Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

wi fi versterker telfort (wi fi analyzer app)

Gestart door Kees, dinsdag 10 april 2018, 11:55:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kees

Hallo,

Sinds kort heb ik wi fi versterker van telfort en deze heb ik in de buurt van de modem geplaats om met de kabel te verbinden. (op de kast bij de tv in de woonkamer, modem zit andere kant van de kamer maar beide apparaten zitten midden in de kamer, ene aan de andere kant, andere aan de andere kant)

Nu met wi fi analyzer app is mij opgevallen dat de modem wi fi signaal in de buurt van -70dB komt, soms wel -80dB. De wi fi versterker daartegen komt niet eens in de buurt. Meestal blijft het tot -50dB, hoe kan dit? (Ik ben wel in dezelfde kamer als waar de apparaten staan, tussenin zeg maar)

Ik heb trouwens hierna het modem wi fi signaal (wireless van modem) uitgeschakeld, want ik dacht dat het storend is tussen 2 wi fi signalen maar er is niks veel veranderd. Modem wireless staat nu nog wel uit, vind niet nodig maar wel vervelend dat wi fi versterker zwakker signaal uitzend dan de modem wireless.

Met speedtest krijg ik wel voldoende mbps binnen bij mijn pc, in andere kamer (39mbps down, 24mbps up, wi fi pc)
Ik heb telfort 100mbps down and up weet ik niet meer precies

Reinier

Ik hoop dat je begrijpt dat WiFi nooit zo snel is en zal zijn als een bekabelde verbinding...?
Anders gezegd: bij een internet-abbo van 100 Mbit synchroon ( up & down 100 Mbit ) zul je dat dus in de verste verte niet halen.
Daarnaast ben je afhankelijk van de WiFi-adapter in je pc of laptop.
Het verschilt per adapter of deze WiFi b/g/n ondersteunt ( tot 300 Mbs ) of WiFi ac ( 1600 Mbps ) => Dit zijn de theoretische max. doorvoersnelheden.
De daadwerkelijke snelheid ligt veel lager.

Meer en uitgebreide info op deze pagina.
Een bekabelde verbinding is, zeker met een desktop-pc, altijd aan te raden boven een WiFi-verbinding, desnoods via Powerline-adapters als een kabel aanleggen een probleem is.

Kees

#2
Ik begrijp natuurlijk wel dat draadloos nooit zijn maximum snelheid haalt tov bekabeld pc. Bij mijn andere pc die met kabel verbonden is haal ik de snelheid 101mbps  :ohyeah:

Waar het om gaat is waarom ik in de kamer de wi fi signaal van de modem in de analyzer app (samsung android) op -70 tot -80dB zie en van de wi fi versterker signaal, ook in dezelfde kamer op, -50dB zie staan, en soms op -40dB :icon_confused: (deze wi fi versterker is met modem verbonden via kabel, lampjes branden blauw)

lijkt me vreemd dat de wi fi versterker zo een zwak signaal uitzend... :icon_o_O:


bedankt voor de link, ik zal ze doornemen  :icon_good:

ps: de kabel van de modem naar wi fi versterker is Cat6a met goede afscherming

Kees

#3
Oh, dat adapter informatie is ook zeker nuttig. Ik heb hier een hele oude maar nog goed werkende adapter van Sitecom van jaren 90  :yay: (sitecom router gekocht met adapter in, router gebruik ik niet meer, wel de adapter)

Ik overweeg nu om misschien nieuwe adapter kopen, nog betere signaal denk ik. Maar dat is niet het onderwerp van dit topic  :BeerChug:

Reinier

Kan best zijn dat die adapter alleen WiFi b/g ondersteunt, dat was destijds zo'n beetje de max. snelheid.
Dat is dan 54 Mbs max. dus als je dan 39 Mb downstream haalt mag je niks klagen.
Zou eens kijken voor een dual-band WiFi-adapter, iets als deze bijv., die heb ik zelf voor test-doeleinden en die gaat als een speer hoewel het maar een 300 Mbs stick is.

Hier een overzicht van dual-band WiFi-adapters.... zelf ben ik van mening dat die micro-usb dingen niet echt top zijn, immers: hoe kleiner, hoe minder ruimte voor goede en meerdere antennes.
Daarom liever een forse stick of een PCI-kaart met meerdere externe antennes..

Kees

#5
Bedankt voor de overzicht van wi fi adapters, ik ga zeker overwegen om een nieuwe aan te schaffen, een grote stick. Draadloos wi fi card vind ik ook wel fijn maar is veel werk denk ik

En mijn excuses voor de fout in de bericht van de topic start. De modem wi fi signaal zit tussen -40db en -30dB

en wi fi versterker zit toch beetje in de buurt -50dB

Zie de foto

Modem wi fi signaal heb ik dus weer aangedaan om te laten zien wat ik bedoelde met mijn bericht. Waarom is het wi fi versterker zwakker dan modem wi fi signaal? (ik heb ze trouwens beide op 13 gezet maar ook toen wi fi versterker niet op 13 stond, beide op verschillende kanalen dus, signaal van wi fi versterker was toch zwakker)

Hoe dichterbij de nul, hoe beter toch?

Reinier

#6
Inderdaad, hoe lager het aantal dB's, hoe sterker.
Het verschil in signaalsterkte kan o.a. veroorzaakt worden door het vermogen van de aanwezige WiFi-chip in modem en versterker..
Die in de versterker zal wellicht een lager zendvermogen hebben als die in de modem/router aangezien de versterker normaliter een kleiner gebied hoeft te dekken.
Ook de kwaliteit van het aantal antennes en de plaatsing daarvan binnen de behuizing kunnen een rol spelen.

Dit kun je alleen 1 op 1 vergelijken als de specificaties van beide gelijk zijn...
Je kunt met het programmaatje HeatMapper  een soort thermisch overzicht maken hoe de dekking van de verschillende apparaten is, dan zie je het snel genoeg.
Eerst de WiFi op de modem/router uit, dan een scan maken, daarna versterker uit en WiFi op de modem/router aan en weer een scan maken.
Dan wordt wel duidelijk wat het verschil in dekking is, ik zou een verschil van zo'n 20 - 25% schatten op basis van je eerdere screenshot.

Kees

Bedankt Reinier voor het uitleggen en delen van links  :bedankt: :icon_good:

Ik kan weer verder  :yay:

SMF spam blocked by CleanTalk