Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

informatie voor een pc upgrade (algemene vraag)

Gestart door Kees, donderdag 24 mei 2018, 23:00:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kees

Hey allen

Hier een vraagje over upgraden van de pc. Ik heb deze pc nog niet zo lang maar dacht misschien aan nieuwe i5 processor

Wat ik nu heb
Wat ik gevonden heb en ziet beter uit

Is het mogelijk om te laten upgraden? Wat doe je dan met de oude onderdelen?

Reinier

Upgraden kan altijd maar gaat je flink geld kosten...
Je hebt nu een socket 1151 processor, de nieuwe die je hebt gezien is een socket 2066 -type.
Dat past dus niet in hetzelfde moederbord dus zul je ook dat moeten vervangen.
Daar komt bij dat het prestatie-verschil tussen beide processoren hooguit een paar % is, daar ga jij bij het gebruik van het systeem echt helemaal niks van merken.

Anders gezegd: weggegooid geld en dus niet doen, tenzij je van je vakantiegeld afwilt...maar dan nog kun je beter een andere videokaart of extra geheugen aanschaffen ( als je nu bijv. 8 Gb geheugen hebt ).

Kees

Ik zat te denken aan een Hulk pc te maken van deze pc.

Oke, ik heb eigenlijk nog garanties op de onderdelen in deze pc. Misschien nieuwe behuizing dan? En als ik nieuwe behuizing gekocht heb, kan ik deze gebruiken voor een andere pc?

Die andere pc heeft wel behuizing waar de voeding aan de bovenkant gemonteerd is (deze behuizing is aan de onderkant), gaat dat moeilijk worden?

Reinier

Nee, plaats van de voeding doet er eigenlijk niet toe.
Tegenwoordig zit de voeding onderin, dat heeft te maken met de luchtstroom in de kast en de koeling van de voeding...
Met een voeding onderin zuigt de ventilator van de voeding koele lucht van  "buiten", terwijl de voeding bij plaatsing bovenin de kast de "opgewarmde" lucht uit de kast gebruikt om te koelen dus onderin is beter.
Als de luchtstroom in de kast maar voldoende is, hetgeen betekent dat je bij voorkeur minimaal 2 kastventilatoren moet hebben, 1 die lucht de kast in blaast en 1 die de lucht de kast uit blaast.
Daarnaast uiteraard een goede cpu-koeler....de meeste videokaarten zijn van zichzelf al voorzien van afdoende koeling.

Kees

Oke, dan denk ik aan nieuwe behuizing en de oude die ik nu heb gaat naar de andere pc. Die andere pc behuizing voeding is aan de bovenkant. Heel oud dus.

Bij nieuwe behuizing gaat mijn voorkeur vooral uit naar usb aansluiting die ruim van ellkaar zitten. Dat is vooral voor de wi fi adapter stick. Deze stick heeft een grote omvang waardoor de bluetooth stick (klein) en usb cam krap zitten tegen elkaar.

Voor de wi fi stick heb ik wel een usb antenne meegekregen waar de stick erin kan (kabellengte ongeveer20cm lang) maar dat vind ik niet prettig omdat het rommelig word op de bureau.

Kees

Ohw wacht...de usb zit aan de moederbord... :schater:

Nou ja, dan maar een grotere behuizing om over een tijdje misschien nieuwe videokaart te kopen en aanschaf van een geluidskaart 7.1surround :icon_good:

Reinier

Je kunt natuurlijk ook gewoon een 4 of 8 poorts usb-hub aansluiten aan de voor- of achterkant...
Liefst 1 met eigen voeding....dan heb je aansluitingen en ruimte genoeg... iets als deze bijv. :icon_good:

Kees

Dat ziet er ook goed uit, wist niet dat dit soort dingen bestond. Wie weet schaf ik hem wel aan een keer :icon_good:

Trouwens een vraagje, alle moederborden zijn standaard toch? Past op elke behuizing? Behalve de minitowers dan maar ik heb ook geen minimoederbord. De standaard blauwe versie

Reinier

In een normaal formaat kast passen in principe alle moederborden uitgezonderd die van het  EATX (Extended ATX) formaat.
Overigens staat er bij elk moederbord altijd vermeld wat de formfactor is ( micro-, mini- ATX, ATX of EATX.
Hetzelfde geldt voor behuizingen, ook daar wordt vermeld welke formfactor moederborden er in passen.

Overigens moet je bij de keuze van een behuizing ook rekening houden met de max. lengte van je videokaart en hoogte van je processorkoeler.

SMF spam blocked by CleanTalk