Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Probleem Laptop. Is mijn accu of mijn DC-Jack aansluiting kapot

Gestart door Kenaij, zaterdag 06 februari 2021, 00:04:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kenaij

Hallo allemaal,

Ik heb nog een oude laptop liggen welke mijn dochter wilt gaan gebruiken. Een jaar of 4 terug had deze laptop problemen met opladen en wij hebben hem toen vervangen voor een nieuwe pc. Ik heb de laptop toen toch bewaard omdat hij buiten het opladen nog in goede staat was. Omdat ik hem nu weer wil gaan gebruiken (hopelijk zijn de kosten hiervan namelijk lager dan een nieuwe aanschaffen) wil ik het probleem toch graag opgelost hebben.
Ik heb een hele tijd gedacht dat het aan de DC-jack lag, omdat ik deze ook ongeveer een mm op en neer kan bewegen wanneer de adapter aangesloten is. Door middel van een plakbandje kon ik de adapter in de juiste hoek aansluiten en wilde de accu opladen. Het probleem werd alleen steeds erger, terwijl de adapter aangesloten bleef.
De pc zelf gaf aan dat de accu opgeladen wordt aan netstroom, maar geeft wel aan de de accu vervangen moet worden.
De accu kan ook verspringen van percentage.
Vandaag heb ik hem weer proberen op te laten met hetzelfde plakband trucje. Na ongeveer 4 uur leek de accu op 28% te staan. Ik heb toen ook even op de laptop kunnen werken maar plotseling gaf hij aan dat de accu op 0% was. (Een minuut daarvoor stond hij op 34%). De gehele tijd was de laptop aangesloten op netstroom.
De laptop start ook niet op wanneer de accu er niet in zit maar wel op netstroom staat, en op de accu probeert hij het wel, maar haalt hij het opstarten niet.

Mijn voornaamste vraag is of jullie het logische achten dat het aan de DC-jack ligt, of aan de accu op basis van het bovenstaande verhaal.
Zelf vind ik het namelijk vooral vreemd dat de accu 'spontaan' leeg kan zijn wanneer hij vlak daarvoor aan gaf op 34% te zitten.
Ik vind het geen probleem een nieuwe accu aan te schaffen, maar gezien winkels op dit moment gesloten zijn moet dit online en vind ik het zonde als het toch de DC-jack blijkt te zijn.

Het gaat overigens om een Asus K53S model. Laptop was ongeveer 4 jaar in gebruik toen deze problemen ontstonden.

Mochten jullie mij kunnen adviseren, graag.
Excuus voor de grote lap tekst.

Reinier

#1
Goedemorgen...
Inderdaad is 1 van de meest voorkomende problemen bij laptops het losraken van de DC lader connector op het moederbord.
Deze zijn op zich vrij goedkoop, een paar Euro, maar vervangen gaat vanwege het arbeidsloon aanzienlijk duurder worden.
In de meeste gevallen moet je het moederbord geheel of gedeeltelijk los halen / verwijderen aangezien er gesoldeerd moet worden.

Vaak zijn dit soort problemen een combinatie van...
Slecht contact lader, versleten accu of defecte elektronica in de accu.
In dit geval zou ik er eerst voor zorgen dat het contact van de DC lader connector en het moederbord gerepareerd wordt, pas daarna kun je oordelen over de staat van de accu.
Deze zul je waarschijnlijk ook moeten vervangen aangezien je aangeeft dat er al problemen met laden waren in een veel vroeger stadium.
De lader zal wel in orde zijn, zo niet dan heb ik hier nog een originele lader liggen van een K53SV, die is hetzelfde als die van jou..  :yess:

Hier een Youtube instructie-filmpje wat er nodig is  om de laadpoort van een K53S te vervangen:
Op 15 min. zie je wat het probleem is, gebroken verbinding midden-pen van de connector.

https://www.youtube.com/watch?v=FrEDjBbEtaE

Kenaij

Heel erg bedankt voor het snelle antwoord.
Als ik het filmpje zo bekijk is dit inderdaad het probleem.
Ik ga hier in de buurt even rondvragen wat deze reparatie kost. Want zelf durf ik het niet aan, en heb ook geen materialen om het te solderen.
Het lijkt nu een stuk aannemelijker dat dit het probleem is, en zal pas daarna naar de accu gaan kijken.
Ik ben blij dat ik op dit forum ben gaan zoeken naar een antwoord, nogmaals bedankt.

Reinier

Dit probleem heb ik zeer geregeld gezien bij Acer laptops, tot nu toe pas 1x bij een Asus..
In elk geval wens ik je succes met de reparatie, ik schat dat je ongeveer tussen de € 50 en € 80 zult moeten betalen ( onderdeel plus arbeidsloon ).
Een nieuwe accu voor deze laptop is niet zo duur, die zijn er voor rond de € 30.link, link

Op zich is de K53S een prima laptop en ik ben zelf van mening dat een inverstering van rond de € 100 voor deze laptop de moeite waard is.
In elk geval is het goedkoper als een nieuwe want in dat geval moet je rekenen op een kostenplaatje van rond de € 650 - 700 minimaal.

Gerrit

grootste probleem is: accu als die rot is word het aansluitpunt gloeiend heet en soldeert hij zich los.
vaak ook te zien aan het laadpuntje die is vaak sterk verkleurd ......kortom laat nooit een rotte accu in uw laptop zitten

SMF spam blocked by CleanTalk