pc blokkeert tijdens herstelpunt

Gestart door Wolfke, zondag 12 juli 2020, 18:58:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolfke

ik had ee0 nhersetlpunt gemaakt en wou teruggaan naar dit herstelpunt.
mijn pc is er niet helemaal doorgeraakt, dan heb ik via Geavanceerde Opties terug geprobeerd om vanaf een herstelpunt te herstellen, maar hier stoot ik op volgend probleem:
de vraag wordt gesteld "systeembeveiliging inschakelen " voor de systeemschijf.
Hiervoor staat een vierkantje maar ik kan dat niet aanvinken.
Daar stopt het want ik kan alleen naar "Vorige" of "Annuleren" gaan.

Ik vind nergens tijdens dat herstelproces waar ik die Beveiliging zou kunnen instellen.
Iemand een idee?

Reinier

Systeemherstel moet je in Win 10 zelf activeren !
In tegenstelling tot de oudere Windows-versies, waar Systeemherstel standaard AAN stond, is dat bij Win 10 niet zo, daar staat het standaard UIT.
Hoe je Systeemherstel aan zet: https://www.windows-helpdesk.nl/systeemherstel-windows-10/

Als het nu niet aan stond kun je dus geen Syasteemherstel gebruiken.

Wolfke

Reinier,
ik zal je link eens goed lezen maar ik heb dus wel degelijk een systeemherstel vanaf een herstelpunt kunnen activeren en de PC heeft deze uitgevoerd ook.
Het is mis gelopen nadat WIN10 automatisch terug opstartte, dat heeft heel lang geduurd en uiteindelijk is dit nit helemaal gelukt: hij bleef hangen.

ik kon niet anders dan power off/on doen  en dan probeerde de PC zelf te herstellen.

Nadat hij dit een aantal keer geprobeerd heeft, krijg ik een scherm met oa de optie om via de Geavanceerde Opties toch nog een systeemherstel te activeren.
PC staat dan direct klaar op het scherm waar ik kan kiezen welk herstelpunt ik neem.
Dus.. wil hij wel herstellen denk ik.
Ik kies een herstelpunt, klik "Volgende".....

Dan komt er een volgend scherm en daar stopt het omdat hij vraagt "Systeembeveiliging Inschakelen" voor de systeemschijf.
daar staat een kadertje voor, maar dat kan ik niet aanvinken en dan krijg ik alleen ... "Annuleren" of "Vorige".

Reinier

Probeer het volgende:
Open een opdracht-prompt als Administrator en type de volgende tekst: rstrui.exe /offline:C:\windows=active.
Druk hierna op [enter] en herstart daarna de pc, kijk of het herstel dan wel volledig wordt uitgevoerd.

Als je geen opdrachtprompt kunt openen, start en sluit de pc dan 3x af via de Aan / Uit knop, daarna verschijnt bij opnieuw opstarten de Herstel-console waarin je ook Opdracht-prompt kunt kiezen.

Je geeft aan dat je Systeemherstel hebt ingeschakeld,....wat is het percentage ( in % ) of de schijfruimte ( in Gb ) die je voor Systeemherstel hebt ingesteld..?
Want dat staat standaard op 0%, dus je kunt het aanzetten maar als je de schijfruimte niet aanpast wordt er niks opgeslagen.... :icon_rolleyes:

Wolfke

die prompt krijg ik sowiezo nadat de pc zelf trachtte om automatisch te herstellen. Ik zal dat eens proberen.
% voor herstel?? ik zou het niet weten.
Mijn win10 is een ugegrade win7 en ik heb al gemerkt dat dit zeker niet hetzelfde is als een zuivere win10.
ah ja, veilige modus werkt ook niet.

Wolfke

ik heb met dat commando 3 herstelpunten geprobeerd (wel wat knoeien want ik heb een azery-klavier) :-)  maar krijg steeds dezelfde fout 0X80070002
Ik vrees het ergste.

Reinier

Citeereen aantal suggesties het probleem op te lossen:

*  Het eenvoudigste zou zijn om Windows opnieuw in te stellen (met behoud van bestanden).  Zie: Herstelopties in Windows 10  (Kijk onder:  Deze pc opnieuw instellen > met behoud van bestanden.) 
Apps worden wel verwijderd, dus raad ik je aan, indien van toepassing, de productcode ervan op te schrijven zodat je deze weer eenvoudig kunt installeren. ). 
Persoonlijke bestanden blijven wel gewoon bestaan.   In feite word Windows 10 weer opnieuw ingesteld zonder verlies van documenten, foto's en video's etc). 
* Je zou het gebruik maken van een systeemherstelpunt nog eens kunnen proberen maar dan zonder beveiligingssoftware van derden. 
Deze zou je tijdelijk kunnen de-installeren.  Schrijf indien van toepassing de productcode op. 

Wolfke

bedankt voor je hulp. Ik zal morgen mijn PC-man contacteren, als die nog een mogelijk reddingsscenario heeft laat ik dat wel weten.
Mijn bestanden worden altijd bewaard want op de C: staat alleen windows en apps, de rest staat op een andere HD.

Wolfke

Het heeftniut kunnen baten: WIN10 is terug geinstalleerd.
Schijnbaar had windows ee nprobleem met logische disknummers.??
positief: een mooie zuivere win10
negatief: heel wat te installeren

Reinier

Jammer dat het zo heeft uitgepakt maar het was het proberen waard.
Mijn advies aan jou is nu: maak een schijf-image van de schone installatie als backup en maak er daarna nog 1 als je alle programma's terug geïnstalleerd hebt.
Op die manier heb je de mogelijkheid om binnen een 30 - 45 minuten een volledig werkende Windows terug op je schijf te zetten.
Als je zo'n image regelmatig maakt, zeg 1x per week of 2 weken, dan verlies je dus hooguit de data van deze periode.  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk