Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Soms Avast die na opstarten van computer niet opstart

Gestart door moho-ad, zondag 03 mei 2020, 22:49:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

moho-ad

Laatst heb ik een irritante adware gehad genaamd PUP.Optional.Legacy.

Had al meerdere malen een melding gekregen van Malware Bytes Anti-Malware dat een website iets met fraude heeft of zo, maar had me daar niets van aangetrokken. Later kreeg ik dus een melding van dat mijn Norton Antivirus licensie verlopen is en dat ik het moest vernieuwen. Maar kreeg kort erna allerlei andere pop-ups in Google Chrome.

Veel ellende is ervan gekomen en ik heb eerst Chrome verwijderd, omdat ik soms wel 3 van die popups kreeg in een minuut. Via meldingen in Windows kwam het binnen en dezen sprongen elke keer in beeld terwijl ik dus wat probeerde te downloaden. Heb nou met meerdere online anti-virusprogramma's online gescand en die hadden niets gevonden. Echter dus wel Adware Cleaner van MBAM en die heeft het rottige adware in quarantaine gezet. Heb daarna iets van ATF cleaner gebruikt om meer ruimte vrij te maken.

Wat ik merkte van die Legacy PUP is dat mijn PC behoorlijk traag werd.

Maar nadat ik, zelfs in de nacht tot een uur of 4 heb gewacht tot de scans klaar waren. ESET, Trend Micro Housecall, Superantispyware, Avast en MBAm gebruikt. Dezen hebben verder niets kunnen vinden, enkel dus die MBAM Adware Cleaner.

Dat is wat er vooraf ging. Maar daarna heb ik wel eens dat als ik mijn computer opstart, Avast niet opstart en een vastloper heeft. Moet ik de computer weer opstarten en dan is het weer klaar. Weet niet of het een gevaarlijk probleem is, aangezien ik niet een permanente probleem heb. Weet dat ik veel informatie geef, maar hopelijk is het op te lossen?

In ieder geval weet ik dat ik een nacht lang de computer aan had staan en het internet maar vanaf had gehaald, zodat de scans alles goed en wel konden scannen. Zelfs Hitman Pro vond niets.

Maar het probleem wat zich (af en toe) voordoet, is dat Avast niet start en de schilden niet geactiveerd kunnen worden na opstarten.

Ik dank in ieder geval voor de vooraf geboden hulp.

moho-ad

Kreeg net een melding van MBam terwijl ik op deze site zit, dat er een Trojaans paard geblokkeerd is.

De site in kwestie is home (.) deds (.) nl waarvan de melding blijkt te komen? Poort 80 in kwestie dus

Gerrit

u heeft het een beetje verkeerd aangepakt
uw systeem moet eigenlijk niet in windows booten om die troep te verwijderen.
vandaar dat er zelfbootende cd of usb stick zijn met een virusscanner (linux)
deze heeft goede ervaringen
en de scan doet u niet lang mee te blijven wachten gaat razend snel.
tevens staat mbam scanner bekend soms om zg "false postive"
houd ons op de hoogte :icon_good:

moho-ad

Rescue Disk is echt nodig? Ik kan wel even kijken of dat gaat werken.

Recentelijk in Veilige modus nog gescand, maar ook daar niets gevonden.

Weliswaar heb ik gekeken op home . deds . nl en MBAM blokkeert die site vanwege Trojaans Paard. Zelfs tot nu toe weer twee meldingen, al kunnen dezen false positives zijn natuurlijk.

In ieder geval heb ik net de Rescue Disk gedownload.
Voor het gemak nog Zemana Antimalware erover gegooid en die heeft ook niets kunnen vinden.

moho-ad

Heb de rescue disk op een usb gezet, maar het kan niet opgestart worden of zo?

Weet niet wat ik fout doe...

Reinier

#5
De link van Gerrit verwijst naar een ISO bestand van Kaspersky...
Dat kun je niet domweg op een usb stick kopiëren wat de pc kan niet opstarten van een ISO bestand.
De usb stick moet opstartbaar zijn, anders werkt het niet zoals je merkt.

Hoe je die ISO op de juiste manier op de stick zet zodat de pc er van kan opstarten lees je onder How to create a bootable USB drive for Kaspersky Rescue Disk op deze pagina.
Je hebt daarvoor het hulpprogrammaatje Rufus nodig.

Overigens ben ik er vrijwel van overtuigd dat de melding over betreffende website een false positive betreft, ik kan genoemde site zonder probleem of melding bezoeken, niks aan de hand.
Ik gebruik op al mijn systemen de gratis versie van Kaspersky Security Cloud – Free als AV programma.

moho-ad

Even misschien een vraagje, want ik kom er zelf niet uit,

Maar zou iemand voor mij een Rescue disk kunnen maken? Heb het zelf al meerdere malen geprobeerd en de stappen gevolgd, maar ik kom er helaas maar waar niet zelf uit.

Reinier

Met alle plezier maar hoe verstuur ik een usb stick via het forum..?
Dat zie ik nog niet gebeuren........
Heb je niemand in je omgeving die wat meer bedreven is met computers...?

Een andere, wellicht rigoreuze optie is, afscheid nemen van Avast en een ander antivirus-programma installeren of het gewoon bij Windows Defender houden.
Windows Defender is de laatste 2 - 3 jaar enorm verbetert en doet niet onder voor andere, ook betaalde, virusscanners.
Een extern programma als Avira, AVG, Avast, Bitdefender, etc. heeft eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde en vormt voornamelijk een extra belasting voor je computer.

moho-ad

Helaas lukt het echt niet met de Rescue disk. Heb het allerlei keren geprobeerd.

Of kernel.dat mist of een ander bestand wil niet laden. Helaas maar waar is dat geen optie dus. :(

Maar is het anders niet mogelijk om ergens een rescue disk te kopen??

En jammer genoeg ken ik niet iemand in de nabije omgeving met genoeg computerkennis, helaas maar waar.

moho-ad

MBAM geeft trouwens de melding van Trojaans Paard van home.deds.nl, maar goed...

Ik heb de laatste dagen de computer verder opgestart zonder verdere problemen. Avast doet het gewoon weer na opstarten. Kan het ook gewoon een probleempje zijn met de Windows 10 instellingen?

moho-ad

Deze melding krijg ik van MBAM overigens.

Misschien dat het wat meer duidelijkheid schept??

Reinier

Dat heeft niets met Avast te maken maar met die drama-browser Google Chrome.

Om van het probleem af te komen doe je het volgende:
Ga naar Instellingen => Apps en verwijder Google Chrome.
Verwijder ook alle gebruikersdata als daarom wordt gevraagd.

Herstart daarna de pc en je zult zien dat het probleem weg is.
Installeer daarna Firefox en gebruik die als standaard browser....zal even wennen zijn maar dan ben je veiliger als met Chrome  :icon_good:

moho-ad

Reageer nu via Firefox:

Ben benieuwd of het probleem met Avast die af en toe niet opstart ook opgelost is. Maar in ieder geval geeft MBAM nog steeds de melding van Trojaan op home.deds.nl, al weet ik niet waarom. Er kan iets zijn met die site of zo?? In ieder geval hoop ik dat het probleem een beetje opgelost is zo.

Reinier

Zoals eerder opgemerkt, ik kan die website probleemloos bezoeken, geen melding van mijn virusscanner of wat dan ook.
Zou eens beginnen met alles in quarantaine van MBAM te verwijderen, alle .tmp / .temp mappen leeg te gooien en Schijfopruiming uit te voeren ( ook systeembestanden verwijderen ).
Cookies en internet geschiedenis verwijderen...
Kijk hoe het daarna is....
Als laatste redmiddels kun je ervoor kiezen Avast te verwijderen en opnieuw te installeren als je een betaalde versie gebruikt.
Heb je de gratis versie, dan zou ik Avast verwijderen en gewoon Windows Defender gebruiken die standaard in Win 10 zit, die is minimaal net zo goed en belast het systeem minder. :icon_good:

moho-ad

Hallo,

Sinds dit probleem heb ik veel ups en downs gehad met het programma Avast. Kan nu zelfs Avast wel installeren, maar dan werkt het voor geen ene snars meer. Heb gisteren al uren geprobeerd het programma weer aan de praat te krijgen, maar krijg nou de melding dat mijn computer ineens niet meer compatibel is??

Maar goed, ik heb ook de neiging om over te stappen op andere programma's. Avast Cleanup en de VPN werken nog wel en die houd ik wel aan, maar het anti-virus programma werkt niet meer.

Dacht aan Kaspersky, maar zijn er nog mogelijk andere adviezen??

SMF spam blocked by CleanTalk