Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Nieuwe PC bouwen

Gestart door rgeuskens, zaterdag 04 augustus 2018, 20:10:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rgeuskens

Mijn oma wil graag een nieuwe pc kopen, en ik heb aangeboden haar te helpen. Ik heb zelf al een pc gebouwd, en wilde dat ook graag doen voor haar. Ik weet wel wat over computers, maar wil graag toch nog wat professioneel advies. Ik heb zelf over de hardware na zitten denken en heb uiteindelijk gekozen voor:

- Ryzen 5 2600 (van moederborden heb ik niet heel veel verstand, dus advies zou welkom zijn). Ik heb voor deze gekozen omdat het een goeie cpu is voor dagelijks gebruik, maar mijn oma vind het nog altijd leuk om photoshop en dat soort dingen te doen, dus dit zorgt ervoor dat het iets sneller gaat (correct me if i'm wrong).
- 8GB DDR4 2400MHz.
- 550 watt PSU Plus Bronze (het liefste een met kabels die je eraan vast kan maken, en die niet al vast zitten). Hiermee heb je altijd genoeg stroom en later ook nog ruimte voor uitbereiding.
- GT 1030, zodat ze ook een 4K beeldscherm aankan, omdat ze die later ook wil nemen (als het een betere GPU moet zijn hoor ik het graag).
- Ik heb nog geen idee wat ik voor de case wil. Het moet er eentje zijn met open ruimte, genoeg plaats zodat mijn oma hem zelf schoon kan maken (dat doet ze nu ook met haar oude pc), genoeg plaats voor cable management in de achterkant en plaats voor een cd lezer/ brander.

Als ik nog wat gemist heb, laat het me weten.

Alvast bedankt voor de reacties!
Roy

John

Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd!!!

rgeuskens


Reinier

#3
Zou eens naar deze setup kijken.....

Zit wel een gtx 1060 in maar daar heb je meer aan als aan een 1030 want dat is echt een budget instap-kaart...
Die presteert nauwelijks beter als een geïntegreerde video-chip en daarom, naar mijn mening, een zinloze uitgave.

Bij de Ryzen 5 2600 heb je ook sneller geheugen nodig dan DDR4 2400 MT/s, de AMD's hebben erg veel profijt van snel geheugen.
In de gelinkte setup wordt dan ook geheugen gebruikt dat op 3 Ghz draait i.p.v. 2,4.

Je kunt de voeding in de setup nog vervangen voor een volledig modulair type zodat je geen overbodige bekabeling in de kast hebt rondhangen maar daarvoor moet je wel meer geld
uitgeven en de keuze is beperkt tot deze EVGA.
Tenzij je een hoger vermogen aanhoudt dan de 450 Watt die ik heb geselecteerd, dan zou ik bijv. voor deze Seasonic kiezen, 520 Watt en volledig modulair.
Die draait mijn systeem met een Core i7 6700K en een GTX 960 met 16 Gb ram probleemloos.

Behuizing in gelinkte setup is prima, strak, geen overbodige fratsen en voldoende ruimte voor de gelinkte setup.
Er zit echter maar 1 fan in de kast bij aanschaf, wellicht is het slim om er 1 fan bij te zetten voor een betere luchtstroom...

Uiteindelijk verwacht ik dat je rond de € 700 - 750 uitkomt maar dan heb je wel een knap systeem voor huis-, tuin- en keukengebruik, photoshop en recente games. :icon_good:

rgeuskens

Zou een GTX 1050, 1050 TI ook niet genoeg zijn? Het is niet dat ze echt games, op solitaire na dan, gaat spelen, en ik neem aan dat je met een 1050/ 1050 TI ook wel een heel eind komt?

Reinier

Is ook een optie, zeker als er geen zware games mee gespeeld worden....
Deze benchmark toont een verschil van rond de 30% t.o.v. de 1030, da's best behoorlijk...

Voordeel van de 1050 Ti is ook dat je geen zware voeding nodig hebt, de eerder gelinkte EVGA is daar meer als voldoende voor, de 1050 Ti heeft een TDP van 75 Watt en kan dus volledig vanuit het PCI-e slot gevoed worden, dus je hoeft geen extra voeding op de kaart aan te sluiten.

Daarnaast kost een 1050 Ti rond de € 190 terwijl een 1060 3Gb rond de € 225 zit....
Scheelt niet echt veel maar alle kleine beetjes helpen als de extra's van de 1060 toch nooit gebruikt gaan worden.

rgeuskens

Dankjewel voor alle hulp :icon_good:
Nu gaat het me zekers lukken om iets moois in mekaar te zetten!

rgeuskens

Nog een dingetje. In de lijst die je gestuurd hebt, staat een 3000MHz Ram stick, en een Ryzen 5 1600. Je zei ook dat de Ryzen 5 2600 snellere ram nodig heeft. Kan ik met een 3000MHz Ram stick niet gewoon een Ryzen 5 2600 kopen? of moet ik dan ook een ander moederbord hebben?

Reinier

De Ryzen 5 2600 ondersteunt 3 Ghz geheugen-snelheid zoals op deze supportpagina van AMD te lezen is.

Type moederbord verschilt niet, je kunt het bord aanhouden wat in die gelinkte setup staat of, uiteraard als je dat wilt, een ander merk / type kiezen zolang het maar een AM4 socket heeft.
Mijn voorkeur wat merken moederborden betreft is Asus, Gigabyte en ASRock...
MSI, hoewel veel verkocht, wil ik zelf voor geen goud in mijn systeem maar dat is iets persoonlijks, o.a. gebaseerd op topics van mensen met pc-problemen waar ik vaak zie dat er zo'n MSI-bord in zit.
Dit wil niet zeggen dat het bord het probleem veroorzaakt maar ik krijg er altijd het onbehaagelijke gevoel bij dat die MSI-borden nèt niet af zijn ( veel BIOS-updates o.a. ).
En precies dat laatste is iets waar 99% na aanschaf en installatie nooit meer naar kijkt totdat er problemen ontstaan....

SMF spam blocked by CleanTalk