Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

hoe WIFI-verbinding beveiligen?

Gestart door kris10e, dinsdag 22 januari 2019, 12:46:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kris10e

Hallo,

Ik heb een WIFI verbinding via een D-Link Dir-615 router die ik van vrienden gekregen heb. Deze verbinding is echter niet beveiligd via een wachtwoord en ze valt ook regelmatig weg, er komt dan de melding "beperkt" te staan bij de verbinding op het scherm "netwerken". Soms helpt het dan om enkele malen opnieuw proberen te verbinden, soms moet ik de router even uit- en terug aanschakelen.
Ik weet niet of beide problemen met elkaar te maken hebben maar ik zou alleszins in de eerste plaats wel mijn verbinding willen beveiligen zodat buitenstaanders er niet zomaar gebruik kunnen van maken. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat moet doen? Alvast bedankt! :icon_help1:

Krista

Reinier

#1
Eerst moet je toegang verkrijgen tot de beheersoftware van de router.
Voer het IP-adres van de router in in de adresbalk van je router ( standaard zou dat 192.168.0.1 moeten zijn ) en druk op Enter.
Je krijgt dan een login-scherm als het goed is.
De standaard gebruikersnaam is admin,  wachtwoordveld moet leeg zijn ( geen wachtwoord dus ).

Als blijkt dat er toch een wachtwoord is ingesteld wat jij niet weet moet je de reset-knop aan de achterkant met een paperclip een paar seconden indrukken en daarna loslaten.
Daarmee herstel je alle instellingen van de router naar fabriekswaarden en zou dat hierboven dus wel moeten werken.

Daarna zoek je de WiFi ( Wireless settings ) instellingen op en stel daar de beveiliging in op WPA2 & AES/PSK.
Gebruik een wachtwoord met hoofd-, en kleine letters i.c.m. een lees- of ander bijzonder teken(s).
Maak een wachtwoord met minimaal 8 - 10 tekens, dan zit je goed.

Handleiding ( Engels ) van deze router vindt je hier.

Ter aanvulling nog dit:

Indien de verbinding de melding "beperkt" laat zien en je dus wel verbinding met de router hebt maar geen internet-toegang, dan is er meestal sprake van een te zwak signaal.
Kortweg, je bent te ver van de router verwijderd waardoor het signaal niet sterk genoeg is om de data te versturen...
Oplossing:  ga dichter bij de router zitten met je laptop / pc of verplaats de router.
Soms kan het ook helpen om het WiFi-kanaal te veranderen, sommige kanalen zijn overbezet door alle netwerken van je buren bijv.
Dat is een kwestie van proberen...

Succes  :icon_good:

kris10e

Helemaal gelukt! Dank je wel voor de info!  :bedankt: :yay:

Reinier

Graag gedaan, veel plezier ermee weer  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk