Auteur Topic: Netwerk via powerline adapter  (gelezen 8993 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline TheSeek

  • Gevorderd lid
  • **
  • Berichten: 6
  • Likes: +0/-0
Netwerk via powerline adapter
« Gepost op: dinsdag 20 februari 2018, 20:30:52 »
Goedenavond,

Ik heb internet nodig op de zolderkamer. Nu heb ik beneden een wifi router staan, maar die haalt niet de snelheid op zolder die ik nodig heb voor mijn werk. Nu heb ik via een powerline adapter een bekabelde netwerkverbinding opgezet. Dit werkt prima, ik wil alleen 2 computers aansluiten en ik heb maar een ethernetkabel. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, met een switch een hub of een splitter? En waar moet ik op letten bij het aanschaffen van deze dingen. alvast bedankt voor het antwoord!

Mvg
The Seek

Offline Frank

  • Expert Lid
  • Expert Lid
  • *****
  • Berichten: 35
  • Likes: +4/-0
  • Geslacht: Man
    • ICT Tips and Tricks
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 20 februari 2018, 23:07:01 »
Als het puur gaat om het aansluiten van 2 pc's met een kabel op internet, dan heb je in principe niet veel nodig.

Een standaard 5 poorts gigabit switchje zal prima voldoen, 20 á 30 euro (misschien zelfs minder) en je bent al klaar.
Stekkers er in en gaan ! :-)

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 21 februari 2018, 06:19:23 »
In mijn netwerk gebruik ik 2 van deze TP-link switches ( kunststof behuizing ) op plaatsen met niet teveel mogelijke electrostatische stoor-bronnen, werken uitstekend.
In de meterkast, bij mijn router, gebruik ik daarnaast nog deze Netgear switch met metalen behuizing ( i.v.m. mogelijke invloeden van de electrische huisinstallatie etc ).
Zo'n switch zou ruim voldoende moeten zijn... :yess:

Offline TheSeek

  • Gevorderd lid
  • **
  • Berichten: 6
  • Likes: +0/-0
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 21 februari 2018, 21:03:01 »
Bedankt voor jullie antwoord. Ik bedacht me ineens dat ik nog een oude sitecom N300 router had liggen en nu wil ik deze instellen als accespoint. Maar dat wil nog niet echt vlotten. Ik heb een ziggo horizon box en vanaf daar heb ik een kabel naar de powerline adapter en een kabel naar mijn router in de woonkamer. De andere powerline adapter heb ik op zolder en daar wou ik de sitecom N300 plaatsen als accespoint. Maar als ik wil inloggen op de sitecom krijg ik op mijn telefoon een verificatiefout en op mijn laptop wil hij ook niet verbinden met de router. Terwijl ik het juiste SSID en wachtwoord heb. Kan iemand mij helpen? Wat moet ik doen?

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 22 februari 2018, 06:18:35 »
Het beste kun je die Sitecom eerst rechtstreeks aansluiten op je pc en inloggen. Dan zet je in die Sitecom de DHCP-server uit.
Sla de instellingen op en koppel de Sitecom los van je pc. Schakel de Sitecom uit ( adapter eruit ) en sluit de netwerkkabel die van de powerline-adapter komt aan op 1 v/d 4 netwerkpoorten .
Dus niet aansluiten op de WAN-poort maar op 1 van de 4 netwerk-uitgangen.
Op deze manier werkt de Sitecom als switch met, nu, 3 uitgangen en worden de IP's uitgedeeld door de Horizon-box.
Je zou dus ook gewoon met het wachtwoord van de Horizon moeten kunnen inloggen op het WiFi-netwerk van de Sitecom omdat het IP door de Horizon wordt uitgedeeld en dus die instellingen van toepassing zijn.

Offline TheSeek

  • Gevorderd lid
  • **
  • Berichten: 6
  • Likes: +0/-0
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 02 maart 2018, 19:34:13 »
Het switch gedeelte heb ik klaar, maar ik kan maar niet verbinden met het wifi netwerk van de router op zolder. Op mijn telefoon krijg ik een verificatiefout en via de laptop krijg ik "kan geen verbinding maken met dit netwerk".

Nog even ter verduidelijking. Ik heb eerst een ziggo horizon box, daar staat de DHCP aan, dan gaat hij naar de router beneden (Netgear R7000) en dan naar de powerlineadapter naar boven. Dus eigenlijk wordt dit het tweede accespoint.

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 02 maart 2018, 21:00:09 »
Als ik het goed begrijp heb je er dus nog een router tussen zitten, die Netgear..?
En staat daar de DHCP-server ook van ingeschakeld of uit..?
Want zo wordt het wel een puinhoop uiteraard...3 DHCP-servers binnen een thuisnetwerk is vragen om problemen, die je dus nu hebt.. :icon_eek1:

Offline TheSeek

  • Gevorderd lid
  • **
  • Berichten: 6
  • Likes: +0/-0
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 03 maart 2018, 12:28:55 »
De netgear staat ingesteld als accespoint, daar staat de dhcp van uit en de wifi aan. Op de ziggo staat de dhcp aan en de wifi uit. Dat werkt op zich prima, maar nu met nog een accespoint niet meer.

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 03 maart 2018, 14:44:12 »
Heb je voor beide accespoints dezelfde of verschillende SSID's ingesteld..?
Kanaal en bandbreedte-instellingen gecontroleerd..?

Offline TheSeek

  • Gevorderd lid
  • **
  • Berichten: 6
  • Likes: +0/-0
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #9 Gepost op: zondag 04 maart 2018, 08:24:34 »
 Ik had een andere ssid gebruikt. Bandbreedte en kanaal niet naar gekeken, moet ik daar ergens rekening mee houden?

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #10 Gepost op: zondag 04 maart 2018, 13:17:29 »
En op welke poort van de Netgear zit de binnenkomende LAN-kabel die van de Ziggo-box afkomt..?

Offline TheSeek

  • Gevorderd lid
  • **
  • Berichten: 6
  • Likes: +0/-0
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #11 Gepost op: zondag 04 maart 2018, 16:11:44 »
Op de ingang "internet", dat is denk ik de WAN poort gok ik?

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #12 Gepost op: zondag 04 maart 2018, 16:14:32 »
Inderdaad, als die Netgear niet "gebridged" is krijg je waarschijnlijk een andere IP-range als van de Ziggo-box.
Die zou je ook in een LAN-poort moeten steken zodat ook de Netgear als switch werkt.
Dan zou het probleem volgens mij opgelost moeten zijn.. :icon_rolleyes:

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Netwerk via powerline adapter
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 30 juni 2018, 10:05:09 »
Topic is gesloten omdat er sinds ruim 3 maanden niet meer op gereageerd is.  :slotje: