crossed). Zou wel raar zijn als de tweede (dubbele) melding pas uren later weer opkomt. Toch ?  Ik hoor nog graag van je of je nog tips hebt. Je hoort in ieder geval nog van mij of de dubbele melding weer terug komt.

Met vriendelijke groet terug. Cor

Reinier

Cor, allereerst zijn excuses niet nodig, echt.
Dit forum bestaat juist om mensen met geen / weinig / beperkte kennis van computers etc. te helpen problemen op te lossen.
Daarnaast is het zo dat niemand alles weet, ook wij ( als het PcHelpForum team ) niet, iedereen heeft alles moeten leren, deels uit scholing dan wel werk- of hobby ervaring.

Er is dus ook geen enkele reden tot schaamte of wat dan ook, de jeugd groeit op met smartphones en computers, de oudere generaties hebben dat allemaal anders beleefd en moeten
zich deze technologie eigen maken.
Samen met andere gebruikers / helpers op het forum proberen wij, zo goed en kwaad als mogelijk, iedereen te helpen / adviseren.
Vaak lukt dat, soms niet maar dat is dan niet anders maar dan hebben we het tenminste geprobeerd.

UPnP kun je het beste uitzetten, met name als je de NAS niet van "buiten" je thuisnetwerk hoeft te benaderen.
UPnP is nml. een potentïeel beveiligingsrisico.


Citeer- over gebruikersmachtigingen in de NAS kan ik niet zoveel zeggen. Ik ben de enige gebruiker (volgens mij met alle machtigingen).
Dat staat er los van, als het goed is kent de NAS instellingen voor Groepen en Gebruikers zoals op de screenshot van mijn Synology.



Zoals reeds eerder vermeld: ik ken de WD NAS niet, ook de software niet dus weet niet welke instellingsmogelijkheden deze wel / niet biedt.
Zelf heb ik dit fenomeen nog nooit ervaren en ik heb mijn Synolgy's ( de 1e sinds 2012, de 2e sinds 2018 ) al jaren 24/7 in gebruik.
Overigens zijn beide ( DS 412+ en DS 918+ ) 4-bay modellen, dus met 4 schijven maar dat maakt voor het doel verder niet uit.
Ook onder Win7 heb ik dit nooit gezien en nu, met Win 10, ook niet...
Het rare is dat, als je op internet zoekt, je vrijwel altijd ziet dat het gaat om het "niet kunnen zien" van de NAS in de verkenner, dat de NAS dus niet onder "Netwerk" getoond wordt.
In jouw geval staat hij er 2x, maar dat lees ik nergens...
En een NAS is geen "systeemschijf", je kunt deze hooguit "mappen" zodat de NAS als "ext. opslag schijf" in Windows zichtbaar is in de verkenner...

Yurigo

Dag Reinier en anderen. Helaas was ik te optimistisch vanmorgen (overigens wel een goede eigenschap vind ik zelf).

Het uitzetten van uPnP in de router heeft uiteindelijk niet echt iets opgebracht. Na het wegklikken van verkenner en weer opnieuw openen, kwamen vanmiddag uiteindelijk toch zowel op de desktop als op de laptop de dubbele melding van de NAS weer boven water in het netwerk (dus niet onder Mijn PC > daar worden alleen mijn interne schijven getoond).

Heb vandaag weer veel zitten lezen over protocollen ivm netwerkdetectie, maar dat is niet makkelijk te begrijpen voor mij.

Zag in mijn nieuwe WD NAS dat daar gebruik gemaakt wordt van SMB2/3 (veiliger dus dan de oude SMB1). In diverse artikelen lees ik dat het dan soms nog wel eens een probleem is om je NAS (of de shares) in het netwerk te tonen vanuit W10. In dat geval kun je in Windows nog het SMB1 protocol (even) activeren. In Windows zag ik dat dit bij mij inderdaad aan stond gevinkt bij "windows onderdelen in- of uitschakelen". Daarbinnen waren nog 3 mogelijkheden om aan te vinken (client, server en verwijderen). Alles geprobeerd (en dus regelmatig opnieuw moeten opstarten). Ik heb begrepen dat verwijderen alleen moet staan aangevinkt als je bang bent het protocol te vergeten weer uit te zetten. Dat gaat dan na een X-tijd automatisch.
De mogelijkheden client en server doen wel iets met het tonen van apparaten in het netwerk. Soms is nu zelfs de (virtuele ?) Ziggo NAS ineens zichtbaar onder netwerk. Maar de dubbele verwijzing naar de NAS blijft gewoon bestaan. Ik zou graag een bijlage van een printscreen willen toevoegen maar om de een of andere reden lukt dat niet via de mogelijkheid hieronder om een bestand als bijlage te kiezen. Indien dat behulpzaam zou zijn wil ik het aanvullend nog wel een keer proberen > overigens wel mooie screenprint kunnen maken).

Zou het een idee zijn om mijn NAS tijdelijk op SMB1 protocol te zetten (dat is mogelijk in de NAS heb ik gezien). Kijken wat er dan gebeurt met de melding in het netwerk ?

Ik zou het waarderen indien iemand mij toch op enige manier in de richting van een oplossing kan loodsen. Wil van alles proberen om dit uiteindelijk op te lossen.

Dus wederom dank. Cor


SMF spam blocked by CleanTalk