Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Win 8 verwijderen voor win 10

Gestart door Laurens, woensdag 15 augustus 2018, 13:58:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laurens

Hoi, ik heb een probleem met het verwijderen van Win 8, ende installatie van Win 10. Hoe gaatdat ong. in zijn werk ? Opstarten via de cd/dvd rom lukt niet....

Reinier

Neem een usbstick van minimaal 4 Gb, liefst 8 Gb maar groter mag ook.
Download vervolgens het hulpprogramma onder de blauwe knop op deze pagina.

Sluit de usbstick aan en start het hulpprogramma.
Kies voor "Windows installatiemedia voor een andere pc" en klik volgende.
Dit gaat enige tijd duren, de bestanden worden gedownload en op de stick weggeschreven.
Als dit klaar is krijg je daar van het programma een melding van.

Koppel alle andere HDD's af, behalve de schijf waar Windows op moet komen, vóór je de installatie start.
Download ook alle stuurprogramma's voor je chipset, netwerk etc. van de support-website van de moederbord-fabrikant en zet deze drivers uitgepakt op een 2e usbstick.

Daarna de pc opnieuw opstarten en druk dan direct op F12, F10 of een andere F-toets om het opstartmenu te tonen.
Kies in het opstartmenu de usbstick en druk op ENTER.

De pc gaat nu de installatiebestanden laden en begint de setup.
Kies voor "Aangepaste installatie" !!
Je krijgt dan een scherm met schijf-opties.
Selecteer met je muis, 1 voor 1, elke partitie op de schijf en klik daarna re-onder op "Verwijderen".
Dat herhaal je net zo vaak totdat de schijf helemaal leeg is.

Dan selecteer je de lege schijf ( 1x erop klikken ) en klik dan op Volgende.
De installatie begint.

Wil je dat de pc automatisch doorstart naar je bureaublad, vul dan geen gebruikersnaam / login in maar kies voor overslaan of "Later"....
Een account kun je ook na installatie nog aanmaken / beveiligen.

De pc wordt gedurende de installatie meermaals opnieuw opgestart.

Als de installatie klaar is kijk je bij Apparaatbeheer onder "Instellingen" of er vraagtekens staan vanwege ontbrekende drivers.
Installeer de ontbrekende drivers indien nodig.

Uiteraard heb je een geldige licentie-code nodig om Win 10 legaal te kunnen gebruiken, gratis upgraden kan sinds vorig jaar niet meer.

Succes  :icon_good:

Laurens

Hoi Reinier, dank voor je reactie, ik ga er vanavond mee aan de slag. Maar, misschien nog even het vermelden waard : als ik nu de pc aan zet geeft ie de melding 'automatisch herstel voorbereiden'.... dit duurt ca. een halve minuut en dan krijg ik de melding 'problemen vaststellen op de computer'..... dat duurt ook ca 30 seconden en dan begint ie weer met de eerste melding.....en dat gaaat zo maar door.....heb gisteravond ruim 2 uur naar t beeldscherm zitten kijken maar blijft telkens alleen maar deze twee meldingen geven....doet verder niets...

Reinier

Dan moet je bovenstaande uitleg even uitvoeren op een andere pc ( het maken van de usbstick en downloaden van de drivers ).
Je kunt dan verder de uitleg volgen vanaf de regel: "Koppel alle andere HDD's af, behalve de schijf waar Windows op moet komen, vóór je de installatie start."

Als je op tijd het opstart-menu tevoorschijn kunt halen kun je de usbstick als opstartstation kiezen i.p.v. je HDD en zul je die boot-loop dus helemaal niet zien.

Mocht dat om 1 of andere reden niet lukken, druk dan na opstarten direct op F2, [Delete] of [Escape]  om de BIOS te openen.
Ga in de BIOS naar het tabblad BOOT en zet daar de usbstick op nr 1 van de opstartvolgorde ( boot-order ).
Als dat gelukt is druk je op F10 Save & exit om de instellingen op te slaan.
Na de herstart zal de pc dan starten van de usbstick.

LET OP !!
Als je de opstartvolgorde in de BIOS veranderd en de usbstick op 1 zet, dan moet je tijdens de installatie de usbstick verwijderen op het moment dat de pc voor de 1e opnieuw wordt opgestart en het scherm zwart wordt !!
Doe je dat niet of niet op tijd, dan begint de hele installatie-procedure weer opnieuw, vandaar dat het opstart-menu de voorkeur heeft.
Dan kun je de usbstick nl. gewoon laten zitten.

Zo duidelijk voor je Laurens..?
Succes  :icon_good: :icon_good:

Laurens

Hoi Reinier.....allereerst mijn excuses voor mijn late reactie. Inmiddels je advies opgevolgd en de laptop doet het nu gewoon op Windows 10. De USB stick 'klaargemaakt'op mijn desktop pc, daarna in de laptop gestopt, en je procedure gestart. Hartelijk dank. Maar.....nog 1 vraagje..... kan ik de USB stick nu evt. ook gebruiken als ik mijn eigen desktop eens wil schoonmaken/opnieuw met Win 10 wil installeren ? Want in principe staat er nu toch gewoon Windows 10 op de stick......of heb ik t nu helemaal mis.... ??

Reinier

Inderdaad, je hebt gelijk, je kunt de stick voor elke willekeurige pc / laptop gebruiken want de installatie-bestanden zijn "universeel".
Het enige verschil wordt gemaakt door de hardware, in dit geval het moederbord en de daarop aanwezige chipset ( usb- , netwerk-controllers, geluids-chip etc. )
Voor je pc moet je ook die eerst downloaden van de support-website van de moederbord-fabrikant.

Verder is de hele procedure en handelswijze exact hetzelfde.

Ohja, als je de opstartvolgorde ( boot-order ) in de BIOS hebt aangepast ( en de usbstick op nr 1 hebt gezet ) is het verstandig om dit nogmaals aan te passen en de HDD / SSD weer op nr 1 te zetten.
Anders loop je het risico dat de laptop probeert te booten van een willekeurig usb-station wat aangesloten is als je de laptop aanzet.
Op zich kan dit geen kwaad maar het kan tot vertraging of foutmeldingen tijdens het opstarten leiden.

Windows 10 kent verschillende herstel-opties die je m.b.v. die installatie-usbstick kunt uitvoeren, waaronder "opnieuw instellen", "systeemherstel" en meer.
Een volledig overzicht vindt je op deze pagina.

Let erop dat sommige van deze opties leiden tot data-verlies dus maak vooraf backups indien mogelijk en noodzakelijk !

Laurens

Wederom dank voor je bericht. Zal vanavond de laptop weer in andere opstartvolgorde zetten.

Reinier

 :icon_good: :icon_good:, succes met de pc en alvast een fijn weekend gewenst.

SMF spam blocked by CleanTalk