Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Wie helpt mij om een Mini-itx systeem voor fotobewerking samen te stellen

Gestart door Marineman1973, zondag 20 december 2020, 16:48:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinier

Fijn zo'n update, ik kijk met spanning uit naar het weekend...
Tussentijds ben ik hier ook hartstikke druk met de voorbereidingen van aankoop van een bedrijfsunit voor de verhuur...
Dat wil ik eigenlijk vrijdag zover rond hebben....
Succes alvast, ik lees het graag  :yay: :icon_good:

Marineman1973

De onderdelen zijn binnengekomen. Maar....
Ik heb een probleem. Ik heb een mini itx case en een micro atx moederbord...wist niet dat daar verschil in was..vond het al raar dat ik de case bijna helemaal uitelkaar moest schroeven en dan nog past het niet
Enorm balen, frustratie, teleurstelling. Dat er niemand in de computer zaak waar ik het besteld heb gekeken heeft of het überhaupt past..

Ik kan nu twee dingen doen.

- ik koop de NZXT h510i case en alles past er in. Hij past alleen niet meer op de plank en ik vind het zonde om het onder het bureau te zetten en er niks van te zien.

- ik koop een mini itx moederbord wat wel past en kijk of mijn huidige onderdelen, ram, m.2 ssd en ryzen 5 compatible zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar het tweede vanwege de plaats waar het komt te staan.

Enig idee welke mini itx moederbord ik zou moeten kiezen? Rond de €100,- heb ik betaald voor de huidige.

Reinier

#17
Sorry, dat verschil in formfactor heb ik over het hoofd gezien.... :redface: :redface:
Anders had ik je uiteraard daarop gewezen.
Gelukkig kun je binnen 14 dagen dit bord retour sturen....

Veel keus is er op dat vlak niet....dat beperkt zich tot deze 5 borden.
Zoals je ziet zijn deze , op de ASRock na, fors duurder...
De ASRock heeft echter de beperking van een max. TDP voor de cpu van 105 Watt en daarbij heeft dit bord maar 1 M2 slot i.p.v. 2 zoals de overige 4.

Je kunt deze 5 borden in een vergelijking 1 op 1 naast elkaar zetten om de verschillen te ontdekken.....
Als je met de ASRock kunt leven is dat wellicht een optie tegen geringe meerkosten maar denk ook aan de toekomst....
Met name het feit dat deze borden maar 2 geheugensloten hebben i.p.v. 4 op jouw huidige bord...
Wellicht dan alvast 2x 16 Gb kopen i.p.v. 2x 8 Gb..?

Marineman1973

#18
Ik had de asrock inderdaad ook al gezien. Op zich voor mij prima denk ik.
De ryzen 5 3600 past en komt op de lijst voor
Het ram geheugen de Kingston ddr4 hyperx predator 2x8gb 3000 komt niet op de lijst voor een aantal letters zijn verschillend in de benaming van de module

Er zit een m.2 aansluiting op, echter de gigabyte 512gb nvme m.2 ssd wordt volgens asrock niet ondersteund, althans het komt niet op hun lijst voor. Werkt het dan daadwerkelijk niet? Of is dit specifieke onderdeel niet door hun getest maar zou het wel kunnen werken?

Ik moet te veel aanpassen. Kosten lopen op. Ik ga de grotere case bestellen gezamenlijk is alles beter en meer uitbreiddingsmoglijkheden voor de toekomst.

Reinier

Precies dat laatste was ook mijn insteek  :icon_good:
Je investeert behoorlijk in zo'n nieuw systeem dus de kunst is dan ook om eventuele updates in de toekomst zo makkelijk en goedkoop mogelijk te kunnen doen.
Gelukkig kun je de behuizing retourneren neem ik aan..?

Marineman1973

Dat klopt. Heb ik gedaan. Inmiddels de nieuwe case binnen en alle componenten ingebouwd.
Kom er nu achter dat ik maar 1 usb 2.0 op mijn moederbord heb. De Kraken 53 heeft er 1 nodig voor de pomp en eerder nog een 2e voor case( verlichting volgens mij. Nu verkoopt nzxt een interne hub, maar die vind ik veel te duur, bovendien heb ik maar 1 extra usb2.0 nodig.

Enige suggesties?

Ik vond het bouwen trouwens wel spannend, erg voorzichtig geweest. Ook nog de standaard koelpasta verwijdert en vervangen door de artic die je had aanbevolen.
Baal wel als een stekker dat ik niet verder kom. Heb trouwens nog twee kabeltjes over, lol.
Ik ga kijken of er iemand bij mij in de buurt woont die ervaring heeft met bouwen en kabelmanagement.
Zou graag willen dat het gecontroleerd is alvorens de prik er op gaat. :icon_eek1:

Heb je nog een suggestie v.w.b. De usb 2.0 splitter? Kan zeker niet op een fan poort, daar heb ik er voldoende van namelijk.

Gerrit


Marineman1973

Hoe bedoelt u?
Ik heb nu 1 usb 3 poort gebruikt voor de usb 3 die op de case zit volgens mij, de 2e heb ik nog niet gezien maar daar past de usb 2 pin ook op? De usb 3 pin is volgens mij veel groter, toch?

Reinier

Uitgaande van de handleiding van het moederbord ( Gigabyte B550M AORUS ELITE ) heb je
de beschikking over 2 x USB 3.2 Gen 1 via de interne USB header op het moederbord en 6 x USB 2.0/1.1 waarvan 4 in het I/O panel en 2 via de interne USB header.
Deze worden geleverd door de B550 chipset.
En je hebt gelijk, de onboard usb2 en 3 headers verschillen en zijn niet onderling uitwisselbaar, de connectoren verschillen in kleur en afmeting.

Punt hierbij is wel dat deze onboard aansluiting 2 poorten kan bedienen maar fysiek 1 aansluiting betreft, dat geldt ook voor de USB 2 header.
In veel behuizingen wordt daar rekening mee gehouden door de aanwezigheid van een USB 3 header die in 2 aansluitingen voorziet.

Als dat niet zo is kun je overwegen om er een PCI usb-controller bij te plaatsen, die zijn goed betaalbaar ( voorbeeld hieronder kost € 23,50 )
Iets als dit bijv:

.

Marineman1973

Hoop gedoe allemaal...ben het inmiddels wel een beetje zat aan het worden...

Ik stuur de b550m aorus elite dus weer terug.

Ik heb de b550m aorus pro-p aangeschaft. Usb 2.0 probleem opgelost! Heb dan alleen de usb 3.2 v2 niet aangesloten maar dat maakt me niet uit, heb niks in huis met usb c aansluiting.

Ik vraag me nog wel het volgende af:
Waarom wordt er een F_panel header use kabel bij geleverd? Moet ik die ook gebruiken?
Is de RGB kabel (1 v/d 3) die op de waterpomp zit aangesloten van belang voor mij? Ik heb geen fans die RGB hebben.?

Volgens mij zou alles zo moeten werken. Ben benieuwd.

Reinier

In de behuizing zit reeds een F-panel header kabel die de bedrading van de rest- / aan-uit schakelaar, Power on en HDD LED bevat dus het nut van die losse kabel ontgaat mij ook een beetje.
Die RGB kabel op de pomp moet op de RGB header op het moederbord maar als de pomp geen RGB-verlichting heeft is dat zinloos.
Ken betreffende pomp niet dus zou in de handleiding moeten staan waar die kabel op moet en of er wel of geen verlichting in de pomp of koelsysteem aanwezig is.

Bericht beantwoord, je hoort nog hoe of wat  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk