Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Compaq Presario CQ56 van recovery opstarten

Gestart door Nol, dinsdag 13 oktober 2020, 15:14:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nol

Ik heb de laptop van mijn kleindochter hier om die leeg te halen en weer naar nieuw staat te brengen maar het lukt mij niet.
Via start - mijn computer zie ik 3 hardeschijfstations, lokale schijf (C:) en Recovery (D:) en HP_TOOLS (E:)
Volgens de handleiding moet ik bij het opstarten op de ESC knop klikken en dan F11 waarna recovery zou moeten opstarten maar er gebeurd niets en hij start gewoon op.
Iemand raad hoe ik recovery kan opstarten ?

Reinier

Wellicht is het handig als je even vermeld welke Windows-versie er op die laptop staat en ook of deze daarmee geleverd is..?

Stel dat de laptop met Win 8 / 8.1 is geleverd en vervolgens ge-upgrade is naar Win 10, dan zal de recovery Win 8 / 8.1 terug zetten en niet Win 10.
Weet niet of dat de bedoeling is..?

Nol

#2
Er staat de vooraf geïnstalleerde W7 Home Premium op

Reinier

In dat geval zou ik eerst een upgrade naar Win 10 uitvoeren, dat kan nog steeds gratis voor zover mij bekend.
Als deze Win 10 dan geactiveerd is, nogmaals een installatie van Win 10 uitvoeren maar ditmaal geen upgrade maar een nieuwe, schone installatie.

Daarbij kun je de recovery-partitie verwijderen en desgewenst ook de HP Tools partitie, deze zijn immers bedoeld voor Win 7 en die wordt niet meer ondersteund en is dus niet langer veilig.
Gebruik daarvoor 1 van de 2 opties op deze pagina: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Je kiest het beste voor het hulpprogramma ( optie 2 ) en maakt daarmee een usbstick ( 8 Gb ! ) met Win 10 installatiebestanden.
Meer info in de handleiding die je als PDF bestand in deze topic kunt downloaden : https://www.pchelpforum.nl/index.php?topic=1332.0

Succes  :icon_good:

Nol

Het is de bedoeling om hem helemaal leeg te maken want dan gaat die weg naar een stichting die ze gratis weg geeft aan mensen die geen pc of laptop kunnen betalen
Die stichting zet er dan, indien nodig, een ander besturingssysteem op zoals W10 en / of Ubuntu op

Reinier

In dat geval volg je dezelfde procedure maar breek je de installatie af nadat je alle partities hebt verwijderd.

Je kunt je HDD ook wissen met het gratis programma Darik's Boot and Nuke.
Ga naar www.dban.org en klik op Download DBAN.
Je downloadt een iso-bestand dat je op een cd kunt branden (met de optie 'image branden' in een brandprogramma).
Stop de gebrande schijf in de speler en herstart de pc.
Je kunt m.b.v. Rufus ook dat ISO bestand op usbstick zetten.

Nol

Bedankt maar het is de bedoeling dat die wel werkt als ik hem daar afgeeft dus met een besturingssysteem er op vandaar dat ik hem leeg wilde halen zodat er een kaal besturingssyteem op staat.
En omdat er een recovery op staat leek mij dat simpel door die op te starten en dan is die weer als vanaf de winkel maar die recovery lukt mij niet om aan te spreken.
Het probleem is ze krijgen wel vaker een pc binnen die niet opstart en dan blijkt achteraf dat die kapot is en hebben de vrijwilligers er al wat tijd ingestoken, dat doen ze niet meer.
Werkt die niet dan worden ze gesloopt, zonde maar wel begrijpelijk als je er veel tijd in steekt en niets uit haalt.

Reinier

https://www.youtube.com/watch?v=goXxdCwT1o8

CiteerTo launch the recovery environment press F2 repeatedly immediately after pressing the power button and select the relevant option (Recovery Environment) from the list - forgotten the exact 'F' key and can't be bothered to reboot!!! /quote]

Nol

F2 werkt niet en krijg ik dit scherm voor me
F11 kom ik in een scherm en kan ik naar recovery maar hij start niet op van de recovery en gaat gewoon opstarten

Reinier

Tijdens het opstarten moet er onder in het scherm worden aangegeven welke F-toets je moet drukken om de BIOS te openen, dat kunnen zijn:
[Delete]  / [Escape] / F2 / F8 / F10 of F12.
Kijk of er in de BIOS een optie is die Recovery te starten...?

Als dat niet zo is, dan zul je Win7 toch opnieuw moeten installeren d.m.v. een installatie cd of usbstick.
Mocht je die niet hebben dan kun je een ISO van Win7 Home hier downloaden: https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67-microsoft-windows-and-office-iso-download-tool
Met die ISO kun je dan of een dvd of een usbstick maken om Win7 te installeren.

Nol

Misschien wat kort door de bocht geschreven maar met esc kom ik in een menu met daarin F11 recovery.
Klik ik F11 dan doet die dat niet en gaat gewoon opstarten

Reinier


Nol

Ja ik heb een cd hier liggen daar gaat het niet om maar snap niet waarom de recovery niet wil opstarten ?
Beschadigd ? Lijkt me stug want dat stukje hardeschijf wordt nooit gebruikt en hij ziet de recovery wel.

Reinier

Mogelijk is er door een update een wijziging aangebracht in de start-routine van die recovery-partitie, maar ik heb geen glazen bol dus ik heb geen idee..
Wellicht zou het helpen als je de HP tolls opnieuw installeert...
Ik zou me er niet druk over maken en gewoon de cd erin mikken en de zaak opnieuw installeren.
Je maakt je druk en doet een hoop moeite voor niets...
Immers, Win7 wordt niet meer ondersteunt dus zal er hoogstwaarschijnlijk Win 10 opgezet worden.
In dat geval worden alle partities verwijderd omdat de recovery alleen naar Win7 kan en dus totaal nutteloos is geworden.

SMF spam blocked by CleanTalk