Geen pc's in netwerk na oktober update

Gestart door Silverwing, woensdag 21 november 2018, 20:39:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silverwing

Ik heb 2 pc's in een netwerk rechtstreeks via de Telenet modem verbonden met kabel.
Eerst werd op één pc de oktober update uitgevoerd en alles werkte super.
Na ook de 2e gedaan te hebben word er op beide pc's enkel de eigen pc weergegeven met alle andere toestellen in het netwerk.
Op één pc staat Comodo internet security op de andere nu nog de Windows defender.(De bedoeling is dat dit zo blijft)
Voor de defender staan alle instellingen zoals ze moeten staan en word ook aangegeven dat een particulier netwerk actief is.Op de pc met Comodo mag ik zelfs de firewall uitschakelen dat veranderd niets en voorheen werkte dat probleemloos.De Windows firewall neemt dan over maar daar staan de instellingen ook zoals het hoort.
Netwerkdetectie en delen staan uiteraard ook aan op beide pc's.
Wie kan helpen te achterhalen wat er tegen spartelt om beide pc's weer toegang te laten hebben tot elkaar?


Silverwing

Bedankt voor de toelichting.Heb aandachtig de ondersteuningspagina van Microsoft eens gaan lezen,maar wat daar voorgesteld word gaat mijn petje te boven, ik begrijp het niet helemaal en ga daarom niet gaan prutsen om het nog erger te maken.
Ik ga nog eens proberen om op één pc een backup van juist voor de update terug te zetten en zien wat dat oplevert. In het slechtste geval helpt dat ook niet (meer)maar daar verlies ik enkel wat tijd mee.

Reinier

Vóór de update werkte dat gewoon prima dus als je die backup terug zet moet het opgelost zijn.
Uiteraard verlies je dan wel wat data maar als daar niets belangrijks bij zit is dat te overzien.

Wat je vooral niet moet doen is handmatig Windows Update starten !!
Als je dat doet krijg je de update weer opnieuw aangeboden.
Laat je Windows Update op "automatisch" staan ( standaard instelling ) dan krijg je de update voorlopig niet meer aangeboden  :icon_good:

Silverwing

Volgens ik gelezen heb zou het einde november moeten opgelost zijn.Ik laat voorlopig alles zoals het is tot het moment daar is dat de pc's effectief moeten verbonden zijn.Is er dan nog geen oplossing dan zet ik de backup terug en ga wachten tot de update automatisch binnenkomt.
Het is ook de laatste keer geweest dat ik een upgrade doe voor dat die automatisch binnenkomt.
Men kan zich afvragen hoe Microsoft op deze manier zakelijke gebruikers waar niets anders dan netwerk verkeer gebeurd ooit zover gaat krijgen om over te schakelen naar Windows 10 en zijn upgrades.
Ik begin te begrijpen waarom er nog steeds zoveel mensen huiverig tov Windows 10 staan.

Reinier

#5
Zakelijke gebruikers die bedrijfsmatig met Windows 10 werken ( ik heb er nog niet 1 gezien overigens ) maken veelal gebruik van werk-statons die in een server-domein zitten.
De netwerkbeheerder is in dat geval degene die bepaalt welke stations en wanneer deze een update krijgen.
Het risico dat een zakelijke gebruiker hiermee op z'n bek gaat is dus relatief gezien erg klein, tenzij je een netwerkbeheerder hebt die zijn zaken niet op orde heeft.
Voor als nog wordt ook van de Windows-server software dagelijks een backup gemaakt als alles goed geregeld is dus ook op dat vlak is het risico gering.

Maar je ziet nu wel welk risico er bestaat met het "pushen" van updates zoals Microsoft dat tegenwoordig met Windows 10 doet, ik ben er absoluut op tegen.
Laat mij zelf bepalen welke updates ik wel of niet installeer, uiteindelijk ben ik zelf verantwoordelijk voor het goed en correct functioneren van het systeem, dat hoeft MS niet voor mij te beslissen.
Met Win 10 Home heb je niks te vertellen, met de Pro en Enterprise-versies kun je updates in elk geval 3 tot 6 maanden uitstellen maar ook dan heb je geen volledig beheer maar het is beter als helemaal niet zoals bij de Home-versie.

lucas

#6
Ja hoor wij werken ook met Windows 10 op de zaak :icon_good:
Heb net een update ter goedkeuring gekregen van de netwerkbeheerder.
Je moet als netwerkbeheerder nooit voorop willen lopen met updates.
Ze wachten gewoon de reacties van het publiek af net als Microsoft doet.
Wordt dus eerst daar gecheckt en wordt gefaseerd uitgerold anders ligt het netwerk plat. Als 5000 medewerkers dit tegelijk gaan doen  :abra_cadabra:
Het is dit keer een behoorlijke update duurt een uur. Met regelmatig opstarten.
Je mag zelf instelllen wanneer je de update doorvoeren wilt.
Als je het maar binnen 6 weken uitvoerd. Doe je het niet dan wordt je geblokkeerd.
Dan kun je de laptop inleveren en dan zorgt de IT wel voor een volledige herinstallatie.

Je bent hem wel een paar uur kwijt dus je laat het wel uit je hoofd om de update niet uit te voeren.

Silverwing

Weet iemand van de techneuten hier of er nu al een oplossing is voor wat betreft netwerk schijven en andere netwerkperikelen?
Ik heb nog geen updates ontvangen en heb nu via de machtigingen van één gedeelde map het toch klaar gekregen om deze via de verkenner te benaderen.Doch slechts nu en dan.Het moment dat ik toegang heb blijft dat tot wanneer ik de pc herstart.Nadien kan het zijn dat ik in netwerk enkel mijn pc en de digirecorder en tv zie, maar niet de andere pc die het belangrijkste is.

Reinier


Silverwing

Inmiddels wat updates verder en nog wat instellingen aangepast en alles blijft prima werken nu.
Misschien een tip voor iedereen die met gedeelde mappen werkt;wees er zeker van dat je de gedeelde mappen ook in eigenschappen>beveiliging>machtigingen zowel onder users >  naam van de gebruiker als rechtstreeks onder de naam van de gebruiker de juiste machtigingen geeft.
Er word een onderscheid gemaakt door Windows, als je een map deelt en machtigingen verleent via users geld dit niet voor de gebruiker van de gedeelde map.Andersom net hetzelfde.
Het heeft even geduurd vooraleer ik dat door had en dat was één van de reden dat ik soms wel en soms niet in een gedeelde map kon.Afhankelijk van de manier waarop je een map opzoekt ga je via users enz.,de andere keer ga je rechtstreeks via gebruiker en het is niet altijd even duidelijk weke manier je volgt.

Reinier


SMF spam blocked by CleanTalk