Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hardware presteert niet naar verwachting.

Gestart door nielswijn, woensdag 05 september 2018, 18:31:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nielswijn

Geachte Lezers.

Ik heb voor mijn Opleiding een Laptop moeten kopen met zware hardware voor bijv. het gebruik van solidworks.

mijn laptop: lenovo yogo 730
16gb ram ddr4
Intel i7-8850u @1.80ghz 2.00ghz
Nvidia Geforce GTX 1050
512gb ssd

Nu heeft een Simpel spel zoals Minecraft 30fps met drops op een laptop van 1350 euro.

heaven benchmark Bench geeft mij een score van 730! gemiddeld 30fps.

Kunnen jullie mij vertellen of ik een verkeerde keus heb gemaakt in hardware/laptop,  of dat ik bijvoorbeeld de drivers gewoon moet updaten?

Reinier

Ik vraag mij af op basis van welke informatie je voor deze laptop met deze hardware gekozen hebt..?
Heb je iets van die opleiding ontvangen m.b.t. de systeem-eisen waaraan de laptop zou moeten voldoen..?

Ik vraag dat met name omdat ik op internet dit overzicht met aanbevolen systeem-eisen tegenkwam.....
Met name de hoeveelheid werkgeheugen en de videokaart komen daar niet bij in de buurt..
De website van SolidWorks zelf is heel wat coulanter maar let wel:  deze geeft de minimale systeem-eisen weer...
Jouw videokaart staat overigens niet in de lijst bij Solidworks... :icon_eek1: :icon_rolleyes:

nielswijn

Specificaties van Hogeschool rotterdam.
Onderdeel

Minimale specificatie
8 GB RAM
Intel i5 (quad core)
bijvoorkeur 7e of 8ste generatie
aparte grafische kaart met minimaal 1GB werkgeheugen
(bij voorkeur nvidia)
256GB SSD of groter
15 inch met full HD resolutie
(1920 x 1080 px)
Windows 10

Aangeraden specificatie
Meer dan 16 GB RAM
Intel i5 of i7 (quad core)
bijvoorkeur 7e of 8ste generatie
quadro grafische kaart met minimaal 1GB werkgeheugen
256GB SSD of groter
15 inch met full HD resolutie
(1920 x 1080 px)
Windows 10

nielswijn

en zo werd de laptop geadverteerd:
15,6 inch Full-HD touchscreen
Intel® Core™ i7-8550U processor
16 GB werkgeheugen | 512 GB SSD
Dual-band WiFi (802.11a/b/g/n/ac)
NVIDIA® GeForce® GTX 1050 - 4 GB

Reinier

Duidelijk, op basis daarvan mag je eigenlijk geen prestatie-problemen verwachten..

Overigens is er uiteraard wel een verschil in belasting tussen de div. toepassingen...
Het ene programma / toepassing leunt voornamelijk op de processor en een ruime hoeveelheid werkgeheugen terwijl het andere gebaat is bij een snelle videokaart met veel Vramm of uiteraard een combinatie van beiden.
Bij gebruik van Solidworks is het duidelijk de eerste combinatie i.v.m. renderen van projecten en zijn de video-prestaties van minder belang.

Minecraft vereist een GTX 7xx serie of AMD R2xx videokaart.
Aangezien de GTX 1050 ongeveer 30% beter presteert als een GTX 760 mag ook dat geen probleem zijn hoewel een mobiele versie van de 1050 uiteraard wel minder presteert dan een desktop-uitvoering.
De standaard geheugenconfiguratie voor een GTX 1050 is 2 Gb, er is ook een 3 Gb uitvoering en de 1050 Ti heeft 4 Gb.
Die Ti-vermelding mis ik in jouw info dus ik vermoed dat het om een standaard 2 Gb versie gaat die daarnaast nog gebruik maakt van 2 Gb "shared memory" wat van je 16 Gb ramm wordt gereserveerd.

Daarnaast vereist Minecraft versie 8 van Java...

Om te beginnen zou ik dus eerst handmatig Windows Update starten en dit net zolang herhalen totdat er geen updates meer gevonden worden.
Controleer daarnaast of Java is geïnstalleerd en of het de juiste versie is ( min. v8 dus ).
Controleer ook de driver-versie van de videokaart, de laatste driver voor de 1050 is deze, van 27 aug. j.l.

Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om alleen het kale stuurprogramma te installeren ( dus zonder PhysX, Geforce Experience en 3D Vision ) omdat die "extra's" soms problemen veroorzaken maar dat is een kwestie van proberen.
Gebruik voor het verwijderen van de oude driver het programmaatje DDU in "veilige modus".

Laat maar horen wat je resultaat is...succes  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk