Hoi iedereen die dit leest

Ik heb het plan opgevat om een nieuwe desktop te kopen. Het is nu al vrij lange tijd dat mijn game-laptop stuk is (net 2 maanden buiten de garantie en uiteraard niet repareerbaar

) en ik het moet doen met mijn 5 jaar oude laptop. En nu begint deze laptop het ook helemaal op te geven...
Met andere woorden, ik wil weer heel graag kunnen gamen, streams kijken, en weer normaal online kunnen surfen zonder bij elke website een minuut te moeten wachten... En deze keer heb ik het verstandige plan opgevat om een desktop te kopen, zodat onderdelen kunnen worden vervangen en ik niet hetzelfde probleem krijg als bij mijn kapotte laptop.
Ik heb vanzelfsprekend rondgekeken op bol, coolblue en mediamarkt (waarbij overigens andere tips of ideeën ook welkom zijn). Heb op Tweakers rondgekeken, reviews gelezen over beste videokaarten, hoeveel geheugen, welke processor... En ik heb het idee dat ik volledig verdwaal. Alle verschillende mogelijkheden duizelen me inmiddels en ik kom er maar niet uit wat belangrijk is en waar ik op moet letten. Ik hoop dus heel erg dat iemand hier me misschien de goede richting op kan wijzen en tips kan geven.
Wat moet de desktop kunnenIk speel veelal games die niet super veeleisend zijn, Sims, House Flipper, Hearthstone en Minecraft. Soms wel zware modpacks en af en toe heb ik ook zin in wat zwaardere games zoals No Man's Sky of Ark Survival Evolved. Inmiddels kan ik nu al sinds vorig jaar september niet meer gamen dus alle games die sindsdien zijn uitgekomen krijg ik niks meer van mee. Een groot gemis, kan ik zeggen...

Streamen doe ik niet, videobewerken ook niet en wat betreft de instellingen hoeft een game voor mij echt niet op de hoogste instellingen gespeeld te worden (ik bedoel, überhaupt een game kunnen spelen is al een enorme vooruitgang van wat ik nu kan).
PrijsIk besef me dat dit niet bepaald het beste moment is om iets nieuws te kopen. Tegelijk begin ik het gamen maar ook het contact met mensen online steeds meer te missen. Ik hoop dat een budget van €1500 genoeg is. Eventueel kan dit opgerekt worden naar €2000 maar dit is dan wel inclusief alles (beeldscherm, desktop, toetsenbord).
Verdere opmerkingenDan komen we bij een andere vraag waar ik mee zit en waarbij ik hoop dat iemand kan meedenken over mogelijkheden. De reden dat ik hiervoor altijd laptops had is niet omdat ik ze meeneem (meestal) maar omdat ik graag in bed of op de bank zit terwijl ik game. En, ondanks dat ik straks een desktop heb, wil ik dit wel blijven doen. Ik heb al naar verschillende mogelijkheden gekeken maar kom er niet helemaal uit wat de beste opties zijn.
MonitorOnderstaande opties kwam ik tot nu toe tegen als ik keek naar monitor ideeën:
-
Portable monitor: Het positieve hiervan is dat het bijna hetzelfde eruitziet als een laptopscherm. Staat lekker stabiel, heeft vaak ook nog als optie touchscreen (hoewel ik niet denk deze vaak te gebruiken), is makkelijk te verplaatsen (van schoot naar tafel naar matras). Nadelen zijn dat ik geen idee heb of zo'n scherm wel op een desktop aangesloten kan worden, dat ik ze vrij duur vind en dat ik niet vind dat er veel verschillende opties verkrijgbaar zijn (maar misschien zoek ik gewoon verkeerd).
-
Laptop: Geen idee of het mogelijk is maar dit zou fantastisch zijn als het kan dus ik gooi hem er maar gewoon in. Een laptop aansluiten op de desktop. Dan heb ik een beeldscherm, toetsenbord, webcam, geluid en ook een touchpad (ja, ik game regelmatig met een touchpad). Maar goed, zoals gezegd, dit is misschien gewoon wishful thinking.
-
Combinatie: Zou leuk zijn als dit bestond, een combinatie van een toetsenbord/touchpad met een monitor. Een soort van tablet eigenlijk, maar dan groter en in staat om games te draaien. Ik kan wel wat vinden via google maar kom dan uit bij websites als aliexpress en dit vind ik niet echt een betrouwbaar idee voor techniek.
-
Normaal scherm: Ik zou ook een normale monitor kunnen kopen, hier de standaard vanaf halen en er dan zelf iets achter maken waarbij het scherm stabiel op bed/bank/schoot kan staan.
-
Laptopscherm: Ergens kwam ik een tutorial tegen om een laptopscherm (wat dus in theorie nog steeds prima werkt op mijn oude laptop) eraf te halen en dit om te bouwen tot een op zichzelf staand scherm waarbij je de scharnieren van de laptop kunt gebruiken om het te laten staan. Geen idee of dit in praktijk ook echt zo makkelijk is, maar het is iets om in gedachten te houden.
ToetsenbordZoals net al eerder genoemd, ik gebruik regelmatig de touchpad van de laptop bij gamen. Iedereen verklaart me hartstikke voor gek maar voor mij werkt het prima. Het voordeel is dat een muis het vaak niet lekker doet op bed/bank en dat ik bij het gebruik hiervan last krijg van mijn pols. Een toetsenbord met touchpad is hiervoor een uitkomst. Deze toetsenborden hebben wel meestal touchpad aan de rechterkant zitten terwijl ik het liever onder het toetsenbord heb. Dit bestaat gelukkig ook wel (zij het zeer gelimiteerd) alleen dan loop ik tegen 1 belangrijk puntje aan. Namelijk ik kan tot nu toe geen toetsenbord vinden met touchpad én ook verlichting.
Ik was bij de kapotte game laptop super blij met de toetsenbord verlichting waardoor ik ook in de avond kan zien welke knopjes ik indruk. Dat mis ik bij deze oude laptop nu al een tijdje.
Andere componentenIk ben volledig gewend aan laptops waarbij alles wat je nodig hebt al ingebouwd is. En het is natuurlijk niet zo handig om op bed niet alleen een scherm en toetsenbord (desktop kan ernaast staan) maar ook nog geluidsboxjes, een webcam, een lading kabels en ik weet niet wat je allemaal nog meer nodig hebt voor een computer

te hebben staan.
Dus ik ben echt volledig at a loss hier van hoe ik dit zou kunnen laten werken.
Tot slotIk begrijp dat deze wensen nogal specifiek klinken en dat iemand nu misschien denkt "nou kom op zeg, niet zo lastig doen, hoe moeilijk is het om een paar concessies te doen of nieuwe gewoontes aan te leren"? Nou, in mijn geval eigenlijk best wel moeilijk. Ik heb autisme en dat betekent dat ik veranderingen heel erg lastig vind. Dus wat ik eigenlijk wil (terwijl het niet kan) is dat alles gewoon hetzelfde blijft maar dat er alleen een desktop naast komt zodat ik niet het probleem heb dat ik, als 1 onderdeel vervangen moet worden, de hele laptop zo ongeveer weggegooid kan worden. Wishful thinking, I know, maar dat neemt niet weg dat ik toch op zoek ben naar mogelijkheden.
Het zou echt heel erg fijn zijn als iemand met me kan meedenken. Wat betreft kopen van een kant en klare pc of zelf 1 bouwen, als zelf iets bouwen beter zou zijn denk ik wel dat ik iemand kan vinden die voor niet teveel geld voor mij een pc in elkaar wil zetten. Mits ik uiteraard de componenten koop. Verder helpt het ook niet mee dat deze laptop die ik nu gebruik zoals gezegd rustig een minuutje te tijd kan nemen om een website te openen. Niet heel handig als je veel websites langs wil op zoek naar mogelijkheden en informatie. Ik hoop dus heel erg dat iemand kan meehelpen. Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.
En uiteraard, mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, ik beantwoord ze graag. Alvast bedankt voor het doorlezen van het nogal erm... Lang geworden bericht
In het kortIk ben op zoek naar een nieuwe desktop, kant en klaar of zelf gebouwd, die games als Minecraft maar ook Ark Survival evolved en No Man's Sky aankan
Daarnaast zoek ik een monitor die het uiterlijk heeft van een grote tablet of laptop
Ik zoek een toetsenbord met touchpad en verlichting
Dit alles samen voor niet meer dan €2000
Ook tips van mogelijkheden of ideeën zijn van harte welkom