Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

formateren

Gestart door tonvermaning, zaterdag 15 februari 2020, 20:14:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tonvermaning

goedenavond ik wil voor een kennis de laptop formatteren nu krijg ik het niet voor elkaar hopelijk kunnen jullie helpen.
Het is als volgt:
ik heb een externe dvd aangesloten,
in de pc zie ik bij het systeem de dvd staan maar als ik in de bios kom en die als eerste wil instellen staat hij er niet
ik heb wat foto's bijgesloten.
mvg  ton

Edit moderator: Voor de leesbaarheid en om het geheel  wat begrijpelijker te maken heb ik je vraag taaltechnisch iets aangepast en hier en daar wat leestekens toegevoegd.

Reinier

Je zit op de verkeerde plek in de BIOS.
Je zit in Boot menu, je moet Boot order ( opstart volgorde ) hebben.
In Boot order zou je alle beschikbare hardware moeten zien waarvan je kunt opstarten zoals onderstaande afbeelding laat zien:



Dit betreft dan wel een MSI moederbord en geen Asus maar het is in grote lijnen hetzelfde.
Je moet de BIOS / UEFI omschakelen van EZ-mode naar Advanced.

In de opstartvolgorde kun je vervolgens dan kiezen uit:
Windows Bootmanager
SSD / HDD
USB
Atapi... ( cd/dvdrom )
Netwerk etc.

Overigens zou ik niet zo moeilijk doen...
Als je direct na het opstarten op de F12 toets drukt ( kan ook F10 of F8 zijn ) krijg je een opstart-menu in beeld waar je ook de dvdrom kunt kiezen als deze is aangesloten...
Een andere optie is het gebruik van een opstartbare usbstick met daarop de Windows installatie-bestanden of een Live Linux distributie.

tonvermaning

dank voor de reactie helaas werkt het niet f12 f10 of f8

Reinier

In de BIOS moet je Fastboot uitzetten en i.p.v. de Windows / UEFI Bootmanager de SSD / HDD instellen.
Uieraard daarna de wijzigingen opslaan door op F10 ( Save & exit ) te klikken..
Probeer het nog eens... :icon_good:

tonvermaning

nu krijg ik dat ik alleen in de bios kom maar hoe stel ik de dvd dan in? nu staat er niks meer.

Reinier

Ik had je al eerder gezegd dat je de BIOS van EZ-mode moest overzetten naar Advanced..?
Als je niet leest kan ik er weinig aan doen... :icon_rolleyes:

tonvermaning

ja sorry ik had dat al gedaan maar er staat verder niks waar ik uit kan kiezen.sorry dat ik zo vervelend ben :redface: :redface: :redface:

Reinier

#7
CSM support op "enabled" instellen.

Welke opties heb je dan als je "Bootoption 1 " opent..?

Wat betreft die dvdspeler, is dat ding via usb aangesloten en zo ja, usb2 ( zwarte poort ) of usb3 ( blauwe poort )..?

Wil je ook een screenshot laten zien van het scherm Advanced i.p.v. Boot..?

tonvermaning

csmsupport kan ik niet aan klikken die slaat hij over.de dvd is via een usb aangesloten ik weet alleen niet welke kleur

Reinier

Ik ben bang dat er een afgeschermde BIOS in het moederbord zit.
Zo te zien gaat het om een laptop.
Wil je model en volledig typenummer even vermelden zodat ik e.e.a. kan nazoeken..?

tonvermaning

het is een asuslaptop model A556U  Core I5 7de gen

Reinier

Waarom maak je geen bootable usbstick met de Windows 10 installatie daarop..?
Daarmee kun je de laptop opstarten en tijdens de setup kun je de schijf volledig leegmaken als je kiest voor "Aangepaste installatie".
Ik neem aan dat er toch weer Win 10 op komt..?

tonvermaning

ja klopt ik heb dat alleen nog nooit gedaan dus weet niet goed hoe dat gaat. trouwens heel erg bedankt voor de hulp

Reinier

#13
OK, doe het volgende:
Ga in de BIOS naar Save & exit.
Kies daar voor Failsafe defaults o.i.d, druk op F10, Saves changes & exit.
Sluit de laptop af.

Koppel alle usb aangesloten apparatuur ( behalve een draadloze muis ) af, dus geen ext dvd of HDD aansluiten.
Zorg voor een lege usbstick, 4 Gb maar beter 8 Gb en sluit deze aan op een andere pc.
Ga dan naar deze pagina, download het hulpprogramma ( blauwe knop ) en voer dat programma uit.

Het hulpprogramma zal zelf de usbstick zien en kiezen maar controleer het voor je verder gaat want de stick wordt helemaal leeggemaakt als dat nog niet is gebeurd !
Kies in het hulpprogramma voor  Usb flashstation voor andere pc maken.
Daarna worden de bestanden gedownload en op de stick geschreven, dat kan even duren dus heb geduld.
Als het klaar is wordt dat aangegeven.

Doe de stick in de laptop en start deze.
Als het goed is wordt er nu opgestart van de stick en zou het Win 10 logo moeten verschijnen.
Tijdens de setup kun je kiezen uit Upgrade of Aangepaste installatie.
Kies Aangepaste installatie en er verschijnt een scherm met Schijf-opties.
Selecteer daar 1 voor 1 elke partitie en klik daarna onder het scherm op Verwijderen, en bevestig.
Doe dit net zo vaak totdat alle partities op de schijf weg zijn en er alleen ongepartitioneerde ruimte op de schijf is.
Daarna op volgende klikken, de schijf is leeg en de installatie begint, Windows maakt zelf de benodigde partities aan dus daar hoef je verder niks aan te doen.

Als je dit artikel volgt moet het lukken.
Er staan daar wat overbodige zaken vermeld ( zoals de product-code, gewoon klikken op Ik heb geen product-code want die heb je niet nodig ).
Ook geen account invullen, kies voor Offline account en laat het wachtwoord-veld leeg want een wachtwoord kun je later in het scherm Instellingen => Gebruikers instellen als dat nodig is.
Zonder account gaat de installatie sneller en Microsoft spioneert met Win 10 al genoeg.....
Succes  :icon_good:



tonvermaning

ik ga aan de gang top dank je wel

SMF spam blocked by CleanTalk