Auteur Topic: Wifi op de laptop  (gelezen 8293 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline evd

  • Lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Likes: +0/-0
  • Geslacht: Vrouw
Wifi op de laptop
« Gepost op: donderdag 11 januari 2018, 20:36:26 »
Goedenavond,

Onlangs is de zoveelste monteur bij ons langs geweest voor wifi-problemen (de router staat op de eerste verdieping en in een bepaalde hoek op de begane grond valt de verbinding weg). Deze monteur heeft ons wifi-netwerk opgesplitst in een 5 GHz-netwerk en een "normaal" netwerk, zodat wij thuis gebruik kunnen maken van het snelle netwerk.

Ik heb mijn telefoon en laptop opnieuw moeten verbinden met het netwerk. Mijn telefoon pakt het 5GHz-netwerk wel (alleen nog steeds niet in de betreffende hoek), alleen sinds de aanpassing heb ik een probleem met mijn laptop. Ten eerste kan mijn laptop het 5Ghz-netwerk niet (meer) vinden. Ik heb het net nog even gecheckt en mijn laptop is wel geschikt om gebruik te maken van het netwerk. Ik heb er daarnaast, sinds de aanpassing, dagelijks last van dat mijn laptop zonder reden ineens van de wifi afschiet. Ik zie dan dat mijn laptop hard zijn best doet om verbinding te maken met het het netwerk dat mijn laptop wel pakt, maar dat krijgt hij niet voor elkaar. Hij geeft dan aan dat het netwerk niet verbonden is met het internet. Ik moet mijn computer dan opnieuw opstarten en daarna doet de wifi het weer.

Wie heeft enig idee waar dit aan ligt en hoe het opgelost kan worden? Dit is ontzettend irritant, helemaal omdat het dagelijks gebeurt... hopelijk heeft iemand een antwoord, ik hoor het graag!

Mvg,
evd

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Wifi op de laptop
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 05:18:33 »
Om welk merk en type modem/router gaat het hier..?
Merk, model en uitvoering van de laptop..?
Welk besturingssysteem draait de laptop ( Windows , MacOS, Linux... ) en wat de telefoon ( Android, Windows mobile, iOS )

Offline Veng

  • Expert Lid
  • *****
  • Berichten: 111
  • Likes: +9/-0
    • Relatie voeding en gedrag
Re: Wifi op de laptop
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 11:18:18 »
Als ik het zo lees heb je een zwak wifi signaal boven. Ligt daar toevallig laminaat met daaronder aluminium folie, dan ben je weg.
Ook overstappen op 5 GHz is niet slim want de reikwijdte van 5 Ghz is minder dan die van 2.4 GHz.
http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/draadloze-router/voor-en-nadelen-5-ghz-dualband-routers/
Om dit te bevestigen zet "wifi analyzer" op je gsm en kijk zowel naar de signaalsterkte als naar storing van andere signalen. Zeker in die "dode" hoek.
http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/wifi/wifi-analyzer/
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 januari 2018, 11:20:33 door Veng »
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Offline Veng

  • Expert Lid
  • *****
  • Berichten: 111
  • Likes: +9/-0
    • Relatie voeding en gedrag
Re: Wifi op de laptop
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 11:19:39 »
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Wifi op de laptop
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 15:39:42 »
Veng: router staat boven, de "dode hoek" is beneden.... :yess:

Offline Veng

  • Expert Lid
  • *****
  • Berichten: 111
  • Likes: +9/-0
    • Relatie voeding en gedrag
Re: Wifi op de laptop
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 17:42:37 »
"router staat boven, de "dode hoek" is beneden.... "
Precies: Meten wat de veldsterkte in de dode hoek is om te kijken of de suggestie dat het signaal daar te zwak is klopt.  :icon_wink:
De wifi analyzer moet zeker boven de -65 dB aangeven voor een goed signaal.
Rondlopend met de gsm krijg je een goed beeld van de signaalsterkte op de verschillende plaatsen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 januari 2018, 17:45:29 door Veng »
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Wifi op de laptop
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 20:33:16 »
Ik bedoelde eigenlijk deze opmerking:
Citaat
Als ik het zo lees heb je een zwak wifi signaal boven.
Boven zou het signaal maximaal moeten zijn, aangezien de router daar staat...

Offline Veng

  • Expert Lid
  • *****
  • Berichten: 111
  • Likes: +9/-0
    • Relatie voeding en gedrag
Re: Wifi op de laptop
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 23:08:50 »
"Als ik het zo lees heb je een zwak wifi signaal boven."
Heb ik idd over het hoofd gezien. "Assumptions are enz."
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Wifi op de laptop
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018, 07:27:23 »
Wellicht is het handiger om de signaalsterkte-meting met de laptop uit te voeren i.p.v. een smartphone aangezien een laptop in de regel een mindere ontvangst heeft..
Je kunt via deze link de installer van InSSIDer downloaden en op je laptop installeren en daarmee de meting van het WiFi-signaal doen.
Dit is niet de meest recente versie van het programmaatje maar dat heeft verder geen invloed op het resultaat.
In de grafiek zie je alle WiFi-signalen die de laptop ontvangt, dus ook dat van de buren, IP-camera's etc.
Ook kun je zien op welk kanaal jouw WiFi zit en welke kanelen er niet zo druk gebruikt worden, dat vermindert storing / minder bereik.
Het veranderen van je WiFi-kanaal doe je in de WiFi-instellingen van je modem / router.

Het scherm van InSSIDer ziet er zo uit:

Offline evd

  • Lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Likes: +0/-0
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wifi op de laptop
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018, 22:50:46 »
Bedankt voor de reacties!

Nog even voor de zekerheid de gegevens waar Reinier om vroeg:

Router: Experia Box v10 ZXHN H369A
Laptop: Asus R556L, draait op Windows 10
Telefoon: iPhone met iOS 11.2.2

Ik heb inSSIDer gedownload, alleen heb ik eerlijk gezegd geen idee wat ik ermee moet. Ben sowieso niet thuis in hoe dit allemaal werkt :) Bij het wifi-netwerk waar ik mee verbonden ben, zie ik bij "Signal" een groene lijn lopen met daarachter -48 (dit wisselt) en kanaal 11. Wat kan ik hier verder mee?

Offline lucas

  • Download de MedApp gratis!
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1637
  • Likes: +13/-6
  • Geslacht: Man
  • Download de MedApp gratis!
Re: Wifi op de laptop
« Reactie #10 Gepost op: zondag 14 januari 2018, 01:07:34 »
Als je in de tabel kijkt zie je de draadloze verbindingen in je directe omgeving en het kanaal waaronder ze zenden. Ook je eigen verbinding en het kanaal waar onder gezend wordt (11).

Als je eigen draadloze verbinding gebruik maakt van kanaal (11) en andere verbindingen die je in de tabel kunt zien ook kanaal 11 gebruiken wordt je draadloosnetwerk hierdoor verstoord wat kan leiden tot een slechtere verbinding.

Reinier vraagt zich af of er verbindingen zijn die ook kanaal 11 gebruiken als jouw experia box. In dit geval zou je kunnen proberen de experia box op een vrij beschikbaar kanaal te zetten. Soms kan dit tot verbetering leiden.

De WiFi analyzer moet boven de -65 db zittenwil je een goed signaal hebben. -48 db bij de laptop is dus in orde.

Ga eens in die dode hoek staan hoeveel db meet de WiFi analyser dan  :icon_confused:
« Laatst bewerkt op: zondag 14 januari 2018, 01:21:40 door lucas »

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Wifi op de laptop
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 30 juni 2018, 10:06:10 »
Topic is gesloten omdat er sinds ruim 5 maanden niet meer op gereageerd is.  :slotje: