Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Downgrade van windows 10 naar 7 professional (nieuwe laptop) driver probleem

Gestart door jjboerstra, zaterdag 10 februari 2018, 20:16:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jjboerstra

Ik heb hier een HP laptop liggen (type 17-bs022nd) waarvan de gebruiker voorkeur heeft bij windows 7 professional, gezien hij met software werkt die niet meer met Win 10 functioneert.

Het probleem is alleen dat het hier om een nieuwe laptop gaat waar alleen maar windows 10 drivers voor beschikbaar zijn. Gevolg; de vaste ethernet aansluiting werkt nog niet en de computer loopt vast zodra er een usb apparaat wordt ingeplugd.

Het is mij wel gelukt om er wifi drivers op geinstalleerd te hebben, dus heb ik via windows update al een heleboel andere drivers binnen gehaald.
Ook heb ik al een bios-update uitgevoerd, maar de problemen houden aan.

Hebben jullie nog adviezen?
Alvast bedankt.

Reinier

Zet eens een Speccy-link naar het hardware-overzicht in je volgende bericht..?

Dat werkt als volgt:
Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Speccy-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht. Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.


jjboerstra

#2
http://speccy.piriform.com/results/xVIBQee8zgn0tivKgn4WpDG

Ik hoop dat u hier iets mee kan.

Op de afbeelding is via apparaatbeheer te zien welke drivers missen.

Reinier

Helaas wordt het model van de LAN-adapter niet getoond in het overzicht, het enige wat ik heb kunnen achterhalen is dat het om een Realtek PCIe GBE adapter gaat..
Hetzelfde geldt voor de moederbord chipset en de andere ontbrekende stuurprogramma's.

Wat je kunt proberen is zoeken op hardware-ID.
Dat werkt als volgt:

Ga naar Configuratie-scherm => Apparaatbeheer en klik met je re-muisknop op een onderdeel waarvan het stuurprogramma ontbreekt.
Klik in het popup-menu op "Eigenschappen" en ik het scherm wat dan opent klik je op de tab "Details"
Kies in het dropdown-menu voor "Hardware-id's" en kopieer ( maak een screenshot of schrijf de bovenste regel op ) naar Google en kijk welk resultaat dit oplevert..

Ter verduidelijking een afbeelding, Het hardware-id heb ik gemarkeerd, je moet de bovenste regel in het zoekveld van Google invoeren...
Als dat geen resultaat oplevert, haal dan stukje voor stukje van de regel af, begin vanaf links...

jjboerstra


jjboerstra

Er staan helaas geen waardes bij. Ik ben bang dat deze laptop te modern is. Dus weer terug naar Windows 10.

Reinier

Wel zonde van de 2 Gb aan updates die je hebt gedraaid maar inderdaad, het is blijkbaar niet anders.
Ik heb nergens kunnen achterhalen welke chipset er op het moederbord zit, daardoor is er weinig relevante info boven water te krijgen.
Omdat die info er (nog) niet is kun je dus ook niet bij een hardware-fabrikant controleren of er wel drivers zijn voor Win7...

Dat houdt ook in dat het geen zin heeft te proberen Win7 in een VM te draaien onder Win10 want zonder de juiste drivers zal het ook in een VM niet naar behoren werken.

Overigens kun je d.m.v. bijv. StartIsBack++ of gelijksoortige programma's dat (naar mijn mening kloterige) tegelscherm van Win10 de nek omdraaien en een op Win7 gelijkend startmenu instellen.
Daarnaast kun je m.b.v. O&O ShutUp10 het overgrote deel van de telemetrie-verzameling ( spionage-activiteiten ) van Win10 uitschakelen.

Met gebruik van bijv. StartIsBack wordt het werken met Win10 direct een stuk aangenamer, ik gebruik het zelf nl. ook.
Win10 is "onder de kap" niet heel erg veel anders als Win7, wel is het tot ongeveer 8 - 10% sneller maar zijn de instellingen in andere groepen verstopt dus het oude Configuratie-scherm heet nu gewoon "Instellingen" en je moet soms zoeken waar iets is verstopt...
Verder went het wel... :icon_good:

jjboerstra

#7
Reinier, je wordt weer hartelijk bedankt voor alle moeite, tips en trucs. Dat waardeer ik zeer!  :icon_good:

Het configuratiescherm kon ik bijna dromen, het klopt idd dat er nu heel veel groepen in de "instellingen" verwerkt zitten.
Ook daar ben ik al aardig thuis in  :icon_wink:

Persoonlijk vind ik windows 10 een heel prettig besturingssysteem en heb er eigenlijk nooit geen problemen mee, maar de gebruiker van de betreffende laptop gebruikt veel software waar (helaas) Windows 7 nog voor nodig is.

Reinier

Tja...wellicht was de aanschaf van een nieuwe generatie laptop dan niet echt de meest logische stap, met name de merk-keuze.
Heb met deze fabrikant geen beste ervaringen wat support betreft op het gebied van toch vrij prijzige apparatuur.

Wellicht was het slimmer geweest om dan iets van BTO te nemen ( zelf op eisen en budget samen te stellen uitgaande van een bepaalde "barebone" ) of wellicht een laptop met een uitlopend type processor ( 5e of 6e generatie Intel ).
Het prestatieverschil tussen een 5e en een 7e generatie Intel-cpu is niet dusdanig dat je dat direct merkt bij gebruik ( max. 10-15% ).
Die oude laptop, mits goed werkend, was goed te reanimeren geweest door plaatsing van een SSD i.p.v. de tradiotionele HDD, daarmee wordt hij nl. sneller als "nieuw"...

Is er overigens geprobeerd betreffende programma's onder Win10 te installeren of te laten uitvoeren in de zgn. "compatibiliteits-modus"...?
Dat kan soms een oplossing zijn, hoewel dat bij eerdere Windows-versies beter werkt als in Win10 heb ik zo het idee... :icon_rolleyes:

jjboerstra

Dat was achteraf misschien een betere optie geweest.
Ik geef jouw adviezen door. Bedankt  :zwaai:

Reinier

Laten we hopen dat betreffende persoon er zijn voordeel mee doet....
Ik doe hier een slotje op.
Mochten er nog hardware gerelateerde vragen zijn, stel ze gerust of stuur een PM. :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk