Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Nieuwe stille,snelle allround pc

Gestart door Kriel, zaterdag 24 oktober 2020, 18:59:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kriel

Beste Reinier,

Toch nog even een vraagje.
Ik wilde vandaag gaan bestellen maar tijdens het surfen zag ik dat AMD elk moment met nieuwe processors uit komt.
Is het slim om hier op te wachten? of zeg je dat ga jij niet merken en het word stukken duurder.
Als wel kan ik dan buiten de processor de zelfde componenten als besproken bestellen of moet dit dan ook aangepast worden?

Ik hoor het graag van je.

Mvg
Richard

Reinier

Duurder wordt het zo wie zo met de nieuwe processors die AMD eerdaags uitbrengt, dat is met alles zo.
Alles wat nieuw is ( en soms beperkt beschikbaar omdat de productie nog op gang moet komen ) is duur, je betaalt er de hoofdprijs voor.

De processors zullen duurder zijn als de huidige, de huidige zullen goedkoper worden als de nieuwe goed verkrijgbaar zijn.
Datzelfde geld voor de moederborden, borden met de nieuwste chipset zullen ook duur zijn.

Overigens komt AMD ook met een nieuwe serie videokaarten...dat zal ook niet lang meer duren.

Ik verwacht dat het prestatie-verschil tussen de huidige Ryzen 5 en 7 serie niet meer als zo rond de 15% zal bedragen, afhankelijk van de toepassing.
Dit zal wellicht bij 3D CAD hoger zijn maar met gamen zul je dat verschil bijna niet merken aangezien de meeste games maar 1 of 2 cpu-cores gebruiken.
Op een 8 of 10 core processor is dat dus maar 1,5 % per core....
Dan heb je meer baat en profijt van een dikke videokaart..

Tja, wat is wijsheid..?
Als je steeds wacht op het "nieuwe"  wat aangekondigd is kun je nooit iets kopen want als je net iets gebouwd hebt worden de opvolgers al aangekondigd, zo snel gaat het.
Wat je vandaag koopt is over 3 maanden al "oud" maar dat wil niet zeggen dat het niet voldoet.

Uiteindelijk ben jij degene die beslist, in dit geval zou ik de aankoop even over de jaarwisseling heen tillen denk ik.
Met het oog op de Corona ontwikkelingen, de afgeschaalde productie ( hogere prijzen ) zou ik de kat even uit de boom kijken voor wat betreft de dure componenten.
Een M2 NVMe SSD en casefans etc. kun je altijd alvast kopen, dat ligt niet in de weg en een moederbord past altijd in een ATX behuizing, ook de nieuwe.
CPU, moederbord, geheugen en videokaart zou ik even afwachten...

Reinier

Ter aanvulling op de nieuwe processors van AMD:
https://tweakers.net/reviews/8270/amd-ryzen-5-5600x-ryzen-7-5800x-ryzen-9-5900x-en-5950x.html
en
https://tweakers.net/nieuws/174252/amd-brengt-ryzen-5000-processors-uit-met-iets-hogere-europrijzen-dan-voorgangers.html

Hieruit blijkt inderdaad dat de nieuwe fors duurder zijn en dat, zoals ik reeds vermoedde, het prestatie-verschil t.o.v. van de "oude" generatie doorsnee rond de 15% ligt.

Kriel

Ik was mezelf weer gek aan het maken, dan word ik weer hebberig.
Ik heb gisteren de samengestelde componenten besteld, kreeg eerst bericht dat het zaterdag geleverd word en vanmorgen was het veranderd naar maandag.
Om 15.00 stond postnl toch voor de deur maar mijn blijdschap was snel voorbij toen ik zag dat ze de behuizing er niet bij hadden zitten Pfffff

Reinier

Tja, soms zit het mee en soms..... ( zat zelf te wachten op meubel kleur-olie die donderdag zou komen, wordt ook dinsdag  :icon_mad: )
In elk geval heb je nu wel de tijd om de handleidingen bij elkaar te leggen en alle onderdelen rustig te controleren op compleetheid.
Heb je ook ruim de tijd om een aantal video's te bekijken over hoe e.e.a. in z'n werk gaat, bijv. deze:

https://www.youtube.com/watch?v=L8YRO79fcpY

en deze:

https://www.youtube.com/watch?v=wV9Blzj3f68

Je moet maar zo denken: wat in het vat zit verzuurt niet...je hebt in elk geval iets om naar uit te kijken maandag  :icon_biggrin1:
Succes met bouwen  :yess: :icon_good: :icon_good:

Kriel

Beste Reinier,

Ik heb hem in elkaar en hij doet het ook nog,voor zou ik eerst een paar kabels aansluiten en dan de koeler erin (heb de hele handen kapot ;) )
Ik heb wat foto"s van de bios en denk dat het goed is maar kun jij er iets op zien?

Ik de tweede ventilator van de koeler op opt1 aangesloten maar weet nu niet of hij het doet.

Ik wacht op jou expertise

Mvg

Kriel

of doen de ventilators van de mugen het allebei niet?
heb 3 foto"s bijgevoegd maar zie er maar 1

Kriel

ik heb inmiddels de fan splitter die ik niet had gezien ertussen maar nog draaien beide niet

Reinier

Je kunt de UEFI omschakelen naar Advanced, deze staat nu op Easy modus, daarin zijn veel instellingen niet zichtbaar.
De CPU is 36 graden, netjes, niks mis mee
De CPU fan(s) moeten uiteraard aangesloten zijn op de CPU-fan header ( # 3 op de afbeelding 1-7 Internal connectors van de handleiding ).

De fan(s) moeten wel draaien anders zou de processor veel warmer zijn en het systeem automatisch uitvallen door de temp. beveiliging.
Beide kastventilatoren ziet hij wel en heeft ook het toerental aan...
Vreemd dat de CPU-fan niet gezien wordt.. :icon_rolleyes:
Dus controleer de splitter, of je deze wel goed aangesloten hebt en of de connectoren wel goed op elkaar geklikt zijn, ook op het moederbord.
De CPU OPT1 dus niet gebruiken, die is voor een water-pomp voor vloeistof koeling !

Je moet elke foto / bijlage apart toevoegen, meerdere foto's in 1x is niet mogelijk.

Kriel

Hoi reinier.
Ik wilde net even schrijven dat alles het doet maar ik dacht ik zet nog even het full logo uit.
Toen ik weer opstarte kreeg ik alleen een logo van american megatrends in beeld en verder doet hij nu niets meer.
Steeds als ik opstart komt dat logo in beeld en verder niet.
Ik hoop dat jij tips hebt.raak lichtelijk in paniek hier.
Ik hoor het graag

Mvg
Richard

Kriel

Ik heb hem gereset en opnieuw de settings geladen, alles werkt weer.
Plaats morgen wat foto`s en hoor dan graag of ik alles goed heb gedaan.

Nu ga ik even afkoelen.

Mvg
Richard

Reinier

 :icon_biggrin1: :icon_biggrin1: :icon_biggrin1: :icon_biggrin1:, ja, het kan soms wat stress en paniekgevoelens opleveren maar een beetje spanning hoort erbij..
De voldoening dat alles super werkt en je alles zelf gedaan hebt blijft je lang bij, dat is ook iets waard  :yess: :yess:
Ik zie de foto's wel verschijnen  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk