Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Game laptop aanschaffen

Gestart door Thomas, vrijdag 22 februari 2019, 10:13:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas

Hey ICT toppers,

Ik doe een ICT opleiding en ben van plan om een nieuwe laptop aan te schaffen. Zelf doe ik veel gamen en als hobby video/foto bewerking. Nu ben ik van plan om een game laptop te kopen rond de 1300 euro. De games die ik speel zijn Fortnite, Apex en CSGO. En voor video bewerking gebruik ik adobe premiere pro.

De laptop die ik in gedachten heb is deze: https://www.coolblue.nl/product/813071/hp-omen-15-dc0977nd.html

Zou ik deze voor alle bovenstaand opties kunnen gebruiken of heeft iemand een ander advies? :icon_beer:

Reinier

Afhankelijk van of je met Adobe ook 4K materiaal wilt gaan editten zal het wat betreft de hoeveelheid Vram krap worden, deze laptop heeft een GTX 1060 met 3 Gb Vram, er wordt voor Premiere Pro 4 Gb Vram aanbevolen.
Hetzelfde gaat op voor het werkgeheugen, 16 Gb wordt aangeraden mits geen 4K bewerkingen worden uitgevoerd, anders geniet 32 Gb de voorkeur ( dat is ook het maximale wat deze laptop ondersteunt )....

Wat specificaties betreft denk ik dat je met deze HP goed uit de voeten zou kunnen met jouw gebruik, met 4K video wordt het iets minder.
De vraag is alleen of je een HP moet willen.... ( ik niet in elk geval ).
Op dit moment heb ik echter geen alternatief voor je of je moet hem zelf samenstellen maar dan kom je waarschijnlijk hoger uit wat prijs betreft.

Thomas

Ik hoef niet in 4K te editen mijn videos edit ik altijd in 1080p. Dus dan zou 3g wel genoeg moeten zijn en qua ram ook wel.

Wat is de reden dat een HP niet goed is?

Reinier

Ik heb zeer slechte ervaringen met de support van HP, met name productondersteuning ( drivers etc ).
Dat heeft mij 2x bakken geld gekost dus als ware HP de laatste fabrikant ter wereld, ik koop nooit meer iets van dat merk.
Uiteraard is dat heel persoonlijk, er zullen vele anderen zijn met uitsluitend positieve ervaringen maar die heb ik niet.

Thomas

Duidelijk Reinier het kan inderdaad per persoon anders zijn. Zou het misschien beter zijn voor mij om een desktop te kopen heb er al een samen gesteld maar ik twijfel alleen..zou ik met deze samenstelling van Gpu, ram enz. mijn hobby's kunnen uitvoeren? Zie bijlage.

Misschien nog tips?


Reinier

#5
Als je wilt gaan gamen ( met name de huidige en aankomende games ) en video bewerken heb je nu en in de toekomst veel meer aan een Core i7 processor, die is op die vlakken veel sneller dan een i5.
Een MSI moederbord is niet aan mij besteed ( teveel BIOS-updates ), ik noem het meestal Mega Shit International.
Het moederbord is samen met de voeding de basis voor een stabiel en goed werkend systeem, zaken waar je dus niet op moet bezuinigen, daar krijg je vroeg of laat spijt van.

Ik prefereer moederborden van de merken Asus, Gigabyte of ASRock ( in deze volgorde ).

Voor het geheugen moet je een set van 2x 8Gb kiezen, dan kun je dual-channel geheugenopstelling gebruiken, je hebt dan de dubbele geheugen bandbreedte en dat is dus sneller.

Verder, als je een moederbord kiest waarop 1 of meerdere M2 SSD-slots aanwezig zijn, kies dan een PCIe M2 SSD ( NVMe ) om je Windows op te installeren, dat is veel sneller als een SATA-SSD.

Verder ziet het er goed uit, behuizing is een kwestie van smaak, ik heb graag een kast van Fractal Design, i.v.m. degelijkheid, strakke uitstraling, geluidsdemping en kabel management. :icon_good:

Thomas

Bedankt voor de info Reinier! Met deze tips ga ik verder zoeken  :BeerChug:

Reinier

Ik wil vanavond wel eens voor je puzzelen voor een knappe setup als je even aangeeft wat je max. budget is..?

Thomas

Ben nog een studentje :ohyeah: maar een budget van max. 1500 moet wel kunnen.

Hij hoeft niet gelijk het beste van het beste te zijn, want over paar maanden ben ik klaar met studie en dan kan ik een half jaar werken tot aan mijn volgende studie en dan wil ik verder upgraden.

Reinier

Dan moet je dus wel een kwalitatief goede basis hebben, d.w.z. moederbord, cpu en videokaart.
Geheugen kun je later dan bijkopen indien nodig...
Ik ga er straks mee bezig, eerst nog een reparatie-pc terugbezorgen  :icon_good:

Thomas

Heeft geen haast. Prive gaat voor! Alvast bedankt voor je tijd!

Reinier

#11
Allereerst excuus dat het gisteravond niet meer gelukt is.....kreeg onverwacht visite die tot laat beef hangen en toen die vertrok wilde ik maar 1 ding:  naar bed...
Was gistermorgen al om 7 uur op "klus", vandaar..

Maar oké, hier dus een voorzetje:

Processor:
Core i7 8700K  € 426  of een i7 9700K  € 449

Moederbord:
Gigabyte Z390 Gaming X  € 140  of Asrock Z390 Pro4  € 111

Voeding:
Seasonic M12II Evo 520W  € 65  of  Seasonic M12II Evo 620W  € 72  ( keuze afhankelijk van videokaart-model )

Geheugen:
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15  ( 3000 MT/s ) € 118   of Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 ( 3200 MT/s )  € 128

Videokaart:
MSI GeForce GTX 1070 AERO 8G OC  € 365  of  Asus TURBO-GTX1070-8G  € 399

Opslag:
Samsung 970 EVO 500GB M2 NVMe SSD  € 120

Tot zover kom je dan, afhankelijk van de gemaakte keuzes op een bedrag van tussen de €  1205 en € 1308.
Je hebt dan een wel een systeem wat jouw gebruik zonder problemen aan kan.

Je hebt hierbij uiteraard nog een behuizing nodig, die heb ik er niet bij gezet, smaken verschillen en je kunt het net zo gek maken als je wilt, denk aan RGB-verlichting, glazen zij-panel, etc.
Daarbij komt nog een processor-koeler uiteraard.
Mijn advies: neem een goede luchtkoeler, een water- / vloeistofkoeling voegt, behalve extra geluid en kans op waterschade, weinig tot niks toe.

Ik denk dat je, met wat geduld een top setup in elkaar kunt schroeven voor jouw budget al heb je dan niet de nieuwste van de nieuwste videokaart maar de meningen over de RTX-kaarten lopen behoorlijk uiteen, nog afgezien van het feit dat het nog jaren zal duren voor Ray-tracing breed ondersteunt zal gaan worden.
Vandaar ook de keuze voor een GTX 1070 videokaart. :icon_good:

Thomas

Hartstikke bedankt Reinier voor de tijd die je erin gestoken heb. Ik ga ze gelijk allemaal noteren en bij elkaar zoeken! Van mij betreft mag de topic gesloten worden ;)

Reinier

Voor je zoektocht naar de aanvullende componenten ( behuizing, processor-koeler etc ) nog een paar nuttige tips:

Lees bij het kiezen van de behuizing ook op eventuele reviews betreffende inbouwgemak, kabelmanagement, geluidsdemping, maten ( i.v.m. hoogte processorkoeler en lengte videokaart ) etc.
Mijn voorkeur ligt bij de behuizingen van Fractal Design, met name om bovengenoemde zaken maar ook omdat ik de voorkeur geef aan een degelijke, functionele, strak uitziende behuizing zonder franje en andere poespas.
Overzichtje van die behuizingen hier.

M.b.t. de processorkoeler:  Let op de max. hoogte, niet elke koeler past in elke behuizing.
Je zou niet de eerste zijn waarbij het zij-paneel niet meer op z'n plek nadat de koeler is geplaatst.... :smokin:
En ook hiervoor geldt:  lees de reviews, met name wat betreft de geluidsdruk...
Ik gebruik veelal koelers van Noctua, niet de goedkoopste maar effectief en stil  :icon_good:

Succes met de jacht en het bouwen uiteraard. :smokin:
Ik ben altijd benieuwd te horen wat het uiteindelijk geworden is en of de setup naar tevredenheid werkt  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk