Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Waarom zijn tussentijds gemaakte back-ups Windows 10 niet zichtbaar? Oplossing?

Gestart door Dolphin55, donderdag 01 april 2021, 04:41:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dolphin55

Waarom zijn de tussentijds gemaakte back-ups Windows 10 niet zichtbaar? Hoe dit op te lossen?

Als ik elke week een back- up maak op een externe harde schijf, zie ik alleen de eerste dag van deze back up en de laatste dag, dus niet de tussentijds gemaakte.

Ze worden niet automatisch gemaakt. Op de dag zelf beslis ik dat.

Ik gebruik de methode zoals hiernaast aangegeven: Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Back-up maken en terugzetten (Windows 7)

Reinier

Een antwoord op jouw vraag moet ik je schuldig blijven om de simpele reden dat ik nooit, maar dan ook echt nooit, de eigen backup-functie van Windows gebruik.
Waarom..?
Omdat ik die niet vertrouw.
In het verleden gebruikte ik daarvoor het betaalde Acronis True Image en tegenwoordig het gratis Macrium Reflect Free.
Behalve het maken van backups kun je met dit programma ook een schijf 1 op 1 kopiëren, dus incl. bootsector, herstel-partitie etc.
Ik zou de backup-optie van Windows dus snel vergeten.

Overigens weet je dat Win 7 al ruim een jaar geen beveiligings-updates meer krijgt ( sind 14 jan 2020 ) en je dus met een pc werkt die niet langer "veilig" is als het gaat om het gebruik van internet en zaken als "internet bankieren"... ???

Dolphin55

Oké, dank hiervoor.

Macrium Reflect Free is nu bezig met de back-up.

Mijn bestanden sloeg ik tot nu toe niet op in C: users\ etc..OneDrive\Documenten, maar op de D schijf; deze nam ik mee bij de tot nu gebruikte back-up methode.

Ik zie in de summary wél staan "Operation 1 of 4" en herken de Acer, als zijnde mijn computer en de Seagate Ext. Harde Schijf. Maar de D schijf zie ik er niet bij staan.

Is het mogelijk om deze ook mee te nemen of moet ik alles van deze schijf in "Documenten" overbrengen?

Reinier

Ik kan van hieruit niet zien wat je gedaan hebt om de backup te maken.
In het totaal overzicht van Macrium kun je aangeven welke partities van de betreffende schijf meegenomen moeten worden..
Daar had je dus een vinkje moeten zetten bij de D-partitie om deze ook mee te nemen.

Is die D-schijf een partitie op dezelfde fysieke schijf als waar C:\ op staat of een aparte fysieke schijf..?

Wellicht is het handig als je een screenshot maakt van Schijfbeheer van Windows en 1 van het totaal overzicht van Macrium en deze plaatst..?

Dolphin55

Nu zie ik dat de D schijf is aangevinkt. Het is geen partitie, maar een aparte fysieke schijf.

Kan ik nu opnieuw een back – up maken?

Zie bijlagen.

Pearl

CiteerNu zie ik dat de D schijf is aangevinkt. Het is geen partitie, maar een aparte fysieke schijf.
Zonder partitie heb je en geen schijfletter en Windows ziet 'm niet.

Maare, de backup tool van Windows is en zeer beperkt en risico vol.

Na jaren Aomei te hebben gebruikt met vaak bsod's gebruik ik nu Disk Master Free naar alle tevredenheid, ik laat elke dag om 12.00 uur een incrementele back-up maken zodat ik altijd een up-to-date back-up van mijn Windows installatie.
Kijk daar eens naar.

Reinier

Ik zou om te beginnen al geen verschillende fysieke schijven in 1 gezamelijke backup opnemen, dat is met het oog op recovery niet slim.
Mijn advies: maak 1 backup van je complete C:\ schijf ( dus alle partities ) en 1 aparte voor die D:\ schijf....
Dan kun je eenvoudig, zonder gedoe, terugzetten wat je wilt als 1 van beide schijven defect raakt.
De schijven hebben beide een andere partitie-stijl: de C:\ is een GPT schijf, de D:\ is een MBR schijf.

Dolphin55


Dolphin55


Reinier

Exact, voor beide schijven een eigen backup, wel zo makkelijk en veilig. :icon_good:

Dolphin55

Mooi!

Ik zie (nog) niet of er ook een systeemkopie is gemaakt.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Een systeemherstelschijf heb ik al.

Reinier

Dat doe je door onder de betreffende schijf op de blauwe link "Image this disc" te klikken.
In het daar op volgende scherm klik je dan alle partities aan van deze schijf en kies een opslag-locatie.
Dat is eigenlijk alles.  :icon_good: :icon_good:

Dolphin55

Vanmiddag dacht ik er goed aan te doen (alvast) een systeemkopie te maken op de "oude manier", achteraf gezien dus overbodig. Dit nam enkele uren in beslag, bijlage A.

Nu ik een systeemkopie met behulp Macrium heb gemaakt, lijkt mij deze kopie overbodig. Alleen kan ik hem niet terugvinden.

In bijlage B de situatie op de Ext Harde Schijf.

Dolphin55


Reinier

Ik kan er even geen wijs uit worden wat WAT is...
Wellicht is het handig dat je even aangeeft welke backup met welk programma is gemaakt..?

SMF spam blocked by CleanTalk