Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hardware

Gestart door Kees, donderdag 15 februari 2018, 18:39:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank

Citaat van: Reinier op zaterdag 17 februari 2018, 13:43:25
Inderdaad...wat die Maxtor-schijven aangaat, 100% mee eens, 9 defect in 1,5 jaar...drama-schijven waren dat.

Mijn god wat heb ik daar een ellende mee gehad...Maxtor, ongelofelijk wat een rotzooi was dat zeg.
Op een gegeven moment kon ik aan de serienummers zien hoe lang ze mee zouden gaan :-)

Reinier

Hi,hi...kreeg een nieuwe binnen die binnen een week de geest gaf, toen was ik klaar mee, heb nooit meer een Maxtor gekocht. :zwaai:
Hoe vaak ik destijds Windows niet opnieuw heb moeten installeren... :icon_mad: :icon_evil:
Als ik aan die tijd terugdenk krijg ik acuut laast van hartritme-stoormissen.... :schater:

Kees

Oke ik kan hier verder niks meer doen.

Ik vraag me alleen af welke geluiddeming hier bij deze harde schijf past maar ook vraag ik me af of er enige mate van geluidverschil (demping) in zit?

Wat is de gemiddelde levensduur van een harde schijf? We gaan ervan uit dat ik de pc elke dag gebruikt, 3 a 7 uur per dag.

Reinier

Gemiddelde levensduur is vooraf niet in te schatten, dat is afhankelijk van verschillende factoren:
* hoe vaak de schijf opstart ( uit standby komt dus, dat is o.a. afhankelijk van je energiebeheer-instellingen )
* Hoeveel lees- en schrijfacties er worden uitgevoerd
* Productie-proces
* Temp. in je behuizing etc.
Bij "normaal" gebruik moet een schijf langer meegaan dan de garantie-termijn...ik heb hier schijven van 10 jaar oud die nog steeds naar behoren werken, zowel 5400 als 7200 Rpm modellen.

Kees

#19
Hallo

Omdat de pc blijft zoemen heb ik besloten om de pckast te openen tijdens het aan staan van de computer.

Wat mij opviel is dat deze meteen stil was. Er was geen zoemend geluid meer.

wat mij ook opgevallen is dat er achter het moederbord fell licht brand

en dat de radeon videokaart ventilators om de paar seconden stil staat om daarna paar seconden weer te ventileren?  Wat is dit eigenlijk?

(radeon videokaart heeft alleen hdmi, dvi en displayport aansluiting)

ik heb fotos van gemaakt
ene foto is waar je ziet dat de ventilators niet draaien
andere foto is het felle licht achter de moederbord

Reinier

#20
Kan zijn dat 1 van de zij-panelen van de behuizing resoneert of dat er een kabel tegen de binnenkant van een paneel hangt die zorgt voor een trilling.
Die verlichting die je ziet zit niet achter je moederbord maar erop.
Het is waarschijnlijk RGB LED-verlichting die je met bijbehorende software van de moederbord-fabrikant kunt aansturen ( aan / uit, kleurinstelling etc ).
Waarschijnlijk is er een optie in de BIOS / UEFI om die onzin-led's uit te zetten.

Wat de fans van de videokaart betreft: die worden aangestuurd door de videodriver.
De instellingen daarvan vindt je in het configuratie-menu van de videokaart rechts onder in de taakbalk bij de klok of onder "Instellingen" bij Win 10.

Gerrit

de normale gebruiker.......de ervaren doen in D.O.S. de diskutility en laten de schijf een lager toerental draaien , weet nog wel de rage van 10.000 raptor schijven pffffffff
nu heb je gelukkig de 5400 schijven de zg green als een zonnetje.
maar mis nog altijd de bigfoot :kwijl: :kwijl: :kwijl:

Kees

Kabels komen inderdaad tegen de kast aan...ik denk dat het daaraan ligt

wat de videokaart betreft, in de instelling krijg ik niks anders dan alleen 'kopieren' optie te zien. Ik klik erop, in de hardware instelling en verder dan kopieren gaat niet..

Reinier

Om welke videokaart gaat het ( merk & type / Nvidia / AMD )..?

Kees

Core Clock
1212 MHz

Radeon Software Edition
Crimson ReLive

Graphics Chipset
Radeon(TM) RX 460 Graphics

nu toch wel handig dat kopieren in de Radeon instelling en hier plakken. Ik heb hier 2 ventilators. Snap niet waarom Graphics Chipset
Radeon(TM) RX 460 Graphics (via google site) op de afbeelding van die videokaart 1 ventilator laat zien    Via google met radeon rx460graphics hier gekomen 

:icon_confused:

Reinier

Hoe je handmatig de snelheid van de fans op de kaart instelt:

https://www.youtube.com/watch?v=6eXnEh6o0CY

en hier nog 1:

https://www.youtube.com/watch?v=9yEZ0JmARYg

Uitleg met plaatje van de software op deze pagina.

Kees


Reinier


Kees

Hi,

Moet nog even dit vragen

wat is dit in de systeemkast en waar sluit ik hem aan? Ik kam hem zo te zien niet weghalen uit het kast en misschien is dit de kabel die tegen het kast aankomt?


Reinier

Als je dat schakelaartje op de achterzijde bedoelt: 
Dat is een 3-standen schakelaar die de snelheid van de kastventilatoren regelt.
Als je de kastventilatoren echter op je moederbord aansluit ( fan-aansluiting SYS_FAN 1,2 etc ) worden de ventilatoren dus door de moederbord-software ( BIOS / UEFI ) geregeld en heb je die schakelaar helemaal niet nodig.

SMF spam blocked by CleanTalk