Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

HD formatteren lukt niet

Gestart door Laurens, zaterdag 05 december 2020, 22:26:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laurens

Ik heb een gewone 3,5" schijf in een docking station gedaan en de pc geeft aan dat de schijf geformatteerd moet worden. Ik doe dat op de normale manier en na een tijdje geeft de pc aan dat het formatteren niet lukt. ( gaf ook aan dat ie op 'alleen schrijven' stond?) Verder via het config ziet de pc de schijf wel. Het betreft de schijf D. (930,91 GB). Hoe is dit op te lossen....of is de schijf gewoon kaduk ?? Bijgevoegd wat fotootjes van de meldingen.

Reinier

De schijf waar je het over hebt is RAW, d.w.z. dat er geen bestandssysteem aanwezig is.
Iets wat er niet is kun je niet formatteren..... :Kicon_o_O:
Aan de indeling te zien is deze schijf voorheen gebruikt als OS drive ( er heeft Windows op gestaan )..

Wat je moet doen is alle partities van deze schijf verwijderen.
Dat betekent dus: de Herstel-partitie van 499 Mb, de EFI systeempartitie van 100 Mb en de D-partitie van 931 Gb ( RAW ) verwijderen.
Daarna maak je een Nieuw Volune met de max. schijfgrootte van 931 Gb en deze kun je daarna NTFS formatteren.

Laurens

Dank je. Maar gedaan wat je zei, maar hoe lang kan/mag het formatteren duren ? Is nou zeker al een klein kwartier aan t formatteren.....of heb ik gewoon geen geduld haha...

Laurens

Dit is trouwens een screen van het hele beeld. Is het raar dat boven twee keer dezelfde partitie ( schijf 2 , partitie 1) staat ?

Laurens

Inmiddels, ruim een uur later, is er 1 van die 2 partities weg ? ( Van schijf2 partitie 1 bedoel ik dan ) Nu nog steeds aan t formatteren....

Reinier

Schijf is niet leeg, er resteert nog 600 Mb Niet toegewezen ruimte...?
Die dubbele melding komt waarschijnlijk door gebrek aan geduld ofzo....2x formatteren geklikt ofzo  :Kicon_biggrin1:
Als het via Schijfbeheer niet lukt, probeer dan Minitool....( https://www.minitool.com/partition-manager/ )

Laurens

k kom eeerd doen. Volgenms mij wel alles juist gedaan. Echter....films kan die niet kopieren van de ene schijf naar deze, fotootjes en sommige mappen wel..... Krijg telkens weer melding..... wat heb ik nou fout gedaan ?

Reinier

Maak eens een screenshot van Schijfbeheer waar deze schijf zichtbaar is...?

Laurens

Bij deze, is een hele lijst zie ik wel.....  het gaat om de : ASMT-2115 USB Device.

http://speccy.piriform.com/results/d2icgmqHOTGL6ZDShmtTfuu


Laurens

Dit is het screenshot van schijfbeheer. Gaat om schijf 'G'.

Reinier

#10
In het Speccy overzicht staat volgende waarschuwing over die G-schijf:
S.M.A.R.T.
Status: Waarschuwing


Wil je, ter bevestiging, CrystalDisklnfo draaien en van de uitkomst een screenshot maken en die plaatsen..?
Die screen zou er uit moeten zien als onderstaande afbeelding.
Elke andere status-kleur als blauw is foute boel.....



Laurens

Bij deze..... de 2e afbeelding heb ik met de r. muisknop op geklikt.

Reinier

Wat je ziet op de 2e screenshot verklaart waarom je problemen had met formatteren en nu met het wegschrijven van dat filmlbestand.
Deze schijf staat op punt van overlijden.
Het aantal reserve-sectoren is zo goed als verbruikt en er staan er nog wat in de wachtrij.
Anders gezegd, deze schijf zit vol defecte sectoren ( en is versleten ) waardoor het systeem moeite heeft data weg te schrijven omdat er steeds defecte sectoren worden gezien.

Deze schijf is echt compleet onbetrouwbaar geworden en kan er morgen of over een week ineens helemaal de brui aan geven waardoor alle data op de schijf verloren gaat.
Enige oplossing: schijf vervangen en wel z.s.m.
Slijtage kun je nl. niet herstellen / repareren.
Tussentijds zou ik deze schijf niet meer gebruiken.

Je kunt aan de hand van het serienummer nog bij Toshiba controleren of de schijf nog onder garantie valt.
Zoja, dan een RMA aanvragen hier : https://www.toshiba-storage.com/nl/warranty-claims/

Als je een nieuwe HDD aanschaft heb je weer garantie en ben je ook van je huidige probleem(en) verlost.  :Kicon_good:
De oude kun je gewoon kennis laten maken met de bodem van de kliko, desnoods geef je er vooraf een paar beste tikken op met een klauwhamer ( printplaat ).
Knappe jongen die er dan nog data afkrijgt... :Kyay: :Kyay:

Laurens

Dank je, dan weet ik voldoende.....haha. Maar ik zag dat de schijf van december 2018 is en dat er (waarschijnlijk) nog garantie op zit. Heb in ieder geval de aanvraag gedaan via de site die jij me gaf. ( je weet tenslotte maar nooit, en wie niet waagt.....). Laat t je weten als ik er nog wat van hoor..... Nog fijne dag, Laurens.

Reinier

Als je hem na december 2018 gekocht hebt is de verkoper jouw aanspreekpunt voor garantie ( 2 jaar ).
Daarna, van 2 tot 3 jaar ( als er 3 jr. garantie op zit ) moet je dat via de site doen zoals je gedaan hebt.
We wachten het af, succes  :Kicon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk