Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

PC - grote problemen.

Gestart door Tamara, donderdag 21 januari 2021, 01:59:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tamara

Hallo,

PC valt regelmatig uit, zonder aanwijsbare redenen.  Hij kon pas terug opgestart worden na bepaalde tijd inactiviteit.  Na een tijd startte hij niet meer op, behalve als de volledige spanning er af was geweest.
reeds verschillende dingen getest:   
-geheugentesten (van windows + memtest)-> geen problemen met het geheugen - ook geheugen in anders sleuf gestoken en getest.  Wel duurt deze test heel lang, en soms valt de pc uit.
- beeldkaart: getest (ok) in ander slot gestoken (ok) andere beeldkaart erin (ok) - pc valt nog steeds regelmatig uit. drivers update (ok)
- harde schijven getest: ok.   ook als alle schijven afgekoppeld zijn (behalve C-schijf) valt pc regelmatig uit.
- geprobeerd voeding van een andere pc er in te hangen - dit werkt niet, pc start niet., zelfs geen led-lichtjes aan (wat ik wel raar vind...)
- update van het bios gedaan naar laatste versie
op de duur kan ik zelfs niet meer aanmelden bij windows - fouten op de schijf - aanmelden geeft zwart scherm - veilige modus lukt nog wel, daar oplossingen geprobeerd - lukt niet-  alle oplossingen voor zwart scherm die ik vond op het net uitgeprobeerd - niets werkte.
- C-schijf van een andere pc aangehangen (met windows) - pc startte op, maar viel ook uit.   deze schijf terug in originele pc gehangen - er werden automatisch fouten hersteld.  Ondertussen is ook deze pc gecrasht. met die schijf is totaal niets meer te doen... :-(

Nieuwe C-schijf gekocht - windows terug geinstalleerd - pc blijft uitvallen.

Dan harde schijf van OP het moederbord verwijderd (M.2) -  sindsdien 'schijnt' alles terug te werken.  Windows + programma's erop gezet - pc startte 'bijna' elke keer probleemloos op.
een paar dagen de pc af en toe gebruikt.  (door tijdsgebrek enkel wat muziek laten draaien  en een paar programma's erop gezet)
Omdat ik software-matige problemen had met het niet kunnen verplaatsten van bestandslocatie e.d. (door gebruik van one drive)  heb ik de andere schijven terug afgekoppeld en alleen de C-schijf laten hangen (om fouten bij het installeren te vermijden, zodat ev.veel gegevens kwijt zouden zijn -muziek, documenten etc..)   
- opnieuw windows geïnstalleerd (via usb bij opstarten).  enkel de windows staat er op.
ik download de drivers van het moederbord, (Chipset-audio-lan.) en probeer ze te installeren. 
Bij het opnieuw opstarten, valt de pc uit en is niet meer op te starten zonder een tijd (15-20min) de spanning er af te laten. Dan start hij terug op en kan ik alleen naar het bios, om daar EZ-tuning te doen of naar de default instellingen te gaan (beide gedaan) , bij de volgende herstart, zelfde probleem.

HELP!   heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?   
moederbord stuk??
voeding??

configuratie van de pc:
-moederbord: Asus Prime X570 -Pro
-cpu: AMD Ryzen 9 3900X
-geheugen: Crucial Ballistix Sport LT 32 GB DDR4-3200 CL 16 kit
-voeding: Coolmaster 750 MWE Gold
-beeldkaart: Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6 GB

Ik hoop dat er iemand is die hier raad voor weet.
alvast bedankt.

Tamara


Reinier

#1
Goedemorgen;

niet fijn dit... :icon_rolleyes:

In 1e instantie ga ik, op basis van je beschrijving, denken aan een temp. probleem, o.a. van de M2 SSD maar het kan ook een breed temp. probleem zijn uitgaande van
jouw opmerking dat je het systeem enige tijd in-actief moet laten ( afkoelen  :icon_confused: :icon_confused: ) voor het weer wil booten....
De voeding moet deze setup probleemloos kunnen trekken.

* Al eens naar de temperaturen gekeken in bedrijf ( bijv. m.b.v. Open Hardware Monitor )..?
* Wat staat er aan Kritieke fouten vermeld in de Windows Logboeken onder de secties Systeem en Toepassingen ?
* Je zou eens WhoCrashed kunnen draaien om een mogelijke oorzaak te achterhalen..?

Wat ik mis is:
* Merk & type behuizing
* Aantal case-fans
* Merk & type CPU koeler...?
* Merk & type M2 SSD
* Welk M2 slot op het moederbord wordt gebruikt voor deze M2 SSD ?
* Heeft deze M2 SSD een heatspreader ?

Ik wacht met belangstelling op jouw reactie en gevraagde info, succes  :icon_good:

Tamara

- behuizing: kast van Antec - type weet ik niet (niet mijn pc) maar in elk geval voldoende ruim, met 2 grote fans in de bovenkant en 1 achteraan.
- aantal case fans: 3 dus
- CPU koeler:  AMD - geleverd bij de processor (wraith Prism RGB processorkoeler)
- M2 SSD: Kingston KC 2000 1 TB (geen idee of deze een heatspreader heeft...)
- slot op het moederbord voor de M.2:  64Gb/s M.2.   
Nu zie ik pas dat er nog een ander 64Gb/s M.2 is, maar met koellichaam.
Maar... die M.2 was reeds verwijderd, en nu begint de pc opnieuw niet meer op te starten.

Wat ik in het logboek van Windows vond: zie foto
Dit is allemaal software-matig denk ik.  Hoewel er alleen Windows op staat en een update van 3 drivers van het moederbord (waar mss de problemen mee teruggekomen zijn...)
Als ik kijk in het logboek bij hardwaregebeurtenissen, staat er niets.
Misschien dat ik straks eerst eens probeer om opnieuw te formatteren en Windows opnieuw te installeren ZONDER deze moederborddrivers te updaten...
Gewoon Windows update proberen.
Hopelijk lost dit iets op?

Ik betwijfel eigenlijk dat het aan de temperatuur zou liggen.  Deze pc heeft een jaar zonder problemen gedraaid. (Met vooral filmbewerkingsprogramma's)

Ik heb ondertussen beide programma's gedraaid
-whoCrashed: —>. no valid crash dumps have been found on your computer
Open hardware monitor:   —> de 6 getoonde temperaturen liggends 25 en 36°C

Ik ben een (ietsje meer dan) een beginner op pc gebied, maar heb zeker niet voldoende kennis om hier veel uit op te maken uit de resultaten van deze programma's ....

Groetjes

Reinier

#3
Oké, 3 case-fans dus maar hoe staan ze gericht..?
Als ze alle 3 de kast uitblazen heb je te weinig toevoer van frisse lucht om een goede airflow te krijgen en dus stijgt de temp. inwendig te veel.

De stock koeler is bij belasting niet voldoende, zou er, zeker bij deze R9, altijd een aftermarket koeler op monteren.
Zou eens in de handleiding van het moederbord kijken welk M2 slot je het beste kunt gebruiken...heb er iets over gezien maar kan het me niet meer herinneren..
Er is iets mee, 1 slot zit direct op de chipset en er was nog iets...
Overigens is het altijd aan te raden om een slot met heatspreader te gebruiken als de M2 SSD die zelf niet heeft...
Zo'n ding wordt ook knap warm....heb er zelf ook 1 op het bord zitten ( Samsung ).

Foto zie ik niet dus wat foutmeldingen betreft kan ik niks zeggen..

De temp. die je noemt, zullen waarschijnlijk idle zijn....was benieuwd naar de belaste temps... :icon_rolleyes:

Wat je nog zou kunnen proberen:
Controleer bij Kingston of er nieuwe firmware is voor de M2 SSD..?

* Op wat voor schijf heb je nu Windows geïnstalleerd als dat niet de M2 is..?

Overigens erg vreemd dat het systeem / moederbord totaal geen sjoege geeft als er een andere voeding aan hangt...je zou bij denken dat de ATX stekker er niet goed ingezeten heeft..
Of er nog een andere stroomvoorziening ontbreekt, bijv. de extra CPU voeding... :icon_rolleyes:

Tamara

Sry, ik was de foto vergeten bij te voegen...

Tamara

Die M.2 schijf wordt nu dus niet meer gebruikt.

Windows staat op een Samsung SSD 860 EVO  250GB

De koelers staan naar het moederbord gericht

Tamara

Ik heb ondertussen nogmaals C geformatteerd en 'alleen' Windows geïnstalleerd.
Dan gewoon proberen heropstarten.
Dit lukt weer niet, pc valt gewoon uit en start niet meer op.

Reinier

Zou het moederbord vervangen...
Geen idee of er nog garantie op zit maar het kan bijna niets anders zijn....

Op de foto zijn veel fouten te zien maar deze zijn niet van de secties Toepassingen en Systeem....deze zouden na herinstallatie verdwenen moeten zijn.

Tamara

Ja,  dat was ik ook al aan het vermoeden, dat daar de fout zit... 🙁🙁

Is er een moederbord dat jij (jullie) kunnen aanraden, dat met deze processor werkt?
Liefst niet meer hetzelfde denk ik...

Tamara

Het hele systeem is in februari 2020 in elkaar gezet, dus normaal zou er nog garantie zijn denk ik,  alleen of dit simpel is te verkrijgen? En hoe lang het dan duurt??

Reinier

Wat de garantie betreft, ligt er denk ik een beetje aan bij welke webshop / winkel je dat bord gekocht hebt...
Zelf heb ik tot nu toe eigenlijk nog nooit problemen gehad bij garantie afhandeling maar in alle gevallen was het tijdsbestek aanzienlijk korter als in dit geval ( bij mij max. 6 mnd ).

Persoonlijk zou ik voor dit moederbord kiezen : https://tweakers.net/pricewatch/1630982/gigabyte-aorus-b550-elite-v2.html
Is goedkoper als dat Asus bord en biedt nagenoeg dezelfde opties en aansluitingen.
Mijn eigen pc draait ook op een Gigabyte bord, prima, niks mis mee.

Tamara

Ok.

Hartelijk bedankt voor de reacties , het meedenken en de goede raad!

Ik ga dus een nieuw moederbord kopen, hopelijk zijn de problemen daarmee opgelost!

Groetjes,
Tamara.

Reinier

Ik zou ten alle tijde de verkoper van dat moederbord benaderen omtrent de garantie, het bord was duur genoeg,
Als men al niet op garantie wil ingaan, lijkt mij een coulance regeling toch wel het minste  :icon_confused:
Succes, ik hoor graag hoe je gevaren bent in dit opzicht  :icon_good:

Tamara


Tamara

Ondertussen heb ik een nieuw moederbord in de pc gedaan.
Terug Windows geïnstalleerd, alles ging goed , in het begin...
Maar op een bepaald moment, zelfde probleem. Pc startte niet opnieuw op. 
Enigste mogelijkheid: de voeding.....
In eerste instantie zocht ik naar dezelfde voeding, en kwam ik deze recentie tegen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1990662

Ik vond daar toch enige gelijkenis met mijn pc problemen.
Ik heb dan een ander merk voeding gekocht en er in gezet.
Tot hier toe....geen problemen meer.  😁😁





SMF spam blocked by CleanTalk