Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hardeschijf constant geluid

Gestart door DrakenComputer, vrijdag 02 november 2018, 09:38:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Tuurlijk kan dat, ff alles backuppen wat je belangrijk vind op je "oude" harddisk, dan deze verwijderen, nieuwe SSD die groot genoeg is om voorlopig mee vooruit te kunnen er in hangen, kijk ff naar een Samsung SSD, die zijn erg goed :yess: :icon_good: :smokin:
Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

Veng

#16
Een SSD neem je als je snelheid wilt. Dat geldt meestal voor je opstartschijf. Voor je data schijf is dat minder belangrijk. SSD's zijn ook (veel) duurder dan gewone harde schijven.
Hoe over te zetten: Je hebt in feite toch een extra back-up schijf nodig. Ik zou dan een goede USB-drive nemen. Daar kun je dan al je data op zetten. Vervolgens vervang je je vaste data-schijf en kopieert de data weer terug naar je vaste data-schijf. Je hebt dan een vaste schijf met data en een USB-schijf met reserve data. Die back-ups moet je natuurlijk wel bijhouden.
De twijfelachtige schijf kun je als extra reserve achter dat hand houden.

Minder handig is het om een speciale kabel van zo'n € 35 te kopen waarmee je een losse disk op je systeem kunt aansluiten. Daarmee kun je dan ook je data overzetten.

Als je nog (aansluit) ruimte in je kast hebt kun je mss ook de nieuwe disk er als derde disk inhangen en dan kopieren.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

DrakenComputer

Dat is waar, ik heb ssd genomen voor snel opstarten van WIN10. Dan lijkt het me toch beter om weer harde schijf te nemen,

Hoe doe ik eigenlijk een schijfbackup? En kan ik gewoon de oude schijf uithalen en nieuwe erin doen? Lees de pc hem meteen als 2e (data en niet opstart) schijf?

Ik heb wel een usb drive(externe harde schijf bedoel je?) hier, daar staan ook veel fotos op maar er is nog genoeg ruimte denk ik.

Ik snap niet waar dat over gaat met losse disk?

Reinier

Als je een aparte schijf hebt met data erop kun je die data kopiëren naar de ext. HDD ( usb-drive ).
Vervolgens plaats je de nieuwe HDD en kijk onder schijfbeheer of deze wordt gezien, je kunt daar ook partities aanmaken en formatteren indien nodig.
Daarna kun je onder "Eigenschappen" van betreffende schijf de naam aanpassen van "Nieuw Volume" naar "Data" als je dat wilt.

Een nieuwe schijf wordt normaal gesproken direct herkend in Windows na het opstarten.

Veng

#19
Je data kun je back-uppen door het handmatig naar je USB drive te kopieren.
Voor je operating systeem gebruik je een al dan niet gratis programma waarmee dat kan:
Aomi backupper, EaseUs to do back-up of welke ik zelf gebruik: Macrium Reflect Free.
https://www.macrium.com/products/home
Met deze free versie kun je alleen je os back-uppen, dus niet je data. Ik gebruik de default instellingen, dus je hoeft niet veel van het programma te kennen. Wel is het bij al deze programma's zo dat je een apart opstart medium (CD, DVD of USB) moet maken om bij calamiteiten van op te kunnen starten. Dat mag je niet vergeten want anders heb je niets aan je os back-up.

Wat verder nog erg nuttig kan zijn is deze converter https://www.conrad.nl/p/renkforce-usb-30-ide-sata-converter-1277996
Daarmee kun je losse disks via je usb op je computer aansluiten.
(Als je je disk verwisseld heb kun je deze converter gebruiken om de reserve disk met data aan te sluiten.
Ik gebruik hem niet zo vaak maar het is geweldig als je hem wél nodig hebt. Bv om in oude disk naar data te zoeken.)
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

DrakenComputer

#20
Moet ik gewoon op E: rechtsklikken en klikken op kopieren? En de Operating systeem ook kopieren? (zie bijlage)

Partities Dus hier moet ik toch naar de instelling gaan en als 2e schijf aanvinken? Ja ik zit te denken dat de pc gaat crashen met een nieuwe onderdeel.

Dus wat jullie zeggen is de E: schijf kopieren naar mijn externe hdd, oude schijf uithalen, nieuwe erin en naar instelling gaan van computerbeheer en daar de schijf als 2e data schijf instellen?



Ik ben iets vergeten bij te zeggen: de harde schijf maakt wel constant bbbzzzz geluid, hoelang dat duurt weet ik niet. Wel valt het mij op dat de harde schijf op een gegeven moment BBBBBBrRrrrrnnnn doet en dan is het geluid weg. Hij is nu stil. Dat hij nu zo doet begrijp ik niet, ik heb daarom weer crystalinfo gedaan en als bijlage toegevoegd. EN toen ik het programma net aangedaan heb, zoemt de harde schijf weer...

Ik moet ook erbij zeggen dat ik de pc per dag 2 keer in slaapstand doe en dat ik hem vanaf 10uur in de ochtend aan heb gedaan tot rond 8uur in de avond.

Komt het door DIT agressief gebruik dat de schijf op sterven ligt/constant BBZZZ (na tijdje BBBRRRrrrRRRnnnnn) geluid doet?


even dit ook erbij zeggen: Crystalinfo programma afgesloten en harde schijft blijft geluid maken

Veng

Ik denk dat het beter is om niet van twee kanten te veel adviezen te krijgen. Dat lijkt me in jouw geval verwarrend. Ik ben ook niet zo sterk in die adviezen geven waarbij exact moet worden aangegeven wat er moet gebeuren.
Ik hoop dat Reinier even de lead wil nemen/houden.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Reinier

Het Operating System ( Windows dus ) staat op je C-schijf en dat is een SSD als ik mij goed herinner...
Ik vind je antwoord nogal verwarrend omdat ik niet weet wat je inmiddels gedaan hebt.
Op de 1e afbeelding zie ik schijf E met de naam "Nieuw Volume"...
Betekent dat dat je er inmiddels een nieuwe schijf in hebt gehangen of is dat de probleem-schijf die dat geluid maakt..?

Overigens: als de schijf niet aangesproken wordt ( dus als er geen data naartoe geschreven of vanaf gelezen wordt ) zal de schijf na enige tijd in standby gaan.
Als dat gebeurd wordt de motor van de schijf uitgeschakeld ( spin-down ) en zal dus ook dat zoem-geluid verdwijnen.
Als je Crystal Discinfo start zoekt het alle schjijven in je pc en vraagt daarna data ( SMART-info ) van de schijven.
Als dat plaatsvind wordt de schijf uit de standby gehaald ( spin-up ) , gaat de motor van de schijf weer draaien en gaat hij dus weer zoemen.
Dat is volkomen normaal.

Volgens de info van Crystal Discinfo is de schijf gewoon in prima conditie.
Mijn idee hierover is dat je gewoon te maken hebt met een luidruchtige schijf, het is dan ook een schijf die 7200 toeren draait.
Als je je eraan stoort kun je overwegen om een 5400 toeren schijf te kopen, dat is als data-schijf vlot genoeg en is aanzienlijk stiller in bedrijf door het lagere toerental.

DrakenComputer

Ja ik heb 7200 toeren hdd, ja de windows is in SSD in Cshijf

Nee ik heb niet nieuwe erin gedaan, de nieuw volume is de schijf die zoemend geluid maakt. ik  heb het gelaten toen ik dit pc samen liet stellen door een kennis. Dus dit is normaal dat de schijf met 7200 toeren geluid maakt?


Maar dan heeft de kennis dit verkeerd gedaan? De WIN10 staat op SSD en de schijf is constant aan het zoemen, ik heb de E: volume schijf niet geopend. Waar aan kan dit liggen?

Veng

Als een schijf nooit geluid heeft gemaakt en hij sinds 2 maanden wél geluid is gaan maken is dat geen goed teken. Daarmee niet gezegd dat hij het direct zal begeven. Je weet het gewoon niet. E.e.a. hang ook af van het geluid dat hij maakt: is het prettig zoemend of klinkt het een beetje rauw. Is het zacht en beschaafd of is het hard en jankend. Mijn HDD's kun je ook horen als er een los op mijn buro ligt. Er draait immers een motortje op hoge toeren.
Je hebt een back-up. Maar dan komt Murhy's law om de hoek kijken: een ongeluk komt nooit alleen.
Het hangt er echter ook van af hoe je je voelt als de disk het plotseling begeeft. Als je je niet depri voelt worden is er niet veel aan de hand  :icon_wink:
Christal Disk helpt je in dit geval niet veel verder. Die geeft nu aan dat er elektrisch en met de dataopslag niets aan de hand is. Mooi dus. Alle getallen zijn nog goed. Daar zit echter geen echte motor-analyse bij.
Hoewel het niet veel toe zal voegen zou je natuurlijk het geluid eens met je gsm op kunnen nemen en hier posten.
bbbzzzz en BBBBBBrRrrrrnnnn zegt mij niet zo veel :icon_biggrin1:
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Reinier

Een 7200 toeren schijf is in principe bedoeld om een besturingssysteem op te zetten.
Voor gebruik als data-schijf is er niet veel verschil tussen deze en een 5400 toeren schijf maar die laatste is wel een stuk stiller.
Zoals eerder opgemerkt:  je kunt de naam "Nieuw volume" wijzigen in bijv. DATA als je in "Deze computer" met je re-muisknop op de E-schijf klikt en "Eigenschappen" kiest.
In het schermpje wat je dan krijgt kun je de naam van de schijf aanpassen, net wat je wilt.
Als het je niet boeit, gewoon zo laten.
Verder is er , buiten het zoemen van de schijf, niks mis mee.
Met dat geluid moet je leren leven of je moet die schijf vervangen door een SSD of een 5400 toeren schijf.

Gerrit

hoe zat dat ook al weer met die "disktools" ?iets met silencer of zo..........

Reinier

Er was ooit een tooltje genaamd "WD-idle" ofzo waarmee je de tijd dat de schijf in slaapstand gaat kon aanpassen...
Voor zover mij bekend werkt dat met de laatste generatiies schijven van WD niet meer.... :icon_rolleyes:

DrakenComputer

per toeval heb ik de schijfbeheer gevonden waar ik de naam van E: wilde veranderen en daar zag ik dit:

Schijf 0 standaard de 238GB C: SSD en hij is online,
Ook zie ik hier dat er op  500mb door systeem gereserveerd is en dat hij actief is en primaire partitie is.
Schijf 1 standaard 930GB E: en hij is ook online.

Bij C: staat NTFS, in orde (Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie)
Bij E: staat NTFS, in orde (primaire partitie)



Ik probeer ook wat met rechtermuisknop en zag ik ook de eigenschappen, kwam ik bij schijf controleren op fouten....geen fouten gevonden.
Daaronder wilde ik klikken op schijf optimaliseren en werd gezgd dat ik de aangepaste instelling moet verwijderen. Welke aangepaste instelling?

En klopt het ook wat bij de schijfindeling staat? Bij C: staat veel dingen en bij E: staat allleen maar primaire partitie.

Is dit de fout waardoor de harde schijf constant actief is?

Reinier

Nee, dat heeft er niets mee te maken.
De C-schijf bevat meerdere partities waaronder een herstel-partitie, de Windows-partitie en nog een UEFI partitie.
Deze worden tijdens de installatie door Windows zelf aangemaakt en kun je dus niet verwijderen, doe je dat toch dan wil Windows niet meer opstarten.

Het feit dat die HDD zo vaak actief is komt waarschijnlijk omdat Windows is geïnstalleerd met beide schijven ( de SSD en de HDD ) aangesloten.
Daarbij worden er ook op de HDD verborgen bestanden weggeschreven tijdens de installatie die door verschillende Windows-services gebruikt worden als de pc aan staat.
De beste manier is om Windows te installeren met alleen de SSD aangesloten.
Is Windows geïnstalleerd en ge-update, dan pc uitzetten en de HDD aansluiten en de pc weer opnieuw opstarten.
Er staan dan geen verdwaalde en verborgen bestanden op de HDD.

SMF spam blocked by CleanTalk