Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Traag opstarten pc en trage firefox door?

Gestart door Zuiderstorm, zaterdag 02 oktober 2021, 22:51:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinier

#15
Windows Defender draait en is dusin  actie, top  :icon_good:
Je zit dus in elk geval niet zonder Anti virus en Malware bescherming..
De systeemtemperaturen zijn verder ook prima dus daar valt ook geen eer aan te behalen.

Wat die printer betreft: de standaard Windiows stuurprogramma's verzorgen inderdaad alleen de basis-functies van de printer.
Wil je volledig gebruik kunnen maken van alles wat de printer aan mogelijkheden biedt dan moet je echt het volledige installatie-pakket van Brother installeren.
Daarvoor moet je eerst alle Brother software verwijderen en herstarten voor je de nieuwe installatie begint.
Als je het zo prima vindt, lekker zo laten.

Tja, enige wat ik dan nog als advies kan geven zijn:
draai eens schijfopruiming en kies er daarbij  voor om ook de zgn. Systeembestanden op te schonen.
Je zult er versteld van staan hoeveel schijfruimte dat vrij maakt.
Windows Update maakt nl. van alle updates ook reserve kopieën op je SSD / HDD die alleen gebruikt worden in een enkel geval van Systeemherstel.

Windows heeft nl. graag rond de 40% vrije schijfruimte op de schijf, dit i.v.m. de grootte van het wisselbestand.
Wordt deze ruimte kleiner, dan wordt Windows merkbaar trager,

Als ook dat niets oplevert blijft er 1 advies over: schone installatie uitvoeren, dat lost het probleem zeker op.
Ondanks dat ook hardware verouderd zou dat nooit tot zulke merkbare traagheid mogen leiden.

Overigens heb je voor een her-installatie geen Windows-licentie nodig, als de pc eenmaal Windows 10 heeft gedraaid staat de licentie op de MS server en wordt er automatisch
opnieuw geactiveerd als er een werkende internetverbinding is  :icon_good:

Zuiderstorm

Welbedankt Reinier. Ik overweeg een schone installatie te laten doen bij Informatique.
Kunnen ze meteen de nieuwste updates van Windows11 erin verwerken en dat
batterijtje vervangen.
Knap hoe systematische jullie alles kunnen bekijken!
Dan houden we het hier voor opgelost?!

Jurjen

Nieuwste updates van win11?
zou je dat wel willen? heb nog geen reviews/logs gelezen van win11 op moment.
maar dit is gister pas uitgekomen, en zullen ongetwijfeld nog veel problemen mee zijn.   :sleep:

Reinier

Ben het met Eskimo eens, Win 11 voorlopig vergeten en wel om de volgende redenen:
* dat gaat je een nieuw moederbord, nieuwe processor en nieuw geheugen kosten( minimaal dus rond de € 600 ).
* je schiet er weinig mee op, Win 11 is net uit en zit nog vol bugs en fouten wat tot irritatie leidt
* nog lang niet alle fabrikanten van ext. hardware ( printers etc ) hebben al drivers voor Win 11 gereed en ook daar zullen fouten in zitten

Die knoopcel vervangen ( CR2032 ) op het moederbord is een kwestie van 15 min tijd en mag nooit meer kosten dan max. € 15 - 20 euro.
Windows opnieuw installeren kun je zelf en is bovendien gratis want je kunt Win 10 gratis bij Microsoft downloaden via deze link:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Met het programma wat je daar download kun je een installatiemedium ( dvd of usb-stick van 8 Gb ) maken waarmee je de installatie uit voert.
Desnoods wil ik dat ook wel voor je doen als je in de regio woont.

Met Win 10 kun je nog zeker 4 jaar vooruit, dan zijn de kinderziektes van Win 11 er intussen ook uit.

Ik zou aan m'n portemonnee denken maar het blijft uiteraard jouw keuze maar ik kan je wel zeggen dat mijn pc's hier tot einde support van Win 10 ( 2024 ) op Win 10 blijven draaien. :icon_good: :icon_good:

Zuiderstorm

Dankjewel voor jullie adviezen om zuinig te zijn: dus voorlopig geen Windows 11.
Overigens is die SSD 500GB nog pas een jaar of 2 geleden geinstalleerd. Zou ik er dan van uit mogen gaan dat dat als schone installatie is gebeurd?
Ik ga voorzichtig proberen een USB stick klaar te maken voor nieuwe installatie, maar ik weet nog niet of ik dat durf.
De achterwand van mijn pc ziet er wat ingewikkeld uit, dus zelf batterijtje vervangen is geen optie.
Maar ik ben wel gerustgesteld dat als de pc niet zo snel meer werkt, dat dat niet komt door vervelende virusjes.
Allemaal bedankt voor het meedenken.

Reinier

#20
Dat van die SSD kan een schone installatie zijn geweest maar ik betwijfel dat
Mijn vermoeden is dat ze de originele schijf gekloond hebben, dat baseer is op het feit dat er driver foutmeldingen van die Brother printer in de log staan die al van 2009 dateren.
Dat zou bij een schone installatie nooit het geval zijn.
In dat geval zouden de updates niet verder terug te zien zijn dan de installatie-datum vn 2 jaar geleden toen de SSD werd geplaatst, nietwaar....?

Voor vervanging van de knoopcel hoeft de achterkant van de pc niet open, je hoeft daarvoor alleen het linker zij-paneel te verwijderen ( vanaf de voorzijde gezien ) en dat ik vaak een kwestie van 2 kruisschroeven verwijderen. :icon_good:

Zuiderstorm

Duidelijk, dus geen schone installatie geweest.
Dat van dat zijpaneel ga ik proberen.
Die grote bak van de pc staat precies andersom, daarom
heb ik die linkerkant niet in de gaten gehad. :lachnee:
Nogmaals bedankt!



Zuiderstorm

Ik heb nu een schone installatie gedaan.  PC wil telkens dat ik Edge gebruik, maar ik vind Firefox prettiger.
Opstarten niet echt verbeterd:  2'25" en start Firefox 43'
Moet ik de pc als een ouwetje beschouwen? Zo oud is hij nu ook weer niet.

SMF spam blocked by CleanTalk