Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

C schijf en D schijf

Gestart door Willytje65, donderdag 15 maart 2018, 10:55:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willytje65

Ik weet niet zo veel af van computers, maar wil toch eens graag het volgende weten, ook omdat ik als oudere toch graag iets bijleer.
Mijn pc heeft een;  Acer (C) schijf, waar nagenoeg alles op staat; 241 Gb van 455 Gb beschikbaar,
maar ook een;      Data (D) schijf, waar nagenoeg niets op staat; 455 Gb van 456 Gb beschikbaar, er staat daar een mapje in FF output, waar ikzelf niet weet hoe het daar terecht komt, met twee foto's en twee heel korte filmpjes (heb ik wel elders staan op mijn pc)
mijn vraag: waarom dient die data D schijf eigenlijk, alles gaat automatisch naar C schijf ??
mijn pc is een Windows 10

derkdejong

die tweede schijf is doorgaans bedoeld voor opslag van data, zodat je de 1e schijf uitsluitend zou kunnen houden voor systeem en applicaties.
windows zet echter standaard alles (in vaaklange paden) op de c: schijf, en die lijkt me op zich groot genoeg, maar om spul makkelijk terug te kunnen vinden en in bijzonder voor backuppen van data en systeem is het gebruik van twee schijven handig.
nuttig leesvoer: https://www.schoonepc.nl/instal/persoonlijke_mappen_en_bestanden_verplaatsen.html 

Hans

Je D schijf kan je gebruiken voor data die je graag wilt bewaren, bijvoorbeeld foto's video's of muziek, stel je voor dat je Windows opnieuw wilt installeren dan ben je alles wat op je C schijf staat kwijt omdat die gewist word tijdens het opnieuw installeren van Windows, echter wat op je D schijf staat blijft er dan gewoon op staan.

Veng

Ik zou in jouw geval de map "Gebruikers" welke op de c:-schijf staat klakkeloos kopieren naar de d:-schijf. Je kopieeerd dan wel heel veel overbodige zaken mee, maar je hebt dan ten minste een back-up van je files, mocht er iets mis gaan.

Alternatief is iemand vragen die met computer overweg kan om jouw laptop netjes in te richten (kost wel een paar uurtjes):
Mijn voorkeur zou zijn:
- Data op d:-schijf
- Back-up van je OS op d:-schijf
- Back-up van zowel OS als data op aparte externe drive
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Reinier

Overigens maak ik uit je beschrijving op dat het in jouw laptop gaat om 1 fysieke HDD van 1 Tb die in 2 partities ( C & D ) van elk 500 Gb is opgedeeld.
Dit houdt ook in dat, als de schijf om wat voor reden ook, defect raakt, je vrijwel zeker alles kwijt bent, van zowel de C als de D-partitie omdat deze op dezelfde fysieke schijf staan.

Veng

@Reinier: Helemaal mee eens. Gezien het een laptop is van een gewone gebruiker zal er wel geen extra hd in zitten. De eerste dreiging leek mij de data, vandaar het advies om die veilig te stellen. Direct daarna zouden er echter andere acties noodzakelijk zijn.
Bv. ook even de beveiliging controleren. Zelf zou ik Windows defender, zo dit de VS is, in deze tijd onvoldoende vinden.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Willytje65

het is geen laptop maar een desktop, maar ik denk dat dat niets uit maakt
even nagekeken  en op de beschrijving staat inderdaad 1TB, die dus waarschijnlijk in twee gedeeld is, dus als ik het goed begrijp, maakt het toch niet zoveel uit wat ik van data op D zet , gaat iets mis ben ik toch alles kwijt.
Ik heb ook nog 1,5 Tb externe harde schijf, waar ik regelmatig een back up van mijn foto's op zet

bedankt voor de vele raad allemaal,

Veng

Citaat van: Willytje65 op vrijdag 16 maart 2018, 11:15:34
dus als ik het goed begrijp, maakt het toch niet zoveel uit wat ik van data op D zet , gaat iets mis ben ik toch alles kwijt.
Ik heb ook nog 1,5 Tb externe harde schijf, waar ik regelmatig een back up van mijn foto's op zet

bedankt voor de vele raad allemaal,
Dan heb je in elk geval een back-up.
Toch heeft het voordelen om al je data op d:-op te slaan. Dat maakt het backuppen in elk geval gemakkelijker. Ik neem aan dat je ook nog andere files hebt dan alleen foto's.
Je zou een gratis programma kunnen installeren om ook een back-up van je OS (image)  te maken en en op d: te zetten.
Je weet niet hoe gelukkig je met zo'n "image" zult zijn als er iets danig fout loop in windows. Iets dat toch regelmatig gebeurt.
Zelf gebruik ik :https://www.macrium.com/reflectfree maar Aomei is ook blijkbaar goed https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
Mocht je dit gaan gebruiken vergeet dan niet om een opstartmedium te maken. Dat heb je nodig als je een image terug wilt zetten.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

lucas

Bij een HD crash Ben je alles kwijt. Maar als Windows opnieuw geïnstalleerd moet worden blijft je data op d behouden op C niet  :eusa_naughty:

Veng

Citaat van: lucas op vrijdag 16 maart 2018, 13:47:14
Bij een HD crash Ben je alles kwijt.  :eusa_naughty:
Klopt. Vandaar ook dat alles van d:, dus ook de image, gebackuped moet worden.
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

lucas

Heb niet de indruk dat TS met een image etc wil werken als Back-up. Vandaar dat die zegt dat verplaatsen naar d dus geen nut heeft. Want dan gaat Windows er opnieuw op en zijn Back-up data kopieerd hij terug van een andere schijf waar hij alles op heeft staan wat hij wil bewaren.

In dit licht is het alsnog beter de data te verplaatsen naar d. Als zijn Windows het begeeft kan er zondermeer Windows geïnstalleerd worden en de data op d blijft mooi intact dat is het enige voordeel meer niet.

Bij een nieuwe HD twee partities C en D maken Windows op C en data vanaf zijn Back-up schijf terug kopiëren naar d.

Heb de indruk dat TS het graag zo wil zo niet horen we dit wel.

SMF spam blocked by CleanTalk