Kernel ID 41 op Medion MD 99790

Gestart door Jvanmeer, vrijdag 04 januari 2019, 06:48:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jvanmeer

Hallo,

Ik heb op mijn laptop last van het kernel ID 41 probleem.
Er zit een ssd in ipv de originele ssdhd.
Ik heb nooit langere tijd op de originele hdd gewerkt.
Ik heb er windows 10 pro 64 bit op gezet.

Ik heb de nieuwe drivers van de Medion website gehaald en voor de processor etc de drivers geupdate vanaf intel of via Driver Easy.
Het probleem blijft, dit voor en na gebruik van driver easy.

Ik heb niet geprobeerd om met de drivers van medion die verouderd zijn voor de processo te werken.

De laptop resette eerst echt elk uur wel bij alleen browsen en radiofm , zelfs wanneer ik de laptop niet gebruikte anders dan idle met radiofm aan.

Nu ik windows 10 officieel heb geinstalleerd en geupdate met alles en drivereasy ging hij gister op de hele dag 1 x in de ochtend uit.

Vandaag ging hij vrij snel ook weer uit.
Het probleem lijkt te bestaan met en zonder adapter aangesloten.

Ik heb gedaan:

Verse install windows 10 pro
Custom powerplan met:
- Alle slaapstanden uitgeschakeld.
- Hdd uitschakelen na x aantal minuten uitgeschakeld.

'Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.'

Wat kan ik verder nog doen?






Reinier

#1
Even bij Medion kijken of er wellicht een nieuwere BIOS voor deze laptop is en de firmware van de SSD controleren of die up-to-date is.

Controleer het werkgeheugen want rot geheugen kan ook leiden tot spontane her-starts en die veroorzaken dezelfde kernel ID 41 foutmeldingen.
Je doet dat het best met Memtest86 ( gratis ).

Afhankelijk van de hoeveelheid geheugen kan dat vrij lang duren maar als er ook maar 1 fout wordt gevonden kun je de test afbreken, dan is het geheugen rot en moet je nieuw kopen.
Ik zie dat deze laptop 4 Gb geheugen heeft dus zou de tijdsduur van de test mee moeten vallen.

Overigens zijn driver-programma's als hetgeen jij gebruikt niet zonder risico, ik zou je adviseren om uitsluitend drivers te gebruiken die afkomstig zijn van Intel, Microsoft, Medion of Lenovo ( eigenaar van Medion ) of van de fabrikant van bepaalde hardware ( WiFi / ethernet-adapter bijv ).
Niet door Microsoft gecertificeerde drivers kunnen allerlei onverklaarbare problemen veroorzaken.

Jvanmeer

Oja dat was ik vergeten te melden.
Ik heb de meest recente bios.

En ik heb dus getest met Medion drivers en die geupdate van intel.
En getest met driverprogramma.

Beide helaas niet goed.

Memory ga ik nu testen.

Reinier

Ook gekeken naar de firmware van de SSD..?
Dat maak ik uit je reactie nl. niet op..ook niet welk merk SSD er in zit...
Uit ervaring kan ik je zeggen dat ook de firmware van de SSD voor allerlei onverklaarbare foutmeldingen en problemen kan zorgen dus controleer op de website van de SSD fabrikant op de SSD over de laatste firmware beschikt.

Jvanmeer

Ik heb de firmware geupdate.

Station #1 - KINGSTON SKC300S37A240G (223 GB) is de SSD erin.
SKC300 modelnr.

Gerrit

en de temperaturen......? oorzaak is ook vaak een deken van stof

Jvanmeer

Ik heb ook de memtest gedaand die je linkte, duurde een paar uur. Gaf geen errors.
Temperatuur schijf is 27 graden.
Rest 30-40.
Laptop is echt in nieuwstaat.

Hij is al wel een paar uur probleemloos aan.
Zal het morgen nog even nakijken na deze firmware update.

En anders weer windows opnieuw en alleen de verouderde drivers van de Medion site.

En als t dan niet werkt eens de originele SSHD erin steken en een dagje mee werken.

Anders nog ideeen?

Reinier

De SSD wisselen met de SSHD gaat het niet oplossen.
Als je de meest recente BIOS in het moederbord hebt èn de firmware van de SSD is de meest recente moet het werken, zo eenvoudig is het.

Als je alsnog besluit tot een nieuwe installatie, dan alleen de chipset-drivers van de Medion-site installeren en daarna in Apparaatbeheer kijken of er nog drivers voor bepaalde zaken missen en ook deze installeren, meer niet.
Hou het beperkt, anders weet je straks niet meer wat eventueel een boosdoener zou kunnen zijn.
Alleen het hoogst noodzakelijke dus.
Laten we echter hopen dat het nu opgelost blijkt te zijn, dan is dat allemaal niet nodig  :icon_good:

Jvanmeer

Klinkt als een goed plan!

Toevallig heb ik ook een herstelpunt gemaakt nadat ik alleen de medion website drivers heb geinstalleerd!. :)

Jvanmeer

Helaas blijft dit probleem toch.
Zelfs met de originele SSHD en de originele windows die wel via update automatisch geupdate is.

Het gebeurt slechts enkele keren per dag, maar toch  baart het mij zorgen.
Moet ik gaan denken aan een hardware probleem?
Er zit nog enkele maanden garantie op de laptop.


Gerrit

scroll helemaal naar onder automatisch herstarten uit zetten.
ik blijf het vermoeden houden dat er iets heet word :icon_rolleyes:

Reinier

Wat Gerrit hierboven opmerkt is heel goed mogelijk.
Als bij de cpu of grafische chip te heet wordt zal het systeem zichzelf, ter bescherming van mogelijke hardware-beschadiging, uitschakelen.
Hierbij wordt de stroomtoevoer afgekapt en kan het systeem dus niet "normaal" worden afgesloten voor de laptop uitschakelt.

Volg dus de aanwijzing hierboven ( die van de link dus ) en kijk wat er gebeurd ?

Wat je desnoods ook nog kunt doen is een Linux Live-cd gebruiken ( op een opstartbare usbstick ) en daar van de laptop opstarten.
Kies de "Probeer"- optie ( dus niet installeren ! ) en dan wordt Linux volledig in het geheugen geladen.
Browse ermee etc. en kijk of hij dan ook uitvalt....als het een warmte-probleem is zou dit onder Linux ook moeten gebeuren.
Je kunt hiervoor bijv. Ubuntu of Linux Mint gebruiken...

Jvanmeer

Ik had met voorgaande SSD die functie al uitgeschakeld. Helaas geen effect.

De laptop gaat uit terwijl ik gewoon in excel zit te typen. Wanneer ik via aida de temperaturen check zijn die allerzins acceptabel. Onder de 45.
Wanneer ik bijvoorbeeld call of Duty Modern warfare 2 speel, gaat hij na een uur gamen niet uit.

De laptop gaat ook uit wanneer ik klaar ben ik excel en even weg loop voor werk op de vloer en ik later terug kom.
Oftewel de laptop staat een tijdje op idle en gaat spontaan uit.

Kan dit dan echt aan de temperaturen liggen?
Ik ben best bereid linux te testen.
Voor mijn werk heb ik hoofdzakelijk excel en een internet browser nodig.
Ga ik excel op die lunix werkend krijgen?
Het is immers niet te voorspellen wanneer het gebeurt.
Soms gebeurt het binnen 20 min en de andere keer gebeurt het na uren aanstaan en tussendoor weleens 15 min de laptop gebruiken steeds.


Jvanmeer

WEllicht niet onbelangrijk.

Deze melding krijg ik ook elke dag.

De snelheid van processor 1 in groep 0 wordt beperkt door de firmware van de computer. De processor heeft deze lage prestatiestatus gedurende 71 seconden sinds het laatste rapport.
Id 37. Gebeurt verder niks imo, maar staat wel in t logboek.


Reinier

Dat wijst op een verouderde BIOS..
Er is een nieuwe BIOS voor deze laptop en die dateert van 27-4-2018 en die vindt je hier, onder stuurprogramma's bovenaan het overzicht.
Klik op "Details" om de installatie-instructies te bekijken.
Doe dat ook, een BIOS-flash die mislukt resulteert in veel gevallen in een systeem wat niet langer bruikbaar is !!

Succes met flashen  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk