Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

PC start niet meer normaal op en maakt veel geluid

Gestart door Explorer, vrijdag 02 maart 2018, 19:54:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Explorer

Hallo,

Allereerst vriendelijk bedankt aan iedereen die dit leest en probeert te helpen aan een oplossing.

Sinds vandaag start mijn computer niet meer goed op. Alleen in Veilige modus is het nog goed. Als ik hem normaal opstart, komt het tot ergens bij het aanmeldingscherm en crasht dan onder de code DPC_WATCHDOG_VIOLATION.

Het probleem is echter niet alleen bovenstaande. Sinds een aantal weken maakt mijn computer heel veel geluid bij wat veeleisende games. Games die ik altijd zonder enig probleem heb gespeeld. Ze gaan nog net zo snel, maar iets maakt heel veel geluid en maakt steeds meer geluid hoe langer ik de game speel. Daardoor is zelfs mijn voeding stuk gegaan, die ik inmiddels heb vervangen, maar het geluid is er nog steeds. Ook heb ik mijn HDD leeg gemaakt en opnieuw Windows 10 geïnstalleerd, zonder resultaat.
Ook heb ik de 'app' van NVIDIA geïnstalleerd waardoor ik de laatste versie drivers zou moeten hebben.
Nu, een paar weken later, met nog steeds het probleem van het geluid waardoor ik geen grote games meer speel, crasht die dus opeens terwijl ik alleen YouTube aan had.

Ik weet niet precies wat voor info handig is om hier te posten, maar lezend vanuit andere posts plak ik hierbij de volgende info:
==================================================================
DxDiag (ZIE OOK BIJLAGE VOOR MEER INFO):
System Information
------------------
      Time of this report: 3/2/2018, 19:00:54
             Machine name: DESKTOP-VO84AJM
               Machine Id: {5AFDB5D4-BC2F-4CA8-81BD-FEBEC8613B3B}
         Operating System: Windows 10 Home 64-bit (10.0, Build 16299) (16299.rs3_release.170928-1534)
                 Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
      System Manufacturer: MEDIONPC
             System Model: MS-7728
                     BIOS: BIOS Date: 08/15/11 19:04:38 Ver: 04.06.04
                Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz (8 CPUs), ~3.4GHz
                   Memory: 8192MB RAM
      Available OS Memory: 8174MB RAM
                Page File: 1942MB used, 7511MB available
              Windows Dir: C:\WINDOWS
          DirectX Version: DirectX 12
      DX Setup Parameters: Not found
         User DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
       System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
          DWM DPI Scaling: Disabled
                 Miracast: Not Available
Microsoft Graphics Hybrid: Not Supported
           DxDiag Version: 10.00.16299.0015 64bit Unicode

====================================================================

WhoCrashed:
System Information (local)
--------------------------------------------------------------------------------
Computer name: DESKTOP-VO84AJM
Windows version: Windows 10 , 10.0, build: 16299
Windows dir: C:\WINDOWS
Hardware: MS-7728, MEDIONPC
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz Intel586, level: 6
8 logical processors, active mask: 255
RAM: 8570667008 bytes total
--------------------------------------------------------------------------------
Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------
Crash dumps are enabled on your computer.
Crash dump directories:
C:\WINDOWS
C:\WINDOWS\Minidump
On Fri 2-3-2018 15:56:51 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (0xFFFFF80CEEB0C5F5)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF80CEEB0C5F5, 0xFFFF8A8743DD8BF0, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 359.46
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 359.46
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 359.46 , NVIDIA Corporation).
Google query: nvlddmkm.sys NVIDIA Corporation SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

The following dump files were found but could not be read. These files may be corrupt:
C:\WINDOWS\Minidump\030218-31546-01.dmp
--------------------------------------------------------------------------------
Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------
2 crash dumps have been found and analyzed. Only 1 are included in this report. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:

nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 359.46 , NVIDIA Corporation)

If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination with the errors that have been reported for these drivers. Include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions on the web by users who have been experiencing similar problems.

==================================================================

Als er meer info nodig is, zal ik die proberen te verschaffen.

Alvast bedankt,

Eddy.



Reinier

DPC_WATCHDOG_VIOLATION los je op deze manier op als het goed is.

Heb je na de her-installatie van Win10 ook de moederbord-drivers geïnstalleerd..?
Heb je de pc al eens gecontroleerd op stof en de fans, met name van de processor en videokaart, al eens schoongemaakt..?
Pc is al een aantal jaartjes oud want er zit een 2e generatie Core i7 op...de BIOS van het bord is ook al bijna 10 jaar oud.
Bij Medion controleren of er een nieuwere BIOS voor deze pc is kan ook nog wel eens de oplossing zijn voor vreemde problemen.

Verder veroorzaakt de driver van Nvidia voor problemen, veel duidelijker kan het log van WhoCrashed niet zijn.

Begin bij het begin:
moederbord drivers ( chipset etc ) eerst controleren en eventueel installeren.
Daarna BIOS controleren en als laatste zoeken naar een oudere Nvidia-driver.

Installeer alleen de driver, dus niet PhysX en Gefroce Experience.
Daarvoor moet je kiezen voor Aangepaste installatie, dan kun je de onderdelen selecteren.
Kies je voor Xpress-installatie dan wordt de hele zooi geïnstallleerd.

De huidige driver verwijder je met DDU.

Explorer

Hoi Reinier, bedankt voor het antwoorden.

Ik had de pc vrijgemaakt van stof (voor zover mogelijk met een föhn :-P ) toen die zoveel meer geluid ging maken bij gamen. Al die jaren was dat niet gedaan, dus was behoorlijk stoffig...
Het maakte echter niet uit.

Ik heb niet heel verstand van drivers en BIOS moet ik zeggen.

Die oplossing voor DPC_WATCHDOG_VIOLATION heb ik al gezien, maar de Standard SATA AHCI Controller is niet Compatible... Gaat het dan wel echt goed?

Moederbord-drivers heb ik verder niks mee gedaan na de herinstallering. Zelfde geldt voor de BIOS.
Kan het echt zijn dat een oudere driver van NVIDIA een oplossing is? Want toen het probleem ontstond van het vele lawaai (grafische kaart?) waardoor de voeding het niet meer aankon, had ik niks met de computer gedaan; geen nieuwe driver geïnstalleerd en nog geen herinstallering van Win10 gedaan.

P.s. Ik weet niet welke drivers er allemaal onder de moederbord drivers vallen en waar ik die kan updaten, evenals BIOS...  :icon_help1:

Reinier

Kan zijn dat de hardware van deze pc dusdanig verouderd is dat er geen ondersteuning voor  Win10 is, dan ben je snel klaar natuurlijk.
De oplossing is dan om Win7 te gaan draaien.

Het betreft een Medion pc dus downloads voor het moederbord ( LAN, Audio, chipset etc ) vindt je bij Medion op deze pagina.
Let op dat je de juiste download, de 64 bits versies dus..
Voor Win10 zullen die er waarschijnlijk niet zijn gezien de leeftijd van de pc maar pak dan de Win8 / 8.1 drivers of die voor Win7 als er geen nieuwere drivers zijn.

Zet de drivers "uitgepakt" op een usbstick, dan kun je ze zo installeren indien nodig.

BIOS-update voor dit moederbord bij Medion op deze pagina.
Volg de aanwijzingen en als je het niet aan durft, vraag iemand met pc-ervaring dit voor je te doen.
Als het fout gaat loop je grote kans dat je het moederbord ermee om zeep helpt maar als je de aanwijzingen juist uitvoert is het risico minimaal.

Het lawaai kan te wijten zijn aan een defect of versleten lager van de ventilator van de videokaart.
Soms helpt een druppeltje naaimachine-olie in het lager ( onder de sticker in het midden van de fan ) maar dat is meestal maar tijdelijk.
Dan zul je de fan of de videokaart moeten vervangen.

Overigens is het lang niet altijd zo dat er geen nieuwe drivers zijn voor bepaalde chips op het moederbord.
Bedrijven als Medion ( tegenwoordig eigendom van Lenovo ) maar ook HP, Acer etc. houden drivers op hun support-pagina's meestal maar een paar jaar bij, daarna wordt er vaak niet meer naar om gekeken.

Zet daarom eens een Speccy-link naar het hardware-overzicht van de pc in je volgende bericht..?
Dat werkt als volgt:

Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Speccy-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht. Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.





Explorer

"grote kans dat ik er mijn moederbord mee om zeep help" :-O Ik weet niet of ik dat aandurf (en heb verder niemand die me kan helpen).

Wat ik i.i.g. wel ga doen is een perslucht-spuitbus kopen om de fan beter proberen schoon te maken. Hopelijk werkt dat.

Speccy kende ik niet, maar die ga ik zeker vaker gebruiken, met name voor temperaturen. Hierbij de link waar je om vroeg: http://speccy.piriform.com/results/5bEBoDYeytNemvsBzXAinrJ .
Gisteren even zo'n game gestart waarbij de computer meer herrie maakt en warmer wordt (steeds meer en meer naarmate de game aanstaat) en toen werd ie al 72 graden (CPU). Hij zou nog wel hoger zijn gegaan als ik niet was gestopt.

P.s. De computer start nu niet meer in Veilige Modus op, maar wel (zonder dat ik iets heb gedaan) in gereduceerde graphics, met een vreemde resolutie die ik niet kan aanpassen naar een setting wat ik gewend ben.

Reinier

#5
De druk in zo'n spuitbus is vaak te laag dus beetje zonde van het geld, je hebt echt een compressor nodig voor dat soort dingen.

Over het algemeen staan de wat oudere Medion-pc's niet goed bekend om hun koel-mogelijkheden, in de meeste gevallen zit er maar 1 kastventilator in en dat is echt te weinig, je hebt er minimaal 2 nodig voor een enigszins afdoende luchtstroom in de kast.

Wat heb je tot nu toe met het advies gedaan..?

Heb je de huidige display-driver verwijderd met DDU zoals ik eerder aangaf..?
Zo niet, doe dat alsnog en download dan de nieuwste driver maar kies voor "Aangepaste Installatie" en niet voor Express.
Dan kun je daarna kiezen wat je wilt installeren.
Haal alle vinkjes weg behalve bij de driver / stuurprogramma.
Daarna herstarten en kijk of je de instellingen weer kunt aanpassen want volgens het Speccy-rapport draait je scherm op dit moment op de  Microsoft Basic Display Driver hetgeen zou inhouden dat de grafische kaart niet herkend wordt of er geen stuurprogramma is geïnstalleerd.
Het kan uiteraard ook zijn dat je videokaart op het punt staat te overlijden of reeds overleden is.

Wat de temperatuur betreft: waar heb je het dan over..?
Systeem-temp, die van de processor of de videokaart..?
Als je zelf nooit iets aan de pc hebt gedaan zit er een standaard Intel-koeler op de processor en die zijn zo wie zo niet geschikt om ermee te gamen, die dingen koelen te weinig.

Win 10 in veilige modus opstarten doe je op deze manier.

Lees ook even je PM. :icon_good:

Explorer

Hoi Reinier,

Ik heb de laatste dagen steeds willen reageren, maar ik heb momenteel een erg druk leven... Maar het probleem wil ik erg graag oplossen.

Dat van de Microsoft Basic Display Driver was mij niet opgevallen.
Ik heb je advies opgevolgd van DDU betreft de driver voor de grafische kaart van Medion (win 7, 64bit). Ik probeerde het eerst zonder DDU, maar toen bleef het stuurprogramma met een uitroepteken staan in Apparaatbeheer bij Beeldschermadapters.
Nadat ik de driver van Medion heb geïnstalleerd en na de reboot, is de uitroepteken echter weer terug  :icon_confused:

Is de grafische kaart kapot?

De temperatuur die zo omhoog blijft gaan is van de CPU, incl. alle 4 de Cores. Nu gingen ze naar de 70 graden C., maar ik weet bijna zeker dat die ook wel hoger is gegaan met andere games. Dat wilde ik nu alleen niet doen vanwege een test.

Omdat het waarschijnlijk iets met de graf.kaart c.q. driver(s) daarvan te maken heeft, ben ik maar niet aan de BIOS-driver gekomen.

P.s. De computer moet toch gewoon Windows 10 kunnen draaien?

Reinier

Jazeker, het systeem moet probleemloos Win10 kunnen draaien.
Er is echter enige tijd geleden een update van Win10 geweest die bij veel gebruikers de resolutie van het scherm heeft vernaggeld...

Je kunt een opstartbare usbstick maken met daarop de Win10 installatiebestanden, de pc daar van opstarten en vervolgens een herstel-optie uitvoeren ( opnieuw instellen , herstellen, systeemherstel starten etc ).
Een overzicht van de herstel-opties in Win10 op deze pagina.
Let erop dat er bij een aantal opties sprake is van data-verlies dus het is zaak dat je eerst backups maakt voor je hiermee aan de slag gaat !

SMF spam blocked by CleanTalk